Regional mötesplats
Vår roll är att vara pådrivare, kunskapsspridare och nätverksbyggare för hållbar utveckling. Vi är över 80 medlemmar från både offentlig, privat och ideell sektor
i Västmanlands län med omnejd.


Fossilfritt -
Aktiviteter och projekt
i Västmanland

Visa  




Om Fossilfritt Västmanland 2015

Begränsad klimatpåverkan

Vad är energi?

Lokalt klimatarbete

Aktuellt

Tips & Trix

Fossilfri kommun

Solenergi-skola

Energi på Menyn

Frågor och svar

Nyhetsarkivet

Gröna Draken

Informationsmaterial

Energiprojekt

Länkar

Kontakt

Energi startsida

FA21:s startsida

 

Gröna Bilister ger Västerås betyget 6 av 10

Gröna Bilister har gett Västerås betyget 6 av maximala 10 för sitt miljöbilsarbete. Föreningen välkomnar att kommunen fattat beslutet att inrätta en lokal klimatkommission men menar samtidigt att man ska handla redan nu.

– En klimatkommission kan sätta ny fart på omställningsarbetet till ett långsiktigt hållbart samhälle, men vi måste få garantier att det inte betyder att miljöbilsarbetet stannar av. Det säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister, med anledning av att Västerås beslutat inrätta en lokal klimatkommission.

Gröna Bilister menar att Västerås miljöbilsarbete är skapligt, men med har en bit kvar för att bli Sverigeledande.

Fyra konkreta råd till Västerås
Gröna Bilister har fyra huvudsakliga rekommendationer till Västerås kommun:

1)    Ta nästa steg i upphandlingen av transporter så att miljökraven också omfattar en successivt ökande andel miljöfordon.

2)    Införa ett slutdatum för fossilbränsledrivna personbilar i kommunal ägo.

3)    Bredda stimulansen för medborgarna att köpa miljöbil till att omfatta också delfinansiering av merkostnaden vid inköp av nybil – särskilt relevant mot bakgrund av kommunens pågående biogassatsning.

4)    Avskaffa de kommunala tjänstebilarna eller (i andra hand) kräv att de framgent ska vara av miljöbilstyp.


Kommunalrådet svarar
Västerås kommunalråd Andreas Porswald (mp), kommentarer till Gröna bilisters undersökning:

1)    Ta nästa steg i upphandlingen av transporter så att miljökraven också omfattar en successivt ökande andel miljöfordon.
I den kommande upphandlingspolicyn kommer miljöfrågorna att få större utrymme. Vi har sedan 2006 antagit en resepolicy för stadens medarbetare. Nu skall vi gå vidare hur vi kan ställa krav på arbetsmaskiner och andra större fordon i staden. Utvecklingen på marknaden gör oss hoppfulla att finna lämpliga fordon som går på förnyelsebara bränslen.

2)    Införa ett slutdatum för fossilbränsledrivna personbilar i kommunal ägo.
Förslaget är att alla personbilar som finns i Västerås stad som går på fossila bränslen skall vara utbytta till 2011. Idag är det 49% personbilar som drivs med förnyelsebart bränsle. Förhoppningsvis kan det gå fortare.

3)    Bredda stimulansen för medborgarna att köpa miljöbil till att omfatta också delfinansiering av merkostnaden vid inköp av nybil – särskilt relevant mot bakgrund av kommunens pågående biogassatsning.
Diskussioner om detta kommer att ske i och med nästa KLIMP-ansökan till hösten.

4)        Avskaffa de kommunala tjänstebilarna eller (i andra hand) kräv att de framgent ska vara av miljöbilstyp.
Redan idag är staden restriktiv till tjänstebilar. Den personal som erbjuds tjänstebilar skall i sådana fall endast erhålla miljöbil.


Läs Gröna Bilisters pressmeddelande i sin helhet.

Anna Kejler
2007-05-28

 


Statistik och fakta
över nuläget i länet.

Läs mer  




Har du en fundering 
med koppling till 
energi?

Fråga här  




Dela med dig
av smarta idéer.

Tipsa här