DAGSEDEL
TILL SKENHELIGA
Korsfest!
Korsfest!
Kom och köp konserverad gråt!
Kom, låt oss ta en svängom i tillväxttakt.
Jesus drev ut månglarna ur templet.
Så primitivt!
Vi framtida, framsynta, förvaltare
tar dem till vårt ersättningsbröst istället.
Näringsmedel får de genom våra röstsedlar
i form av våra vanliga valutor, fulla av värden.
Vi investerar med Gud på vår sida.
För vill han att vi ska bli vinnare
så blir det säkert så.
Vi tror på den rätta kursen.
Vi är rätt troende och litar på börsen.
Vi skiljer på kyrka och stat.
Vi skiljer på plånbok och prat
Ha mer? Jajjamen!
Amen.
3/12 2001.
|
Läs även biskop
Claes-Bertil Ytterbergs svar
på debattinlägget.
Försök
till förklaring.
I VLT 7/12 kommenterade biskop Clas-Bertil Ytterberg & stiftsjägmästare
Åsa Tham förtjänstfullt och medvetet kritiken
i Uppdrag granskning om den minst sagt kluvna Svenska kyrkan.
Samma program skapade ovanstående dagsedel.
(Naturligtvis rör det sig inte om nyheter. Redan
1993 röstade kyrkomötet t.ex. igenom att kyrkan skulle
bojkotta Nestlé! Vad hände med det beslutet?...)
Nej, jag kallar
mig inte kristen. Nej, jag har aldrig varit partimedlem. Nej,
jag är inte ekonom. Men jag bryr mig. Ändå.
Kanske finns det en fördel i detta. När jag flyttade
till Västerås 1980 började jag arbeta inom en
organisation som startat som en ekumenisk församlingsgrupp
men som just strukit de kristna formuleringarna ur målsättningen.
För nu var vi bara politiska, med en större
medvetenhet om att allmosor inte ändrar något i grunden.
Jojo. Ändå tillhörde vi en rörelse som startades
av en präst, abbé Pierre. Som aktiv i motståndsrörelsen
mot nazismen hade han tagit ställning för handling istället
för prat. I Paris efter andra världskriget gav han förtvivlade
människor nytt livsmod och stolthet genom att hjälpa
dem som lider mest, som Emmaustanken kan sammanfattas. Under
ca 15 år fick jag sedan vara med om fantastiska saker. Någon
av de som besökte oss och som verkligen riskerade
något kallade oss soldater i de bakre leden,
och vi kände oss stolta. Praktisk solidaritet kallade
vi vår riksorganisation för. Jag förseglade en
gång en 20-fotscontainer på Stiftsgården i Rättvik
med destination Mocambiqe. Den var full med tvålar, insamlade
som församlingskollekter. Det finns medvetna
kristna, wow!. Om handling är viktigt är den logiska
följden att just handla så vi startade en s.k. Världsbutik
där vi sålde rättvisa varor, till och med innan
rättvisemärkt fanns. Då...var vi troligen först
med att sälja kaffet Café Organico i större
skala i Västerås. Pengar som detta kaffe köps
för letar sig till tusentals indianfamiljers kooperativ i
Mexico och ger dem ett värdigt liv. Leverantör var bl.a.
Sackéus, Kyrkans grossistföretag för schyssta
produkter. (Sackéus var en tullförman
som... ...läs mer i Luk.19:1-27 !!!). Nu...finns detta
kaffe i kommersialismens tempel, stormarknaderna. Och det är
väl bra.
Nescafe´ heter ett annat kaffe. Köper du det (eller
naturligtvis någon annan av alla de varor som Nestlé
gömmer sig bakom) så väljer du att
stödja ett av världens största livsmedelsföretag.
Om du vågar läsa vidare (Varning! Du kan bli medveten!)
så stödjer du därmed även den affärsverksamhet
som medvetet gör att ca.1,5 miljoner spädbarn, per år,
dör i diaréer (enl. WHO, UNICEF och www.nafia.nu).
Det blir nästan tre barn per minut.
Claes-Bertil
& Åsa; ni skriver att det finns inga lätta
och enkla vägar. Så klart är det sant. På
ett sätt. Livet är knepigt. Men samtidigt. Ibland är
det väldigt enkelt. För mig är det väldigt
lätt ibland, ja nästan inte ens ett val, att välja
vissa varor och tjänster. När jag med Homo sapiens´
fantastiska fantasi kan föreställa mig olika konsekvenser.
Barn eller bokslut?
Nej, jag ångrar
inte för en sekund att jag var med om att avskaffa apartheid
(för det är den väl?). Men ibland står några
plötsligt där, med profetens skägg i brevlådan,
och undrar. JAS? PPM? ... Vad har vi vunnit? Har vi missat nått
väsentligt? Var apartheid bara en svartvit journalistiskt
lättsmält kuliss som dolde en djupare åtskillnad?
Jag fick lära mig att för varje biståndskrona
krävs mångdubbelt tillbaka i återbetalningar
på lån. Idag växer klyftorna lavinartat mellan
rik och fattig, både inom och mellan länder. Vilka
mekanismer ligger bakom detta och hur ändrar vi dem? Jag
kan inte se någon viktigare fråga att skapa en folkrörelse
om idag. Vill vi klyva världen? Eller vill vi, verkligen,
hitta ett uthålligt sätt att samexistera på?
I så fall kommer vi inte ifrån att prata om andra
sätt att hantera pengar. Ord och handling. För helhetens
skull.
Stanislaw Jerzy Lec (uttal lets) dog 1966. Aforismer
var ett av hans sätt att stå ut. Som polsk motståndsman
lyckades han fly från dödslägret Tarnopol just
innan han skulle avrättas.
Ur ofriserade tankar (Korpen -86):
Hans samvete var rent. Han begagnade det aldrig.
Deras
kapital befästes. Nollorna frodas omkring dem.
Enligt
min mening finns det ingen ateist som inte skulle skynda till
hjälp om han hörde Guds SOS.
Av den sista
aforismen känner jag mig lite träffad och avslutar med
att leka lite, på allvar, med Werner Aspenströms slutrad
i dikten Sardinen på tunnelbanan från
1972 (läs den!);
Pengarna
vill att plånboken öppnas emot ha vett.
roine.andersson@jak.se
Roine
Andersson
Ordförande i JAK-Västerås
(Lokalavdelning av JAK Medlemsbank, som är kooperativ och
räntefri)
|