På spaning efter KRAV-märkt
Lågprissatsning tränger undan ekologiska varor

Hur går det med de ekologiska produkterna när lågpris-kedjorna pressar matpriserna? Överlever de eller får de stryka på foten? Gröna Draken har spanat i två Västeråsbutiker tillsammans med konsumentnämndens ordförande.

Solveig Ingemarsson är oroad över att mycket idag bara handlar om att det ska vara billigt. Som ordförande i konsumentnämnden i Västerås har hon under många år kämpat för att även matens kvalitet och miljöaspekterna ska finnas med när vi gör våra val i butiken.
   Hon efterlyser en stor satsning på ekologisk mat från statsmakternas sida med informationskampanjer om fördelarna med KRAV-märkt.

Kritisk mot ministern
Trots att hon själv är socialdemokrat ger hon en känga åt regeringen:
   – Jag är trött på jordbruks- och konsumentministern som bara pratar om låga priser. Vi måste vara tydliga med att kvaliteten är viktig och marknadsföra KRAV-märkt bättre.
   Tillsammans med Gröna Drakens reporter bestämde sig Solveig Ingemarsson för att undersöka det ekologiska utbudet i de två affärer hon själv brukar handla i, en ICA-butik och en som ingår i Coop-kedjan.
   Vi träffas utanför ICA Supermarket på Bäckby, Solveig Ingemarssons närmaste butik.
   – Jag förstår att handlarna har det tufft med konkurrensen från lågpriskedjor, men vi kan inte bara tänka på priset, säger hon när vi går in i butiken.

Tunt med KRAV-märkt
Vi går runt och letar efter KRAV-märkta produkter, dock utan någon större framgång. Vid grönsaksavdelningen ser vi nästan ingenting som bär KRAV-märket. Undantaget är morötter, som det finns tre olika sorter att välja mellan. De holländska kostar 5,95 kr per kilo och är klart billigast. För ICA:s egna svenska morötter får man betala nästan dubbelt så mycket, 10,95 kr per kilo, medan priset för de svenska KRAV-märkta morötterna är tre gånger så högt som de holländska. 17,90 kr per kilo får man punga ut med för det ekologiska alternativet.
   – Jag förstår inte varför priset på holländska morötter är lägre än för de svenska, säger Solveig Ingemarsson. Det måste vara för billiga transporter.

Svenska flaggor
Vi drar oss mot köttdisken och då lyser Solveig Ingemarsson upp.
– Det här ska butiken ha all heder av, säger hon. De märker tydligt ut svenskt kött med svenska flaggor, det är bra. Men det finns inget KRAV-märkt kött.
   När vi vandrar vidare i butiken hittar vi ekologiskt kaffe, mjölk och fil. På ett anslag upplyser butiken om att de enbart säljer ägg som är ekologiska och från frigående höns.

Mjölk från Tjeckien
Vi söker upp butikschefen Magnus Wahlsten och frågar varför de KRAV-märkta varorna inte skyltas bättre. Han håller med om att butiken kan bli tydligare.
   – Jag hörde att ICA ska börja sälja mjölk från Tjeckien. Det är ju inte klokt, fortsätter Solveig Ingemarsson.
   Magnus Wahlsten medger att han också är tveksam till att frakta mjölk så långa sträckor.
   När det gäller KRAV-märkta produkter anser han att det handlar om både tillgång och efterfrågan. Och han känner tydligt av konkurrensen från lågpriskedjor och stormarknader.
   – Just nu är det ett stort fokus på priset och lite motvind för ekologiska varor, säger Magnus Wahlsten.
   – Vi försöker hålla kvaliteten, men även ha lågprisalternativ. Det gäller att ha en bra mix eftersom vi har alla typer av kunder.
   Någon kilometer från Bäckby, närmare Västerås centrum, ligger den andra mataffären som Solveig Ingemarsson brukar handla i. Det är Coop-butiken vid Oxbacken.
   Även här kostar KRAV-morötterna betydligt mer än de konventionellt odlade. 16,90 kr kilot jämfört med 12,90 kr kilot för icke KRAV-märkta från Sverige. Holländska morötter finns inte alls.
   Priset på bananer skiljer däremot inte mycket. De KRAV-märkta kostar 21,90 och Chiquita 18,90 kr per kilo.

För lite diskussion om kvalitet
Solveig Ingemarsson ler med hela kroppen när vi närmar oss köttdisken och ser tydligt KRAV-märkta fläsk-kotletter, entrecôte, lammkotletter och köttfärs. Till och med bacon och leverpastej.
   – Jag blir jätteglad.
Hon frågar butikschefen Bengt Ohlsson hur de kan hålla så stort sortiment av ekologiska produkter.
   – Det finns ett stort intresse, säger han. Folk frågar efter KRAV-märkt. Fast visst känner vi av konkurrensen från lågpriskedjorna.
   Han tycker att det är väl mycket fokus på priset just nu. Däremot är det lite eller ingen diskussion om kvaliteten på maten.

Varför går det bättre i Danmark?
Hur går det med kvaliteten när priset pressas hårt? I Lidls butiker finns inte några ekologiska varor och i ICA:s butiker har antalet ekologiska varor minskat.
   Men i danska butiker är trenden den motsatta, där finns nästan dubbelt så mycket ekologiska varor som i svenska butiker.
   Även i Danmark är det priskrig mellan kedjorna, men de danska konsumenterna handlar nästan dubbelt så mycket ekologiskt som svenska. Konsumtionen av ekologiska varor ligger på 5,6 procent i Danmark, mot Sveriges 3 procent.
   Danskarna månar om en småskalig livsmedelsproduktion och har drivit bojkotter mot de stora företagen inom mejeri- och bageriindustrin.
Källa: Sveriges Natur 3/05

 

KRAV – kontroll för hållbarhet
KRAV bildades 1985 för att skapa en trovärdig märkning av ekologiska livsmedel och förenkla för konsumenter att göra en miljöinsats genom sina dagliga inköp. KRAV-märket visar bland annat att produktionen sker utan kemiska bekämpningsmedel och utan konstgödsel, att husdjur behandlas väl och får vistas ute i det fria och att inga genmodifierade organismer (GMO) får förekomma i produktionen.
   KRAV-märket sitter på livsmedel, produktionshjälpmedel (till exempel blomjord) och textilier som är ekologiskt producerade.

Fakta – ekologiskt i butikerna
Coop: 950 kravmärkta produkter, varav 250 med egna varumärket Änglamark. 384 butiker: Coop Nära, Forum, Konsum Extra. Miljöpolicy: Ja.

ICA: 440 ekologiska produkter, varav 90 med egna varumärket ICA ekologiskt. Antalet ekologiska varor har minskat från 460 förra året. 1 529 butiker: ICA Nära, Kvantum, Supermarket, Maxi, Express Miljöpolicy: Ja.

Netto: Endast ekologiska kampanjvaror. 62 butiker. Miljöpolicy: Ja.

Axfood med Hemköpskedjan (före detta Spar och Billhälls): Saknar uppgift över antalet ekologiska varor. Butiker: 92 Willys, 93 Hemköp, 110 Tempo, 220 Handlarn. Miljöpolicy: Nej, men det är på gång.

Vi-butikerna: (före detta Vivo): 76 anslutna butiker. Miljöpolicy: Nej.

Lidl: Inga uppgifter

Källa: Svenska Naturskyddsföreningen

Sjuka äldre tynar bort av brist på näringsriktig mat


Text: Marita Gustavsson
Foto: Kim Lill