Miljöfrågorna
ständigt
aktuella i kommunen
Kungsör
var, liksom Sala, en ekokommun 1994. Kommunens anställda
fick utbildning i miljö och kretsloppstänkande.
För tio
år sedan ansåg Hans Westin, kanslichef på Kungsörs
kommun, som fortfarande är en av landets 63 ekokommuner,
att det var lättare att ändra i folks huvuden än
i samhällets strukturer.
Det tycker han fortfarande.
Idag vet Kungsörsborna bra mycket mer om
miljöfrågor än för tio år sedan. Men
trafik, näringsliv och även levnadsmönster är
svåra att ändra.
Trogen
sin grunduppfattning
På frågan och Kungsör närmat sig det hållbara
samhället svarar han:
– I någon mån. Utvecklingen
kunde naturligtvis ha gått mycket fortare. Men frågan
lever vidare i allt fler områden.
– Det viktigaste är att man är
trogen sin grunduppfattning – och det tycker jag att vi
är.
Demokratiaspekten
För tio år sedan betonade han demokratiaspekten: om
människor engagerades mera så skulle demokratin fördjupas.
Hur har det gått?
– Vi försöker göra ideella
föreningar delaktiga i våra miljöprojekt. På
så vis kan man säga att vi vidgat demokratin. Men vi
är inne i en annan fas än för tio år sedan.
Då var man mer ute och agiterade. Nu vill människor
att det ska hända saker.
Och visst har det hänt saker på tio
år. Fjärrvärmen har byggts ut och skapas numera
med biobränsle. Våtmarksängar intill Mälaren
har återskapats. Kampanjer har genomförts för
att fler ska cykla istället för att använda bilen.
– Vi har även dragit nytta av de
restaurerade ängs- och hagmarkerna och miljön i övrigt
när vi har marknadsfört oss för att locka fler
invånare till kommunen.
I framtiden kommer naturvårdsfrågorna
och miljöfrågorna att ges än större utrymme
i kommunens utvecklingsstrategi, enligt Hans Westin.
– Så visst är miljöfrågorna
i högsta grad aktuella i Kungsörs kommun, säger
han.
Visste
du att...
•
det finns 63 ekokommuner i Sverige. En ekokommun har som
övergripande mål att främja utvecklingen
mot ett mer kretsloppsanpassat samhälle, där människor
har möjlighet att uppnå en hög livskvalitet
och god hälsa. Det innebär att miljö- och
hälsofrågorna alltid ska finnas med på
dagordningen inom de kommunala verksamheterna.
• en sänkning av medelhastigheten på
vägarna med 10 km/tim skulle minska antalet dödade
och skadade människor, spara bensin, minska övriga
fordonskostnader och reducera avgasutsläppen. Allt
detta är tillsammans värt 2,5 gånger mer
än den ökade restiden, som hastighetsminskningen
innebär. Samhället skulle få en nettobesparing
på 5,8 miljarder kronor per år.
Källor:
www.sekom.nu, www.sigtuna.se,
www.snf.se
|
Motorvägen
som aldrig blev byggd
Text:
Anders Jägeberg
|