Miljöfrågorna ständigt
aktuella i kommunen

Kungsör var, liksom Sala, en ekokommun 1994. Kommunens anställda fick utbildning i miljö och kretsloppstänkande.

För tio år sedan ansåg Hans Westin, kanslichef på Kungsörs kommun, som fortfarande är en av landets 63 ekokommuner, att det var lättare att ändra i folks huvuden än i samhällets strukturer.
   Det tycker han fortfarande.
   Idag vet Kungsörsborna bra mycket mer om miljöfrågor än för tio år sedan. Men trafik, näringsliv och även levnadsmönster är svåra att ändra.

Trogen sin grunduppfattning
På frågan och Kungsör närmat sig det hållbara samhället svarar han:
   – I någon mån. Utvecklingen kunde naturligtvis ha gått mycket fortare. Men frågan lever vidare i allt fler områden.
   – Det viktigaste är att man är trogen sin grunduppfattning – och det tycker jag att vi är.

Demokratiaspekten
För tio år sedan betonade han demokratiaspekten: om människor engagerades mera så skulle demokratin fördjupas. Hur har det gått?
   – Vi försöker göra ideella föreningar delaktiga i våra miljöprojekt. På så vis kan man säga att vi vidgat demokratin. Men vi är inne i en annan fas än för tio år sedan. Då var man mer ute och agiterade. Nu vill människor att det ska hända saker.
   Och visst har det hänt saker på tio år. Fjärrvärmen har byggts ut och skapas numera med biobränsle. Våtmarksängar intill Mälaren har återskapats. Kampanjer har genomförts för att fler ska cykla istället för att använda bilen.
   – Vi har även dragit nytta av de restaurerade ängs- och hagmarkerna och miljön i övrigt när vi har marknadsfört oss för att locka fler invånare till kommunen.
   I framtiden kommer naturvårdsfrågorna och miljöfrågorna att ges än större utrymme i kommunens utvecklingsstrategi, enligt Hans Westin.
   – Så visst är miljöfrågorna i högsta grad aktuella i Kungsörs kommun, säger han.

Visste du att...
det finns 63 ekokommuner i Sverige. En ekokommun har som övergripande mål att främja utvecklingen mot ett mer kretsloppsanpassat samhälle, där människor har möjlighet att uppnå en hög livskvalitet och god hälsa. Det innebär att miljö- och hälsofrågorna alltid ska finnas med på dagordningen inom de kommunala verksamheterna.
en sänkning av medelhastigheten på vägarna med 10 km/tim skulle minska antalet dödade och skadade människor, spara bensin, minska övriga fordonskostnader och reducera avgasutsläppen. Allt detta är tillsammans värt 2,5 gånger mer än den ökade restiden, som hastighetsminskningen innebär. Samhället skulle få en nettobesparing på 5,8 miljarder kronor per år.

Källor: www.sekom.nu, www.sigtuna.se, www.snf.se

Motorvägen som aldrig blev byggd

Text: Anders Jägeberg