Motorvägen
som aldrig
blev byggd
I det första numret av den här tidningen skrev vi om
det planerade motorvägsbygget för E 20 mellan Kungsör
och Arboga – en het fråga som delade politiker och
medborgare i olika läger. Vägens sträckning gick
nämligen genom områden med stora natur- och kulturvärden.
Var vägen nödvändig för
trafiksäkerhet och utveckling? Ja, tyckte politikerna i Arboga.
Nej, sade deras kolleger i Kungsör som ansåg att priset
i form av förstörd natur var alltför högt.
Där fanns också tvivel på att trafikutvecklingen
skulle bli så kraftig som prognoserna sade.
”Vi
fick inte pengar till det”
Idag har fortfarande inte det första spadtaget tagits. E
20 Kungsör–Arboga finns inte ens med i Vägverkets
planering för de närmaste 15 åren.
– Vi fick inte pengar till det. Belastningen
är heller inte så stor att det motiverar en motorväg,
säger Bertil Wåhlin, Vägverkets projektledare.
En
ombyggnad planeras
Nu förbereds istället en ombyggnad av den befintliga
vägen till en trefältsväg med vajerräcken.
Då klarar man en belastning på 15 000 fordon per dygn
– klart mer än de 9 500 som 1994 förutspåddes
för år 2010, en prognos som står sig än
idag.
Den nya vägutredning som nu är ute
på remiss har som ett alternativ att längre fram i
tiden förbättra vägen ytterligare eller att bygga
en motortrafikled parallellt med nuvarande sträckning.
Till
första sidan
Text:
Anders Jägeberg
|