Jämställda
redan från början
Förskolepersonal
upptäckte att de behandlade pojkar och flickor olika
Personalen
på förskolan Prästkragen i Fagersta tyckte det
var självklart med jämställdhet och att de behandlade
pojkar och flickor likadant. Nu har de fått upp ögonen
för att det inte var så. De ser tydligare hur könsrollerna
begränsar oss och vill arbeta för att alla barn ska
ha samma möjligheter att utveckla sin personlighet.
Prästkragen
är den äldsta förskolan i Fagersta. Den har fyra
avdelningar, en stor gård och ligger omgiven av villor.
På flaggstången vajar Grön Flagg i vinden –
den signalerar att förskolan är miljöcertifierad
och arbetar aktivt med natur och miljö. Mycket av verksamheten
bedrivs utomhus.
En vanlig måndagsmorgon på avdelning
Räven droppar barnen in allt eftersom. Det är lugnt.
Några barn leker med flodhästar, kor och grisar på
golvet i det stora rummet. Ett par flickor sitter i soffan och
tittar i böcker. Andra klipper och klistrar.
Vill
måla
Erik och Sigge säger till förskolläraren Helena
Larsson att de vill måla. De tar på sig förkläden
och hon hjälper dem att spänna papper på stafflierna
och hälla upp färg. Snart målar de koncentrerat
samtidigt som de småpratar och kommenterar färgerna.
– Jag tycker att den här grisfärgen
är väldigt fin, säger Erik och pekar där han
målat med en rosa färg.
Dockvrå
blev ”hemmet”
Amanda kommer med sin mamma och ler med hela ansiktet, glad att
träffa sina kompisar. Hon kollar vad som är på
gång och snart får hon med sig tre pojkar till ”hemmet”
där de börjar leka mamma, pappa, barn. En ”hund”
är också med i leken.
I ”hemmet” finns lekspis, dockor,
bord och små stolar. Det kallades tidigare ”dockvrån”
och det var oftast flickorna som lekte där. När personalen
på förskolan deltog i projektet Förskola och skola
för jämställdhet i Fagersta, funderade de på
hur de som vuxna påverkar barnens könsroller. Bland
annat ledde det till ommöblering i lokalerna. De ville se
om det skulle medföra att barnen valde aktiviteter fritt,
utan tanke på om det passade för pojkar eller flickor.
Från början var de tre förskollärarna
på avdelningen inte särskilt positiva till projektet.
– Vi tyckte att det verkade flummigt och
att vi redan arbetade jämställt. Vi antog att det skulle
ta tid från det vanliga arbetet med barnen, säger Eva
Johansson.
Men när projektet kom igång tänkte
de om.
Många
aha-upplevelser
Anna-Maja Holst berättar att de observerat sig själva
och barnen, filmat och analyserat. Det ledde till många
aha-upplevelser.
– Var och en av oss har fått upp
ögonen och förändrats. Vi vill jobba med jämställdhet
och har vävt in det naturligt i verksamheten.
Hon berättar att hon blivit medveten om
sina egna förväntningar på pojkar och flickor.
När förskollärarna exempelvis tittade närmare
på sitt arbetssätt upptäckte de att flickorna
ofta fick bli ”hjälpfröknar”. Vid utflykter,
matbordet eller i samlingen placerades ofta en lugn flicka mellan
två pojkar. Nu sitter pojkar och flickor vid skilda bord
och flickorna behöver inte ta ansvar för pojkarna.
Tänker
på tonfallet
Personalen tänker mer på hur de pratar med barnen,
vilka ord de använder och inte minst tonfall och röstläge.
– Vi försöker att inte använda
ordet ”inte”. Istället berömmer och förstärker
vi det som är bra, säger Helena Larsson.
Men alla tre betonar att de inte vill göra
flickor till pojkar eller tvärtom:
– Det handlar snarare om att stärka
varje barn som den unika individ det är. Nu möter vi
barnen på ett annat sätt än tidigare.
För att både pojkar och flickor ska
ha tillgång till alla utrymmen och allt material har det
varit en hel del ommöbleringar i lokalerna. Barnen är
med och diskuterar och hjälper till.
– Nu har vi lagt in alla barbiedockor
i stora rummet och bilarna i ett litet rum, säger Eva Johansson
och pekar på en massa barbiedockor som sitter uppradade
efter väggen.
Leker
med varandra
– Plötsligt leker pojkarna mer med dockor och flickorna
med bilar. Och med varandra.
Alla förskolor i Fagersta har varit med
i projektet. Personalen har lyssnat på föreläsningar,
haft gruppövningar och fått handledning av genuspedagoger.
Även om projektet nu är avslutat fortsätter
arbetet med jämställdhet. Det finns med i förskolans
arbets- och handlingsplaner som utvärderas kontinuerligt.
Någon förälder har undrat om
flickorna får ha rosa färg på kläderna.
Eva, Helena och Anna-Maj är överens om att jämställdhet
inte handlar om vilken färg barnen har på kläderna.
– Det viktiga är hur vi bemöter
barnen och att alla får möjlighet att utveckla sin
egen personlighet.
Effektivitet
och tillväxt
Text:
Marita Gustavsson
Foto: Kim Lill
|