En fråga om effektivitet
och tillväxt

Ett hållbart samhälle handlar inte bara om ekologi. Ekonomisk och social utveckling är lika viktigt. Och alla människor måste ha möjlighet att vara med och påverka i en demokratisk process. Det är andemeningen i Agenda 21, det dokument om jordens överlevnad som antogs på miljökonferensen i Rio 1992.
   I de banorna går tankarna även hos Eva-Karin Wedin, projektledare för ”Förskola och Skola för jämställdhet i Fagersta” som just avslutats.

Effektivare samhälle
Hon anser att jämställdhet är en fråga om att effektivare ta vara på samhällets resurser. Jämställdhet skapar förutsättningar för att uppnå socialt hållbar utveckling för alla.
   – Här i Fagersta kommer teknikföretagen att behöva rekrytera nya medarbetare när det snart blir stora pensionsavgångar. Kan de då inte rekrytera kvinnor så kommer de att få problem.
   Därför bör företagen fundera på hur de ska bli intressanta för kvinnor, menar hon. Och skolan har en viktig roll i att försöka få även flickor intresserade av tek-nik.
   – Förskolan och skolan, som möter alla barn och ungdomar, har unika möjligheter att motverka könsmönster. De kan stimulera ungdomarna till mer otraditionella val och att utveckla nya förmågor. Det handlar mycket om hur pedagogerna bemöter barnen.

Två-årig insats
Under två år har all personal inom förskolan, en låg- och mellanstadieskola och en högstadieskola samt alla skolledare i Fagersta kommun, arbetat med jämställdhet. Sammanlagt har 200 personer lyssnat på föreläsningar, deltagit i värderingsövningar och fått handledning av genuspedagoger. Personalen har kartlagt sin egen verksamhet för att göra könsmönster synliga. De har reflekterat och fått möjlighet att granska sig själva som pedagoger vilket lett till att många prövat nya sätt att arbeta.
   – De flesta av oss är omedvetna om jämställdhetsperspektivet. Vi tycker det är naturligt med jämställdhet, men det behövs en process för att bli medveten om att man överför normer som inte är jämställda, säger Eva-Karin Wedin.

En väg mot tillväxt
Att jämställdhetsprojektet fått så stort genomslag i Fagersta beror på att det fanns ett intresse från kommunledningen att arbeta med jämställdhet, framhåller hon. Det ses som en väg till högre tillväxt. Och det fanns ett påbörjat arbete med jämställdhet i en skola och en förskoleklass.
   – Det har varit ett väldigt positivt och roligt projekt med många aha-upplevelser. Pedagogerna arbetar medvetet och har förändrat sina arbetsmetoder.

En grund för framtiden
Eva-Karin Wedin tror att arbetet med jämställdhet kommer att leva vidare i Fagersta.
   – Nu finns en bra grund. Jämställdhet kommer att tas upp på möten och i olika planer som utvärderas kontinuerligt.
   I kommunen finns också två genuspedagoger som kan hjälpa till med fortsatt handledning.


Text och Foto:
Marita Gustavsson