En
fråga om effektivitet
och tillväxt
Ett
hållbart samhälle handlar inte bara om ekologi. Ekonomisk
och social utveckling är lika viktigt. Och alla människor
måste ha möjlighet att vara med och påverka i
en demokratisk process. Det är andemeningen i Agenda 21,
det dokument om jordens överlevnad som antogs på miljökonferensen
i Rio 1992.
I de banorna går tankarna även hos
Eva-Karin Wedin, projektledare för ”Förskola och
Skola för jämställdhet i Fagersta” som just
avslutats.
Effektivare
samhälle
Hon anser att jämställdhet är en fråga om
att effektivare ta vara på samhällets resurser. Jämställdhet
skapar förutsättningar för att uppnå socialt
hållbar utveckling för alla.
– Här i Fagersta kommer teknikföretagen
att behöva rekrytera nya medarbetare när det snart blir
stora pensionsavgångar. Kan de då inte rekrytera kvinnor
så kommer de att få problem.
Därför bör företagen fundera
på hur de ska bli intressanta för kvinnor, menar hon.
Och skolan har en viktig roll i att försöka få
även flickor intresserade av tek-nik.
– Förskolan och skolan, som möter
alla barn och ungdomar, har unika möjligheter att motverka
könsmönster. De kan stimulera ungdomarna till mer otraditionella
val och att utveckla nya förmågor. Det handlar mycket
om hur pedagogerna bemöter barnen.
Två-årig
insats
Under två år har all personal inom förskolan,
en låg- och mellanstadieskola och en högstadieskola
samt alla skolledare i Fagersta kommun, arbetat med jämställdhet.
Sammanlagt har 200 personer lyssnat på föreläsningar,
deltagit i värderingsövningar och fått handledning
av genuspedagoger. Personalen har kartlagt sin egen verksamhet
för att göra könsmönster synliga. De har reflekterat
och fått möjlighet att granska sig själva som
pedagoger vilket lett till att många prövat nya sätt
att arbeta.
– De flesta av oss är omedvetna om
jämställdhetsperspektivet. Vi tycker det är naturligt
med jämställdhet, men det behövs en process för
att bli medveten om att man överför normer som inte
är jämställda, säger Eva-Karin Wedin.
En
väg mot tillväxt
Att jämställdhetsprojektet fått så stort
genomslag i Fagersta beror på att det fanns ett intresse
från kommunledningen att arbeta med jämställdhet,
framhåller hon. Det ses som en väg till högre
tillväxt. Och det fanns ett påbörjat arbete med
jämställdhet i en skola och en förskoleklass.
– Det har varit ett väldigt positivt
och roligt projekt med många aha-upplevelser. Pedagogerna
arbetar medvetet och har förändrat sina arbetsmetoder.
En
grund för framtiden
Eva-Karin Wedin tror att arbetet med jämställdhet kommer
att leva vidare i Fagersta.
– Nu finns en bra grund. Jämställdhet
kommer att tas upp på möten och i olika planer som
utvärderas kontinuerligt.
I kommunen finns också två genuspedagoger
som kan hjälpa till med fortsatt handledning.
Text
och Foto:
Marita Gustavsson
|