Miljö på många sätt. Eleverna på Fredriksbergsskolan lär sig om hållbar utveckling på flera olika sätt. De gör till exempel studiebesök på bondgårdar för att ta reda på var maten de äter kommer ifrån. Vid ett besök på Kungsbyn utanför Västerås hälsade Simon Kaya, Muharrem Ademi, Jimmy Thörnroth och Ida Håkansson på fåret Bea.

Hållbar undervisning
i teori och praktik
– Det finns hur mycket som helst att göra när det gäller miljötänkandet på skolan, säger Gerd Nilsson, rektor vid Fredriksbergsskolan i Västerås.
Hon är en av de drivande krafterna bakom miljöarbetet, som hösten 2004 resulterade i utmärkelsen Miljöskola.

Utmärkelsen föregicks av en noggrann genomgång av skolans nuvarande och framtida arbete för hållbar utveckling, från innehållet i undervisningen till förbrukningen av papper.
   – Jag tror inte att vi hade gått igenom miljöarbetet så grundligt om vi inte hade jobbat mot att bli en Miljöskola. När vi fick sitta ned och diskutera hur vi skulle gå vidare vidgade vi vårt sätt att tänka och arbeta, säger Gerd Nilsson.
   – Själva miljöskoleresultatet är hela husets resultat. Hade vi inte haft alla med, så hade det inte gått.

Barnens arbeten visas upp
I skolans entré har en hel vägg tapetserats med miljödiplom och utmärkelser, som skolan fått genom åren. Här finns också ett stort fotoalbum med dokumentation av undervisningen kring hållbar utveckling. På ena kortväggen hänger en kalender, där det står vilka miljöaktiviteter som är planerade för vårterminen.
   I en glasmonter har elever i årskurs tre satt upp teckningar och texter om olika fåglar.
   – Det är viktigt att barnen får visa upp vad de gör. Då blir de ännu mer engagerade, säger fritidsledaren Krister Wuopio.
   En korridorvägg lite längre bort består av en målning, som skildrar Fredriksbergsskolans väg till Miljöskola. Väggmålningen är ett flerårigt projekt och har gjorts av elever som ett inslag i bildundervisningen.
   Startskottet för miljöarbetet gick 1997 när Fritidshemmets personal bestämde sig för att gräva ut ett mindre trädgårdsland och kompostera i liten skala.
   Så småningom fick Gerd Nilsson en ledartjänst på skolan och tog då på sig att bland annat ansvara för miljön.
   – Vi spånade vad vi skulle kunna göra och hittade vår första samarbetspartner, Naturskolan Asköviken. Både lärare och elever tyckte att det var kul att få åka ut dit, eftersom det var ett avbrott i undervisningen, säger Gerd Nilsson.

Alla fick vara med
Skolans miljöråd bildades 1998, för att arbeta mot certifikatet Grön Flagg. Fem mål sattes upp, däribland källsortering och kompostering. All personal miljöutbildades. Det var viktigt att de kände sig delaktiga.
   – Man kan inte starta ett sådant här stort arbete om inte alla får vara med och tycka och tänka. Vad det handlar om är ju att vi vuxna ska kunna förmedla till barnen att vi ska vara rädda om vår jord, säger Gerd Nilsson.

Automatiskt miljötänkande
Nu när skolan fått både certifikatet Grön Flagg och utmärkelsen Miljöskola gäller det att fortsätta miljöarbetet:
   – Målet är att rota in i eleverna att så fort de gör eller köper något ska de automatiskt fundera över om det är vettigt för miljön. Ju mer kunskaper de har, desto bättre förmåga får de att värna om miljön, säger Krister Wuopio.

Läs mer om Fredriksbergsskolans miljöarbete >>>
Läs om utmärkelsen Skola för hållbar utveckling >>>

Text: Anna Björkman Randberg
Foto: Lasse Fredriksson