”Vi blir lurade”
– Jag vill gå så långt som att beteckna det som en tysk ockupation; alla varor hämtas från Tyskland och pengarna går dit. Och sedan får vi i Sverige betala med en ökad arbetslöshet.
   Det säger Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges konsumenter i samverkan, om Lidls etablering i Sverige.
   Av en engagerad konsumentföreträdare kunde man kanske vänta sig jubel för att Lidl sänker priserna på dagligvaror. Men Bengt Ingerstam tycker inte att lågprisbutiker är bra för konsumenterna:
   – De pressar sina leverantörer att sänka sina priser, vilket leder till att kvaliteten utarmas. Vi blir lurade, säger han.
   – De kan naturligtvis ha en viss prispressande effekt på resten av branschen, men det negativa överväger. Inte minst om lågprisbutikerna slår ut butiker i glesbygder.

Alltfler ”egna märkesvaror”
Bengt Ingerstam vänder sig särskilt mot tendensen mot alltfler så kallade ”egna märkesvaror”, EMV (som också de tre stora svenska kedjorna ICA, Coop och Axfood arbetar med).
   EMV innebär att en vara säljs som Lidls ”egen” trots att den köpts från en eller flera leverantörer. Då går det inte att se vem som producerat varan. Och inte heller under vilka miljöbetingelser den är framställd.

Ett land i taget
Nu satsar alltså Lidl på Sverige, i enlighet med strategin att gå in i ett land i taget. Trots att lågprisbutiker tidigare inte gått särskilt bra här.
   – Hittills har Lidl aldrig lagt ned en satsning. De är tåliga och konceptet är väl uträknat, säger Bengt Ingerstam, som beklagar utvecklingen:
   – Hela denna prisfixering gör det svårt att väga in kvalitet. Lågprisracet skapar bara rikedomar åt ägarna. Konsumenterna blir lurade, säger Bengt Ingerstam.

Läs mer>>>


Text: Anders Jägeberg
Illustration: Marie Tallberg