Alla butiker har samma koncept
Vad har Lidl för inställning till miljömärkta varor? Den frågan ställde Gröna Draken till Lidls huvudkontor i Sverige.

Vi fick inget svar. Lidl har som policy att inte svara på frågor om exempelvis miljömärkning, uthållighet, etik eller sina planer i Sverige. Varför gör man inte det?
   – Det är en fråga som vi inte heller svarar på, blev svaret.
Det är alltså enbart genom priset som Lidl vill kommunicera med konsumenterna.

Satsar stort på drycker
Idag har Lidl närmare 30 butiker i Sverige, men fler är på gång. I hela Europa finns omkring 5 000 Lidl-butiker. De ser alla ungefär likadana ut och har i stort sett samma sortiment. Ungefär en fjärdedel av butiksytan upptas av drycker. I andra länder har Lidl satsat stort på öl, vin och sprit, men i Sverige går ju inte det. Så här är det läsken som dominerar.

Begränsat sortiment
Förutom effektiv distribution och stora volymer bidrar ett begränsat sortiment till att Lidl kan hålla låga priser. Man säljer också en stor del så kallade EMV, egna märkesvaror. Det är varor som köpts in i enorma kvantiteter och sedan säljs som Lidls egna.
   Konsumentorganisationer har kritiserat att det då blir omöjligt att se vem som producerat varan.
   Företaget ägs av stiftelsen Lidl & Schwarz & Co som i sin tur ägs av Dieter Schwarz, en hemlighetsfull 65-åring som aldrig visar sig offentligt.
De senaste åren har Lidl satsat hårt på att växa utanför Tyskland.

Har kritiserats för underbemanning
På flera håll har företaget kritiserats för att underbemanna butikerna. I Tyskland har fackförbundet Verdi drivit en kampanj mot Lidl. Enligt Verdi bygger Lidl sin lönsamhet på extrem sparsamhet, högt tempo och anonyma kontroller av anställda.

Läs mer>>>

Text: Anders Jägeberg
Foto: Marita Gustavsson