Regional mötesplats
Vår roll är att vara pådrivare, kunskapsspridare och nätverksbyggare för hållbar utveckling. Vi är över 80 medlemmar från både offentlig, privat och ideell sektor
i Västmanlands län med omnejd.


Aktiviteter
Debatt
Biobränsle
Klimat
Transporter
Notiser

 

DEBATT: Högt pris för onödiga transporter

Alla onödiga transporter skall beläggas med en mycket hög miljöavgift. Det skriver signaturen Bosse i ett debattinlägg. Han vill att vi ska ta klimatförändringarna på allvar och minska transporterna.

Jag försöker följa med i debatten om miljön, växthuseffekten med mera. Jag tycker att det politiker och företagsledare hittills pratat om bara är småsaker. En sak har jag länge funderat över.
  Jag tror det heter fri företagsamhet och transporter över hela jorden. Och så skall det tydligen vara även om vår jord går under. 30 – 40 % av alla lastbilstransporter kan vi troligen vara utan.
  I nummer 26 av ICA kuriren står att matbröd bakas i Norrland och sedan transporteras med långtradare till södra Europa. ICA butikerna vill transportera mjölk från södra Europa för att bemöta Liedl:s pris. Honung transporteras från nya Zeeland och slår ihjäl vår inhemska produktion. Levande djur transporteras över hela Europa för att slaktas. Öl transporteras kors och tvär över hela världen. Sopor transporteras också kors och tvärs över jorden, för att det egna landet inte vill ta hand om sitt egna avfall. Samt många, många andra exempel.
  Jag tycker det är mycket märkligt. Man kan tillverka japanska bilar på licens i Europa, men det är tydligen omöjligt att t.ex baka Pågens bröd i Norrland och Polarbröd i Skåne. Lika omöjligt är det tydligen att ge licens för att få brygga utländskt öl i Sverige.

Miljöavgift för onödiga transporter
Mina funderingar är att alla onödiga transporter skall beläggas med en mycket hög miljöavgift. Med patent samt licenstillverkning behöver ingen företagsledare känna sig överkörd. Alla varor som går att tillverka lokalt skall också tillverkas lokalt och så nära behovet som möjligt.
  Miljöavgifterna skall läggas på fabrikerna, inte på åkerinäringen.
Vem skall kontrollera detta? EU och andra internationella världshandelsorganisationer. De får då en uppgift, där även vi gräsrötter kan förstå vad de pratar om.


Inskränk friheten för världshandeln
Jordens nu uppsatta miljömål, kan med mina funderingar klaras av till 100%. I en tid då den ena orkanen värre en den andra drar fram över jorden. Portugal har under sommaren stått i brand, och delar av mellan Europa under vatten, borde det vara dags med inskränkningar i världshandels frihet. En inskränkning som inte drabbar den privata människan, bara dom som strävar över större makt. En fråga som alla politiker som pratar om miljön borde kunna ställa upp på. Och som troligtvis det parti som törs ta upp frågan vinner valet på.
  Vår jord är alldeles för viktig för att enögda fabriksledare själva skall få bestämma dess öde.
  Vore roligt om jag kunde få ett svar från olika politiskt partier i denna fråga.


Fördelar
1) Minskas transporterna med 30-40% får vi en renare värld och klarar direkt våra nu uppsatta miljömål. (Hittills är det bara persontrafiken som hotas med inskränkningar.)
2) Mindre oljeförbrukning i en värld med allt mindre oljereserver.
3) Mindre tung trafik ger färre olyckor.
4) En decentralisering av arbetstillfällen, med en levande landsbygd som följd.


Nackdelar
1) Vissa varor blir under en övergångstid något dyrare. Men detta tjänar samhället ganska snart in i mindre miljöproblem, samt mindre trafikproblem.
2) Många åkare och bilbyggare blir arbetslösa. Åkarna drabbas hårt, men bilfabrikerna har, var jag förstår redan slagit huvudet i taket. D.v.s. det tillverkas redan nu mera fordon än vad marknaden behöver. Deras kris kommer ändå, och bilfabrikanternas stora kraftmätning just nu är vilken fabrik som skall överleva. (Varför inte några mindre fabriker i olika delar av världen, för att slippa stora skrymmande transporter?)
3) Vissa industrier kommer att protestera högljutt. En inskränkning i världshandeln frihet. (Men heller göra som strutsen, sticka huvudet i busken och låta miljöproblemen komma?) Men mina funderingar bör kunna ge hela jorden stora ekonomiska och miljömässiga fördelar.


Vad tycker du? Mejla gärna ett debattinlägg till kansliet@fa21.se


Bosse
2005-10-04

 







Svett & Watt



Här kan du läsa senaste Gröna Draken som E-tidning


Läs mer    




Anmälan nyhetsbrev

Avanmälan