Aktiviteter Debatt Biobränsle Klimat Transporter Notiser |
DEBATT: Högt pris för onödiga transporter Jag försöker följa med i debatten om miljön, växthuseffekten med mera. Jag tycker att det politiker och företagsledare hittills pratat om bara är småsaker. En sak har jag länge funderat över. Mina funderingar är att alla onödiga transporter skall beläggas med en mycket hög miljöavgift. Med patent samt licenstillverkning behöver ingen företagsledare känna sig överkörd. Alla varor som går att tillverka lokalt skall också tillverkas lokalt och så nära behovet som möjligt. Miljöavgifterna skall läggas på fabrikerna, inte på åkerinäringen. Vem skall kontrollera detta? EU och andra internationella världshandelsorganisationer. De får då en uppgift, där även vi gräsrötter kan förstå vad de pratar om. Inskränk friheten för världshandeln Jordens nu uppsatta miljömål, kan med mina funderingar klaras av till 100%. I en tid då den ena orkanen värre en den andra drar fram över jorden. Portugal har under sommaren stått i brand, och delar av mellan Europa under vatten, borde det vara dags med inskränkningar i världshandels frihet. En inskränkning som inte drabbar den privata människan, bara dom som strävar över större makt. En fråga som alla politiker som pratar om miljön borde kunna ställa upp på. Och som troligtvis det parti som törs ta upp frågan vinner valet på. Vår jord är alldeles för viktig för att enögda fabriksledare själva skall få bestämma dess öde. Vore roligt om jag kunde få ett svar från olika politiskt partier i denna fråga. Fördelar 1) Minskas transporterna med 30-40% får vi en renare värld och klarar direkt våra nu uppsatta miljömål. (Hittills är det bara persontrafiken som hotas med inskränkningar.) 2) Mindre oljeförbrukning i en värld med allt mindre oljereserver. 3) Mindre tung trafik ger färre olyckor. 4) En decentralisering av arbetstillfällen, med en levande landsbygd som följd. Nackdelar 1) Vissa varor blir under en övergångstid något dyrare. Men detta tjänar samhället ganska snart in i mindre miljöproblem, samt mindre trafikproblem. 2) Många åkare och bilbyggare blir arbetslösa. Åkarna drabbas hårt, men bilfabrikerna har, var jag förstår redan slagit huvudet i taket. D.v.s. det tillverkas redan nu mera fordon än vad marknaden behöver. Deras kris kommer ändå, och bilfabrikanternas stora kraftmätning just nu är vilken fabrik som skall överleva. (Varför inte några mindre fabriker i olika delar av världen, för att slippa stora skrymmande transporter?) 3) Vissa industrier kommer att protestera högljutt. En inskränkning i världshandeln frihet. (Men heller göra som strutsen, sticka huvudet i busken och låta miljöproblemen komma?) Men mina funderingar bör kunna ge hela jorden stora ekonomiska och miljömässiga fördelar. Vad tycker du? Mejla gärna ett debattinlägg till kansliet@fa21.se Bosse 2005-10-04 |
> Svett & Watt
> Anmälan nyhetsbrev > Avanmälan |
|||||