Västerås
har tagit några
kliv mot hållbarhet
Under
de tio åren sedan miljökonferensen i Rio har det hänt
väldigt mycket i Västerås. Det konstaterar Kent
Ryberg, kommunalråd med ansvar för miljöfrågor
och tidigare ordförande i Förbundet Agenda 21.
År 1994 beslöt stadens ledning att dra igång
ett Agenda 21-arbete. Redan då lades också inriktningen
fast att byta ut kol mot biobränsle som fjärrvärmekälla.
Vi insåg att kol var ohållbart
på sikt. Idag kommer praktiskt taget all fjärrvärme
från biobränslen. Det är en stor, dramatisk förändring,
säger Kent Ryberg.
Han beklagar att mötet i Johannesburg inte
kunde enas om ett konkret mål för införande av
förnyelsebar energi; det hade behövts för att hejda
klimatförändringen.
I dagarna har Mälarenergi blivit miljöcertifierat
enligt standarden ISO 14001. Mälarenergi, som tillhandahåller
västerås-arnas värme, vatten och en del av deras
elenergi, är stadens kanske största enskilda aktör
vad gäller utsläpp av olika slag.
Ambitionen
har i flera år varit att Västerås ska vara ett
miljöföredöme som kommun. Har ni nått dit?
Ja, till stor del. Det är svårt att jämföra,
men staden har fått 142 miljoner kronor i lokala investeringspengar
mest i Sverige och det är ett slags bekräftelse
på att vi är på rätt väg, säger
han.
Ett av de så kallade LIP-projekten är
Växtkraft, byggandet av en anläggning som framställer
biogas av sopor, lantbruksgrödor och matavfall.
På sikt kan den biogasen ersätta bensin och diesel
i stadens alla bussar och andra fordon. Det blir ytterligare ett
steg för att mins-ka utsläppen av växthusgaser
i kommunen.
Idag genomsyrar miljömedvetandet de flesta
nivåer i stadens administration, menar Kent Ryberg. Och
knappast några beslut tas utan att miljöaspekterna
väger tungt.
Var det
så även när träden på Björnön
offrades för Västerås Flygplats?
Det är naturligtvis inte bra, men vår bedömning
är att det annars inte skulle vara möjligt att på
sikt ha kvar flygplatsen. Och flygplatsen är en av de viktigaste
frågorna för Västerås.
Vi kommer inte ifrån att det blir
mer och mer resande, även internationellt. Där är
vi lite i konflikt med miljömålen, men ibland måste
man se till helheten. Idag är flyget inte långsiktigt
hållbart, men man kan hoppas på att den tekniska utvecklingen
ändrar på det.
Även om en hel del åstadkommits,
så återstår mycket att göra för att
få Västerås mer hållbart, anser Kent Ryberg.
Bland framtida satsningar pekar han på
strategin att växa inåt för att minska
behovet av transporter; fjärrkyla som ersättning för
små kylanläggningar som läcker freon; ansträngningar
att få bort alla enskilda avlopp för att skydda Mälarens
vatten.
Vi har väl tagit några kliv
mot hållbarhet. Men Västerås är en stor
stad, och sådana är egentligen per definition inte
hållbara. Därför vill vi gärna hitta mer
av regionalt samarbete. Vi tittar exempelvis på flera projekt
för att knyta andra kommuner till vårt fjärrvärmenät,
säger Kent Ryberg.
Text:
Anders Jägeberg
Foto: Västerås stad
|