Västerås har tagit några
kliv mot hållbarhet

Under de tio åren sedan miljökonferensen i Rio har det hänt väldigt mycket i Västerås. Det konstaterar Kent Ryberg, kommunalråd med ansvar för miljöfrågor och tidigare ordförande i Förbundet Agenda 21.
År 1994 beslöt stadens ledning att dra igång ett Agenda 21-arbete. Redan då lades också inriktningen fast att byta ut kol mot biobränsle som fjärrvärmekälla.
   – Vi insåg att kol var ohållbart på sikt. Idag kommer praktiskt taget all fjärrvärme från biobränslen. Det är en stor, dramatisk förändring, säger Kent Ryberg.
   Han beklagar att mötet i Johannesburg inte kunde enas om ett konkret mål för införande av förnyelsebar energi; det hade behövts för att hejda klimatförändringen.
   I dagarna har Mälarenergi blivit miljöcertifierat enligt standarden ISO 14001. Mälarenergi, som tillhandahåller västerås-arnas värme, vatten och en del av deras elenergi, är stadens kanske största enskilda aktör vad gäller utsläpp av olika slag.

Ambitionen har i flera år varit att Västerås ska vara ett miljöföredöme som kommun. Har ni nått dit?
– Ja, till stor del. Det är svårt att jämföra, men staden har fått 142 miljoner kronor i lokala investeringspengar – mest i Sverige – och det är ett slags bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger han.
   Ett av de så kallade LIP-projekten är Växtkraft, byggandet av en anläggning som framställer biogas av sopor, lantbruksgrödor och matavfall.
På sikt kan den biogasen ersätta bensin och diesel i stadens alla bussar och andra fordon. Det blir ytterligare ett steg för att mins-ka utsläppen av växthusgaser i kommunen.
   Idag genomsyrar miljömedvetandet de flesta nivåer i stadens administration, menar Kent Ryberg. Och knappast några beslut tas utan att miljöaspekterna väger tungt.

Var det så även när träden på Björnön offrades för Västerås Flygplats?
– Det är naturligtvis inte bra, men vår bedömning är att det annars inte skulle vara möjligt att på sikt ha kvar flygplatsen. Och flygplatsen är en av de viktigaste frågorna för Västerås.
   – Vi kommer inte ifrån att det blir mer och mer resande, även internationellt. Där är vi lite i konflikt med miljömålen, men ibland måste man se till helheten. Idag är flyget inte långsiktigt hållbart, men man kan hoppas på att den tekniska utvecklingen ändrar på det.
   Även om en hel del åstadkommits, så återstår mycket att göra för att få Västerås mer hållbart, anser Kent Ryberg.
   Bland framtida satsningar pekar han på strategin att växa ”inåt” för att minska behovet av transporter; fjärrkyla som ersättning för små kylanläggningar som läcker freon; ansträngningar att få bort alla enskilda avlopp för att skydda Mälarens vatten.
   – Vi har väl tagit några kliv mot hållbarhet. Men Västerås är en stor stad, och sådana är egentligen per definition inte hållbara. Därför vill vi gärna hitta mer av regionalt samarbete. Vi tittar exempelvis på flera projekt för att knyta andra kommuner till vårt fjärrvärmenät, säger Kent Ryberg.

Text: Anders Jägeberg
Foto: Västerås stad


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland