Fysikfakir
hjälper
elever ta kraft-tag
Lösningen
på framtidens energi- och avfallsfrågor kan finnas
bland eleverna i skolan. Den tanken blev inledningen till projektet
Framtidskraften i Sala och Heby kommuner.
Projektet Framtidskraften genomförs i samarbete mellan
Sala-Heby Energi (SHE), Vafab samt Sala och Heby kommuner. Målet
är att lyfta in energi- och avfallsfrågorna i undervisningen.
Det är viktigt att tänka på
hur vi handskas med jordens resurser. Det är alltför
lätt att slösa med dessa och ibland svårt att
förstå varför vi måste tänka om, säger
Sara Loftebo, skolinformatör på Vafab.
Ökat
intresse för naturvetenskap
I framtiden kommer ny teknik att behövas för att människans
alltmer automatiserade vardag ska fungera, samtidigt som det blir
viktigare att värna om naturmiljön.
Syftet med projektet är att informera och
upplysa eleverna, skapa kreativitet och sätta nya tankar
i rörelse. Och att i förlängningen få fler
att söka till naturvetenskapliga utbildningar.
Det är bland barnen som tankekraften
inför framtiden finns, säger Monica Yngvesson, miljöpedagog
vid Barn- och utbildningsförvaltningen i Sala kommun.
Fysikfakir
på besök
Framtidskraften inleddes under två dagar i augusti. Drygt
500 elever i årskurs 5, i Sala och Heby kommuner, fick träffa
fysikfakiren Hans Uno Bengtsson, docent i fysik vid
Lunds universitet.
Han trollband både elever och lärare
genom sina förklaringar av fysikaliska fenomen som han demonstrerade
med djärva experiment.
Genom att släppa en liten och en
stor boll exakt samtidigt, och låta den lilla studsa på
den stora, kan vi få den att hop-pa mer än tre gånger
så högt som den skulle ha gjort ensam. Det beror på
att den lilla bollen stjäl energi från den stora, berättar
Monica Yngvesson.
Om vi skulle lyckas med konststycket
att släppa tretton bollar samtidigt, med fallande storleksordning,
så att de studsar exakt rakt på varandra, så
skulle den översta bollen i princip kunna komma ända
till månen. Men friktionen från atmosfären hindrar
och bollen brinner upp innan den kommer till månen.
Hans Uno Bengtsson berättade att
allt omkring oss är energi, ju tyngre något är
desto mer energi innehåller det. En av framtidens stora
frågor är att hitta på metoder att frigöra
energin och fånga upp den, säger hon.
Så
fungerar det i verkligheten
Vid två tillfällen har personal från SHE och
Vafab besökt skolorna för att fånga upp elevernas
tankar kring det Hans Uno Bengtsson talat om och starta temaarbeten.
Effektivare energianvändning, att använda
mer av ändlösa energiresurser, att minska avfallsmängden
och att göra avfall till en resurs, är de fyra frågeställningar
som barnen arbetat med. De har också fått göra
studiebesök vid de lokala energi-, avfalls- och reningsanläggningarna,
för att se hur det fungerar i verkligheten.
Mattias Hage och Erika Bohlin går på
Harboskolan utanför Östervåla i Heby kommun. Två
nyfikna femteklassare, som tycker att det varit spännande
att vara med i Framtidskraften.
Det har varit roligt att få reda
på hur saker funkar, men ibland har det varit lite tjatigt.
För mycket prat, säger Mattias Hage.
Vi har fått göra en massa
experiment och det är kul, säger Erika Bohlin.
Tävling
om bästa idéer
I slutet av november kommer resultaten av temaarbetena att presenteras
i två utställningar, på biblioteken i Heby och
Sala. På förmiddagen den 29 november hålls vernissage
för elever och lärare. Den 2 december öppnas utställningen
för allmänheten. Ett arbete från varje frågeställning
kommer att belönas med 1 000 kronor vardera. Vinnarna utses
av en oberoende jury.
Text:
Phebe Leyser
Foto: Kim Lill
|