Fysikfakir hjälper
elever ta kraft-tag

Lösningen på framtidens energi- och avfallsfrågor kan finnas bland eleverna i skolan. Den tanken blev inledningen till projektet ”Framtidskraften” i Sala och Heby kommuner.
Projektet Framtidskraften genomförs i samarbete mellan Sala-Heby Energi (SHE), Vafab samt Sala och Heby kommuner. Målet är att lyfta in energi- och avfallsfrågorna i undervisningen.
   – Det är viktigt att tänka på hur vi handskas med jordens resurser. Det är alltför lätt att slösa med dessa och ibland svårt att förstå varför vi måste tänka om, säger Sara Loftebo, skolinformatör på Vafab.

Ökat intresse för naturvetenskap
I framtiden kommer ny teknik att behövas för att människans alltmer automatiserade vardag ska fungera, samtidigt som det blir viktigare att värna om naturmiljön.
   Syftet med projektet är att informera och upplysa eleverna, skapa kreativitet och sätta nya tankar i rörelse. Och att i förlängningen få fler att söka till naturvetenskapliga utbildningar.
   – Det är bland barnen som tankekraften inför framtiden finns, säger Monica Yngvesson, miljöpedagog vid Barn- och utbildningsförvaltningen i Sala kommun.

Fysikfakir på besök
Framtidskraften inleddes under två dagar i augusti. Drygt 500 elever i årskurs 5, i Sala och Heby kommuner, fick träffa ”fysikfakiren” Hans Uno Bengtsson, docent i fysik vid Lunds universitet.
   Han trollband både elever och lärare genom sina förklaringar av fysikaliska fenomen som han demonstrerade med djärva experiment.
   – Genom att släppa en liten och en stor boll exakt samtidigt, och låta den lilla studsa på den stora, kan vi få den att hop-pa mer än tre gånger så högt som den skulle ha gjort ensam. Det beror på att den lilla bollen stjäl energi från den stora, berättar Monica Yngvesson.
   – Om vi skulle lyckas med konststycket att släppa tretton bollar samtidigt, med fallande storleksordning, så att de studsar exakt rakt på varandra, så skulle den översta bollen i princip kunna komma ända till månen. Men friktionen från atmosfären hindrar och bollen brinner upp innan den kommer till månen.
   – Hans Uno Bengtsson berättade att allt omkring oss är energi, ju tyngre något är desto mer energi innehåller det. En av framtidens stora frågor är att hitta på metoder att frigöra energin och fånga upp den, säger hon.

Så fungerar det i verkligheten
Vid två tillfällen har personal från SHE och Vafab besökt skolorna för att fånga upp elevernas tankar kring det Hans Uno Bengtsson talat om och starta temaarbeten.
   Effektivare energianvändning, att använda mer av ändlösa energiresurser, att minska avfallsmängden och att göra avfall till en resurs, är de fyra frågeställningar som barnen arbetat med. De har också fått göra studiebesök vid de lokala energi-, avfalls- och reningsanläggningarna, för att se hur det fungerar i verkligheten.
   Mattias Hage och Erika Bohlin går på Harboskolan utanför Östervåla i Heby kommun. Två nyfikna femteklassare, som tycker att det varit spännande att vara med i Framtidskraften.
   – Det har varit roligt att få reda på hur saker funkar, men ibland har det varit lite tjatigt. För mycket prat, säger Mattias Hage.
   – Vi har fått göra en massa experiment och det är kul, säger Erika Bohlin.

Tävling om bästa idéer
I slutet av november kommer resultaten av temaarbetena att presenteras i två utställningar, på biblioteken i Heby och Sala. På förmiddagen den 29 november hålls vernissage för elever och lärare. Den 2 december öppnas utställningen för allmänheten. Ett arbete från varje frågeställning kommer att belönas med 1 000 kronor vardera. Vinnarna utses av en oberoende jury.

Text: Phebe Leyser
Foto: Kim Lill

 


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland