Ett av de största hoten mot miljön är konsumtionen. Nu i december kommer var och en av oss svenskar att handla prylar för tusentals kronor.

Trots tal om vikande konjunktur och återhållsamhet fortsätter vi svenskar att handla precis som vanligt till jul. Drygt 40 miljarder kronor räknar detaljhandeln med att de ska omsätta under december. Utslaget per person blir det nästan 5 000 kronor.

Julreklamen dimper ned
Redan i oktober glittrar affärer och varuhus av julpynt. De gör sitt bästa för att vår köplust ska väckas till liv.
   Julreklamen börjar droppa ner i brevlådan. Lockande magasin vänder sig speciellt till barn med prylar som överträffar varandra. Där finns ofta till och med önskelistor så att barnen bara har att fylla i. Men svenska barn lider knappast brist på prylar. Kanske är det så att prylar är det de minst av allt behöver. En svensk åttaåring har redan i genomsnitt 600 leksaker. De som var barn för 70 år sedan hade någon enstaka.

Vem skulle inte bli glad för en utflykt?
För att skapa intresse och locka oss konsumenter att handla ännu mer till jul utser Handelns Utredningsinstitut varje år ”Årets julklapp”. Prylar som vi förmodligen skulle klara oss ganska bra utan. Eller vad sägs om bakmaskinen som var årets julklapp 1988 och Tamagotchi, det elektroniska husdjuret från 1997.
   Ökad konsumtion är inte rätt väg om vi ska nå ett hållbart samhälle. Ohållbara konsumtions- och produktionsmönster är snarare ett av de största hoten mot miljön. Som det är idag förbrukar 20 procent av jordens befolkning 80 procent av resurserna. Kanske är det inte prylar vi ska ge bort i jul. Vem skulle inte bli glad för en utflykt eller hjälp med barnvakt och städning?
Läs vidare i Gröna Draken och få tips på miljövänliga julklappar.

Text: Marita Gustavsson Foto: Kim Lill


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland