Ena
handen vet inte
vad den andra gör
Det är
inte så lätt att vara miljövänlig. Även
om jag som enskild människa försöker dra mitt strå
till stacken finns det starka krafter eller vad det nu
är som drar åt ett annat håll. Ett talande
exempel är vårt besök i Prag för en tid sedan.
Vi bestämde oss för att åka tåg. Inte minst
i dessa tider, när det pratas mycket om klimatlöften,
kändes det bra att välja ett miljövänligare
alternativ än flyget. Men jag vill inte framställa det
som någon heroisk insats för miljön att åka
tåg istället för att flyga. Tvärtom. Att
sakta färdas mot ett mål, och ha tid att läsa,
reflektera och följa förändringarna i landskapet
är en positiv upplevelse jämfört med flygets snabba
förflyttning.
Men trots allt innebär det personliga uppoffringar
att åka tåg. Inte minst ekonomiskt. Jag trodde att
det kommunikationsmedel som är bäst för miljön
skulle vara billigare än det som i högre utsträckning
bidrar till koldioxidutsläpp och växthuseffekt. Istället
kostade tåget oss betydligt mer än vad motsvarande
flygresa hade gått på.
Man kan
ju inte heller beskylla SJ för att överanstränga
sig när det gäller att göra resan trevlig.
Under den ganska långa etappen ner till Malmö hade
vi spetsat in oss på en god måltid i restaurangvagnen.
Någon restaurangvagn fanns dock inte på detta moderna
X2000-tåg. Däremot en bistro, där man kunde välja
mellan några snabbmatsalternativ. Men när vi kom längst
fram i kön visade det sig att både pajerna och pizzabitarna
var slut! Så det fick bli kaffe och en ostmacka.
Nåväl, detta med maten rättade
till sig när vi kom på andra sidan gränsen. Där
kunde man i tågets restaurangvagn få både stor
frukost och flera vällagade maträtter. Dessutom serverade
på riktigt porslin och med vita linnedukar på borden.
Detta kanske kan tyckas vara en liten detalj, men när för-
och nackdelar med olika kommunikationsmedel vägs mot varandra
kan sådant vara helt avgörande.
Efter Pragresan
har jag funderat en hel del på det här med styrmedel,
lockbeten och vad som egentligen driver utvecklingen framåt.
Det är alldeles för många dubbla budskap. Å
ena sidan ska vi välja miljövänligare alternativ,
men samtidigt satsas stora resurser på det som är skadligt
för miljön. Den ekvationen går inte ihop. Ska
klimatfrågan lösas måste vi helt enkelt åka
mindre bil och flyg. Men då måste också de miljövänligare
alternativen framstå som attraktiva, både privatekonomiskt
och på andra sätt.
Det finns
många andra områden där olika intressen kolliderar
och budskapen är dubbelbottnade. Vi skriver om några
exempel i det här numret av Gröna Draken. Ett sådant
är problemen med de köpcentrum som växer fram i
städernas ytterkanter. Å ena sidan har de medfört
ett ökat utbud och ofta lägre priser. Å andra
sidan har vi fått fler och längre resor,
vilket är till nackdel för miljön. Två studenter
vid Mälardalens högskola har tittat närmare på
denna problematik. Läs mer på sidan 5.
Ett annat exempel där intressena krockar
är den planerade avverkningen av skog på Björnön
utanför Västerås. Där ställs flyget
mot friluftsintressen och naturvård (se artikel på
sidan 19).
Vilka idéer och erfarenheter har du själv?
Hör gärna av dig till Gröna Draken. Ring, mejla
eller skriv ett inlägg här
på vår hemsida.
Kjell Gustavsson, redaktör
kjell@media21.se
|