När vi i
Västmanland för fem år sedan startade Gröna Draken,
och bildade den förening som står bakom utgivningen av
tidningen, diskuterades om begreppet Agenda 21 skulle finnas
med i tidningens och organisationens namn. Flera tyckte att
det där med Agenda 21 var ett alltför okänt och konstigt
namn. Det var något som diskuterades i FN, inte bland
"vanligt folk" här hemma i Västmanland.
|
|
|
Varken skeptikerna, eller vi andra
som var mer positiva till att använda Agenda 21 som namn på den
nya organisationen, anade nog då vilken kraft som hade satts i
rörelse vid FN:s konferens i Rio om hållbar utveckling.
Oavsett vilken etikett som
sätts är det alldeles tydligt att en ny rörelse har satts igång
världen över. Det spännande och unika är att den är både
global och lokal på samma gång. I Rio betonades att
miljöproblemen blir alltmer globala till sin karaktär, och kräver
samarbete över nationsgränserna. Men samtidigt ligger lösningarna
många gånger lokalt.
Under de fem åren med Gröna
Draken har vi känt att intres- set för Agenda 21-frågorna växer
– både på bredden och på djupet. Nu har vi också fått våra
känslor bekräftade i den första vetenskapliga undersökningen som
i Sverige genomförts om Agenda 21. Det är Statsvetenskapliga
institutionen vid Umeå universitet som undersökt de svenska
kommunernas arbete med Agenda 21.
Det är en intressant - och
hoppingivande - läsning. Generellt kan man säga att Agenda 21
har fått en central plats i de svenska kommunerna. Men läget är
ojämt. Ett viktigt kännetecken för de kommuner som lyckats bäst
är kombinationen av någon eller några verkliga eldsjälar bland
tjänstemännen och ledande kommun- politiker som backat upp
verksamheten.
Tydligt är också att initiativet
i kommunerna ligger hos tjäns- temännen, en minoritet anger att
politikerna är den drivande kraften. Enkätsvaren ger även en bild
av innehållet i Agenda 21-verksamheten. Det som från början
betraktades som en kompoströrelse har successivt fördjupats till
en rad områden. Det handlar om allt från miljöledning och gröna
nyckeltal till välfärd och demokrati.
Barn och ungdomar är den
klart dominerande målgruppen för kommunernas Agenda 21-arbete. Det
kan tyckas logískt med tanke på det långsiktiga perspektiv som
genomsyrar Agenda 21 och begreppet hållbar utveckling. Här finns
dock en tydlig motsättning gentemot den nationella nivån. Medan
kommunerna i stor utsträckning fokuserat på ett brett medborgeligt
deltagande och mjuka sektorer har regeringens investeringsbidrag
till kommunerna inriktat sig på hårda verksamheter i form av
infrastruktur och byggande.
Det finns all anledning att
återkomma till de frågor som behandlas i enkäten, inte minst här
i Gröna Draken. Ett annat tillfälle är i samband med Envisions i
mitten av september då bland andra Katarina Eckerberg, en av
författarna till Umeå-rapporten, kommer till Västerås.
Kjell Gustavsson, redaktör
|