Ny VL-chef tar kritiken på allvar
Börje Sandberg började arbeta som platschef vid VL i maj i år.
Vad anser han om den kritik som Gröna Drakens läsare kommer med?


– Jag tar verkligen kritiken på allvar, säger Börje Sandberg. Vi ser över alla brister nu och ska se till att det blir bättre. Men det sker inte över en natt.

”Vi ska bli bättre”
Han betonar att det är viktigt för VL att få tillbaka förtroendet från resenärerna. Och han vill förändra och skapa en ny image för VL.
   – Det har inte varit någon vidare bra lyhördhet från VL:s sida, säger
han. Men vi ska bli bättre. Det är bara det att det är många bitar att ta
tag i och vi måste ta en sak i taget.
   Börje Sandberg är övertygad om att det kommer att bli bättre för resenärerna, men att det behövs ett visst tålamod. Tidtabellerna är en bit som ses över. Service är en annan del.
   – Det har funnits en ovisshet om hur det ska bli med VL och det kan ha smittat av sig på förarna. Om de har varit missnöjda kanske de inte har lämnat den bästa servicen. Men det ska vi försöka vända på och se till
att förarna blir positiva. När det gäller förseningar menar han att kunderna sällan klagar över förseningar. Om det inträffar förseningar finns det ofta
en förklaring.

Nytt biljettsystem
Börje Sandberg vill få fler att tänka på miljön och ta bussen eller tåget i stället för bilen. Ett steg i den riktningen är att bygga ut servicelinjen i Västerås. Då kan fler ta bussen för en billig penning när de ska åka och handla till exempel.
   En stor förändring för resenärerna är att VL-tågen har upphört sedan i somras. I stället är det Tåg i Mälardalen (TIM) och Tåg i Bergslagen (TIB) som ansvarar för tågtrafiken. Det har inneburit nya tidtabeller och ett nytt biljettsystem.
   – Informationen om den här förändringen har inte nått ut till alla, säger Börje Sandberg. Men det kommer mer information.

 


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland