Fem blinda män och en elefant

Har du sett den där bilden på fem blinda män som står runt en elefant och känner på olika kroppsdelar? En håller i elefantens snabel och en annan i ett av öronen. En tredje känner på betarna och någon har hittat ett av benen. Trots att det är samma djur, och de befinner sig på samma plats, känner och upplever de blinda männen helt olika saker.
   Är inte denna bild en utmärkt illustration av vår egen värld. Vi människor lever visserligen på samma planet, men ändå i skilda världar. Åtminstone tror vi det. Vi är fokuserade på det vi själva håller på med, och har ofta svårt att lyfta blicken och se de större sammanhangen. Ibland varken kan eller vill vi se att våra små vardagsbeslut kan ha stor betydelse för utvecklingen i ett större sammanhang. Med ett begränsat synfält är det också svårt att veta vad som är rätt och fel. Vi drar helt enkelt olika slusatser eftersom vår bild av världen inte är densamma.

Ett exempel på vad jag menar är hur vi agerar som konsumenter.
När vi står framför varuhyllan i butiken gör vi varje gång ett val, medvetet eller omedvetet. Vilket av alla kaffepaketen ska vi stoppa ner i varukorgen den här gången? Valet kan utgå från ett mycket personligt plan, den egna situationen och erfarenheten. Då handlar det mycket om pris och vilket kaffe vi tycker smakar gott.
   Men vi har också möjlighet att göra andra val. I många butiker säljs idag kaffe som är bättre för miljön än andra. Numera finns dessutom kaffe som är Rättvisemärkt. Det innebär att odlaren garanteras vissa demokratiska rättigheter, högre lön och drägligare levnadsvillkor för sig och sin familj.
De som dessutom odlar ekologiskt premieras eko- nomiskt.

Om vi enbart ser till oss själva, och vår mycket begränsade del av världen, är valet av kaffe förhållandevis enkelt. Den egna smaken och plånboken styr. Om vi däremot vidgar synfältet är det inte lika enkelt längre. Visserligen kan vi blunda och likt de blinda männen runt elefanten begränsa vår verklighet. Men detta är också ett val. Vill vi – och orkar vi – även ta in världen i vårt beslutsunderlag?
   Innan du nästa gång köper kaffe i din butik rekommenderar jag att du
läser Gröna Drakens reportage om kaffeodling och rättvisemärkta produkter på sidorna 3-5. Hör sen gärna av dig till oss och berätta om vilket val du gjorde.

Att tänka globalt och handla lokalt är en slogan som ofta brukar användas i dessa sammanhang. Jag tycker att det är en bra sammanfattning av vad det handlar om. Därmed inte sagt att det är så lätt att i alla sammanhang leva efter devisen. Men vi måste försöka!
   Ett bra tillfälle att diskutera frågor som rör miljö och globala utvecklingsfrågor är under Envisionskonferensen i Västerås den 17-21 september. Under veckan arrangeras en rad seminarier och föreläsningar. Två av dessa genomförs under kvällstid den 19 september och är kostnadsfria. Läs mer på www.envisions.nu


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland