Åkare
väljer miljövägen
Lastbilscentralen
i Västerås är en av de färskaste medlemmarna
i Förbundet Agenda 21.
Det är en stor miljöbov som nu vill göra sitt för
en hållbar miljö och satsar på att få ner
utsläppen från sina bilar.
I Västerås
startade Lastbilscentralen (LBC) 1939. Flera åkare gick
ihop till en ekonomisk förening, för att kunna samarbeta
om gemensamma frågor och problem. Numera är det ett
aktiebolag som ägs av 84 åkare. Sammanlagt äger
de 150 bilar, varav de flesta är lastbilar.
Varje år kör LBC:s åkare totalt
650 000 mil, det vill säga cirka 165 varv runt jorden. De
förbrukar drygt två miljoner liter diesel per år.
De flesta körningarna går inom Västerås
kommun och runt i Mälardalen. Men någon bil varje dag
går ut i resten av Sverige och ner till Europa.
Sten-Ira
olofsson är transportchef på LBC. Han arbetar med
transportledning och som säljare, men är dessutom miljöansvarig.
Miljön ingår som en del i företagets
fyrbenta ledningssystem. Det gör miljöarbetet mer beständigt
och det står inte och faller som en egen liten aktivitet,
menar Sten-Ira Olofsson. De andra tre benen är kvalitet,
arbetsmiljö och säkerhet.
Naturligtvis använder vi enbart
miljömärkta artiklar på kontoret och har det mesta
av administrationen på data. Så lite som möjligt
skrivs ut på papper, berättar Sten-Ira Olofsson och
fortsätter:
Men i vår bransch är inte
antalet papper det egentliga problemet. Här handlar det om
stora utsläpp av miljöfarliga ämnen, som vi vill
få ner så mycket det bara går.
Bland annat
gäller det att hålla bilparken så ny som möjligt,
eftersom nya bilar har mycket bättre rening.
Vi puffar på våra åkare
som kör lite äldre bilar, att de ska förnya dem,
säger han.
Rengöringsmedel, spolarvätskor, oljor,
däck och drivmedel är några exempel på områden
där miljötänkandet kommer in. Alla LBC:s bilar
kör på diesel av miljöklass ett (MK I). Varje
förare har absorbtionsmedel med sig, som de kan slänga
ut om de får ett läckage. Då kan de ta rätt
på sitt eget spill.
Alldeles intill Åkarnas Hus i Västerås,
där LBC har sitt högsäte, har åkeriägarna
ett hundratal uppvärmda garage för sina bilar. Det gör
att det inte behöver bli så många kallstarter
vintertid.
Kunderna
är ofta stora påtryckare när det gäller
miljöengagemanget. De ställer höga krav och gynnar
dem som ligger långt fram. Priset blir mer och mer en sekundär
fråga, kunderna frågar främst efter säkerhet
och miljötänkande. De som har för gamla bilar riskerar
att inte få vara med i leken.
Det är tuff konkurrens. Inom vissa
zoner i Stockholm kommer man till exempel inte in om man har för
gammal bil. Där har de stränga regler för vilken
miljöklass det ska vara på bilarna, berättar Sten-Ira
Olofsson.
Vägverket
höjer också ständigt ribban med nya regler
och minimikrav. Många åkare sätter själva
ribban ännu högre, för att ligga långt framme
i konkurrensen.
Vi planerar dessutom våra körningar
noga. Kör man ett fullt lass åt ett håll, vill
man ha fullt lass tillbaka också. Det är inte bara
en ekonomisk fråga, utan handlar mest om att slippa en massa
tomma mil på vägarna, förklarar Sten-Ira Olofsson.
Text:
Phebe Leyser
Foto: Kim Lill
|