Åkare väljer miljövägen
Lastbilscentralen i Västerås är en av de färskaste medlemmarna i Förbundet Agenda 21.
Det är en stor miljöbov som nu vill göra sitt för en hållbar miljö och satsar på att få ner utsläppen från sina bilar.

I Västerås startade Lastbilscentralen (LBC) 1939. Flera åkare gick ihop till en ekonomisk förening, för att kunna samarbeta om gemensamma frågor och problem. Numera är det ett aktiebolag som ägs av 84 åkare. Sammanlagt äger de 150 bilar, varav de flesta är lastbilar.
   Varje år kör LBC:s åkare totalt 650 000 mil, det vill säga cirka 165 varv runt jorden. De förbrukar drygt två miljoner liter diesel per år. De flesta körningarna går inom Västerås kommun och runt i Mälardalen. Men någon bil varje dag går ut i resten av Sverige och ner till Europa.

Sten-Ira olofsson är transportchef på LBC. Han arbetar med transportledning och som säljare, men är dessutom miljöansvarig.
   Miljön ingår som en del i företagets fyrbenta ledningssystem. Det gör miljöarbetet mer beständigt och det står inte och faller som en egen liten aktivitet, menar Sten-Ira Olofsson. De andra tre benen är kvalitet, arbetsmiljö och säkerhet.
   – Naturligtvis använder vi enbart miljömärkta artiklar på kontoret och har det mesta av administrationen på data. Så lite som möjligt skrivs ut på papper, berättar Sten-Ira Olofsson och fortsätter:
   – Men i vår bransch är inte antalet papper det egentliga problemet. Här handlar det om stora utsläpp av miljöfarliga ämnen, som vi vill få ner så mycket det bara går.

Bland annat gäller det att hålla bilparken så ny som möjligt, eftersom nya bilar har mycket bättre rening.
   – Vi puffar på våra åkare som kör lite äldre bilar, att de ska förnya dem, säger han.
   Rengöringsmedel, spolarvätskor, oljor, däck och drivmedel är några exempel på områden där miljötänkandet kommer in. Alla LBC:s bilar kör på diesel av miljöklass ett (MK I). Varje förare har absorbtionsmedel med sig, som de kan slänga ut om de får ett läckage. Då kan de ta rätt på sitt eget spill.
   Alldeles intill Åkarnas Hus i Västerås, där LBC har sitt högsäte, har åkeriägarna ett hundratal uppvärmda garage för sina bilar. Det gör att det inte behöver bli så många kallstarter vintertid.

Kunderna är ofta stora påtryckare när det gäller miljöengagemanget. De ställer höga krav och gynnar dem som ligger långt fram. Priset blir mer och mer en sekundär fråga, kunderna frågar främst efter säkerhet och miljötänkande. De som har för gamla bilar riskerar att inte få vara med i leken.
   – Det är tuff konkurrens. Inom vissa zoner i Stockholm kommer man till exempel inte in om man har för gammal bil. Där har de stränga regler för vilken miljöklass det ska vara på bilarna, berättar Sten-Ira Olofsson.

Vägverket höjer också ständigt ribban med nya regler och minimikrav. Många åkare sätter själva ribban ännu högre, för att ligga långt framme i konkurrensen.
   – Vi planerar dessutom våra körningar noga. Kör man ett fullt lass åt ett håll, vill man ha fullt lass tillbaka också. Det är inte bara en ekonomisk fråga, utan handlar mest om att slippa en massa tomma mil på vägarna, förklarar Sten-Ira Olofsson.

Text: Phebe Leyser
Foto: Kim Lill


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland