Han
vill förmedla naturens
Gunnar
Forsman har två drivkrafter i livet sitt estetiska
sinne och sin starka känsla för naturens storhet. Dessa
båda krafter har han förenat i sin konst.
Naturen
vid Asköviken har betytt mycket för Gunnar Forsman genom
åren. I Naturskolans Hus finns många av hans träskulpturer
och han talar sig varm för skolans verksamhet.
Naturskolan innebär en möjlig
inkörsport till friluftsliv, kamratskap, livsglädje
och nyfiken kunskapstörst för skolbarnen. Om de kan
uppleva all glädje som finns inbyggd i naturupplevelsen,
kommer de att få en stark grund att stå på,
säger han och fortsätter:
Ska man läsa av naturen måste
man skärpa sina sinnen, bli ödmjuk, försöka
förstå andras beteenden, ta hänsyn. Allt det där
har man nytta av när man vistas bland människor också.
Gunnar
Forsmans naturintresse vaknade när han var i tioårsåldern
och har sedan dess bara vuxit. För honom är naturen
inte bara biologi och artkunskap. Det gäller att se sin egen
roll i ett större sammanhang, i samspelet med andra arter.
I äldre tider var människorna
vidskepliga. Därför tillerkände de naturen ett
stort egenvärde. Folktron var väldigt mustig, allt som
hände i naturen hade en speciell betydelse, berättar
Gunnar.
När vi gjorde oss av med folktron,
gjorde vi oss samtidigt av med respekten för naturen.
Själv
ser han sig inte som vidskeplig, utan som naturvetenskapligt
inriktad. Han läser gärna forskningsrapporter och fakta
om olika arter. Samtidigt håller han fast vid att naturen
har en storhet som övergår människans förstånd,
något som fyller honom med ödmjukhet. Det är den
storheten han vill förmedla till andra, speciellt till barn
eftersom de fortfarande är formbara och mottagliga. Och hans
viktigaste redskap är konsten.
1975 gick Gunnar Forsman ut den industriella
designutbildningen på Konstfack, en utbildning som skolat
honom att analysera och tänka funktionellt i sitt konstnärliga
utövande.
Konsten ska ha ett syfte. Jag har alltid
ett starkt engagemang bakom det jag gör och ett budskap,
förklarar han.
Att
försörja sig som konstnär är inte särskilt
lätt. Den krassa verkligheten är, att det ofta handlar
om att vara en bra affärsman.
Och det är inte min talang, det
måste jag jobba på. Jag har mest prioriterat att arbeta
i min verkstad att skapa. Men mycket handlar om att odla
kontakter, affärer görs upp mellan människor, säger
han.
Konstens praktiska funktion och nytta är något som
Gunnar flera gånger återkommer till.
Jag önskar att det fanns en större
kontaktyta mellan konstnärerna och näringslivet, säger
han.
Gunnar
vill öka förståelsen för nyttan av konstnärens
arbete. Att han eller hon kan arbeta som en del av ett arbetslag,
på ett sätt som företag kan ha nytta av. För
honom är konst inte bara något vackert att hänga
på en vägg.
Det handlar om att konsten kan framhäva en arbetsmiljö
och ge verksamheten en positiv identitet, menar han.
Utsmyckningarna på Sundinska Vreten i
Västerås, är ett exempel på när ett
sådant samarbete fungerar. Hit kommer barn med psykiska
och fysiska funktionshinder för habilitering.
Ett barn som kommer hit ska kunna känna
att visst har jag det svårt, men här kommer de
att ta hand om mig. Besöket blir avdramatiserat, det
här är ett vänligt ställe, säger Gunnar.
I
entrén möts besökaren av ett receptionsbås
i form av Noaks ark, med djur skulpterade i trä och en målning
som täcker en hel vägg.
Temat har personalen bestämt. Gunnar har stått för
den konstnärliga utformningen och produktionen. Tillsammans
har de kommit fram till hur det hela ska se ut och vilka funktioner
den ska fylla.
Berättelsen om Noaks ark har ett högt
symbolvärde, tycker Gunnar. Noak räddar djuren undan
den stora översvämningen. Vattnet kan stå för
det mörka och svåra, som barnen går igenom. Men
vattnet är också blått och lugnande och det element
som för båten fram mot räddningen.
Gunnar
blev pappa sent i livet. Dottern Linamy är idag tio år
och sonen Isak Viking är åtta.
Sedan de föddes har tillvaron varit
lite snuttifierad. Det blir ofta bara korta stunder i taget vid
jobben.
Men det verkar inte bekomma honom särskilt
mycket. Familjen är det centrala i Gunnars liv. Han lovordar
relationen med hustrun, Berit Mannberg, också hon konstnär
på heltid.
Allt annat utgår från vår
relation. Jag behöver ha den där riktigt djupa kontakten
med någon människa. Det är viktigt för välbefinnandet.
Gunnar drar parallellen till människans relation med naturen.
Även där gäller det att ha en kompromissande inställning
att ömsom ge och ta.
Ofta känns det bättre att släppa
fram sin livspartner och ställa sig själv tillbaka.
Då mår hon bra och det känns bra för mig.
Samma sak gäller också i miljöarbetet.
Text:
Phebe Leyser
Foto: Kim Lill
|