Allt färre åker kollektivt

Alla vet att det blir mindre föroreningar om fler åker tåg eller buss
istället för bil. Ändå åker allt färre kollektivt i Västmanland.

1999 var det 462 000 färre resor med VL:s tätortsbussar än 1996 och 85 000 färre resor i länstrafik. Även om antalet resor med VL-tåg ökade med cirka 300 000 kvarstår faktum. Det kollektiva resandet minskar.
Om vi ska få ner utsläppen av koldioxid och hejda växthuseffekten, måste de som åker kollektivt bli betydligt fler än idag.
Vad är det då som gör att så många väljer att ta bilen i stället för bussen till jobbet? Handlar det om bekvämlighet, tidspress eller privatekonomi?
Gröna Draken har pratat med några personer som har inflytande över Västmanlands Lokaltrafik.
Vad är meningen med VL? Hur viktigt är det egentligen att fler åker kollektivt? Och hur tungt väger miljöskälen för VL?

Fyra frågor om VL

Gunilla Rickman
(s), Västerås
Ordförande i VL:s
styrelse

Thomas Wihman
(mp), Köping
Ledamot av VL:s
styrelse

Måna Mattsson (s),
Skinnskatteberg
Tidigare ledamot av
VL:s styrelse

Vad är meningen med VL?

– Att transportera folk från punkt A till punkt B och att göra det på ett så bra sätt som möjligt. När människor har behov av att åka, då ska vi finnas där. Vi försöker att i första hand tillgodose behoven hos arbetspendlare och skolungdomar, de stora grupperna.

– Att bedriva bra och tillgänglig kollektivtrafik. Nu är den inte bra, i och med att den inte är tillgänglig. Men man bör skilja på tåg- och busstrafiken och på det regionala och det kommunala ansvaret. Med det nya ägaravtalet kan till exempel varje kommun ta ställning till taxan för resor inom den egna kommunen.

–Den främsta uppgiften är att se till att man har bra tillgänglighet för så stora delar av länet som möjligt. Den kan alltid bli bättre, men i vår del av länet har vi bättre kollektivtrafik än för några år sedan. För mindre kommuner och för helheten i länet är det bra med ett gemensamt bolag. Vi får hjälp av VL att upphandla till exempel skolskjuts.

Är det viktigt att människor åker kollektivt?

– Vi tycker naturligtvis det. Inte minst från miljösynpunkt; det går in rätt många bilister i en buss. Någon har räknat ut att om en pendlare som har två mil till jobbet, varav en fjärdedel i tätort, åker buss i stället för bil så minskar samhällets miljökostnader med 4 000 kr.

– Ja, det är oerhört viktigt. Dels av miljöskäl, dels av sociala skäl. Och då ska det vara billigt. Om man har höga priser och dålig tillgänglighet så får man naturligtvis färre resande.

– Ja, det är klart. Vi försöker jobba för bättre tillgänglighet så fler kan åka till och från arbetet.

Hur tungt väger miljöskälen?

– De finns med, men vi kan inte bara titta på dem, så bra är vi inte.

– Miljön väger väldigt tungt. Det är genom ett ökat kollektivtrafik åkande som vi kan minska bilåkandet och därmed utsläppen.

– Man tar nog det som en del av helheten, men inte som den viktigaste delen.

Hur ska man få fler att åka kollektivt?

– Vi kommer att satsa mycket på marknadsföring. Människor måste veta mer om bussar och tåg.
Nolltaxa? Ja, hade man obegränsat med pengar så... Men det är en fråga för VL:s ägare, landstinget och kommunerna. Med VL:s nya ägaravtal så kan varje kommun besluta om man vill ha nolltaxa inom sina egna gränser. Med nya spelregler för VL får både landsting och kommuner en mer aktiv roll. Nu måste politikerna i varje kommun ta ställning till kollektivtrafiken. Och det tror jag är bra.

– Jag tror att man måste utnyttja tågen och visa på effekten av en ökad satsning. Vi måste öka tillgängligheten och genom ett bra VL skapa förtroende för kollektivtrafiken. Om alla är missnöjda med priser och tillgänglighet så går det ytterligare mot botten.

– Det är ett långsiktigt arbete, man måste ha ganska täta förbindelser. Som 500-linjen från Avesta över Norberg - Fagersta - Skinnskatteberg till Köping, den har ett dussintal dubbelturer varje vardag. Sedan är det viktigt att vänja barnen vid att det finns kollektivtrafik.

Hur kan VL nå fler? Ge oss dina tips!
Tala om för VL vad du tycker att de kan göra för att nå fler resenärer. Skriv, faxa eller skicka ett mail till Gröna Draken så redovisar vi för er läsare och för VL! Box 71, 735 22 Surahammar, Fax: 0220-310 20,
E-mail: info@media21.se

Text: Anders Jägeberg, Foto: Kim Lill


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland