Västmanlands
Lokaltrafik ska spara 10 miljoner och busstrafiken läggas
ut på andra företag. Betyder det att VL gett upp kampen
mot bilismen?
Nej, det sparpaket som nyligen beslutades innebär inte
att VL har gett upp kampen om resenärerna i Västmanland.
Det försäkrar VD Jan Strandbacke.
|
|
Jan Strandbacke
|
Fast branschen är mer komplex än
han räknat med när han tillträdde i höstas.
– Det förvånade mig att man
inte hade starkare fokus på samhällsnyttan. Den här verksamheten
är ju till ungefär hälften skattefinansierad. Då ska trafiken
tjäna ett samhällssyfte. Men det uppdraget var inte tydligt.
– Fokus har varit mer inriktat
på produktionen: att köra buss och tåg snarare än människor. Nu
är vi på väg att ändra det, säger Jan Strandbacke.
Att låta någon annan sköta
själva trafiken åt VL innebär ingen privatisering, betonar han:
– Det är fortfarande VL som är
huvudman och avgör kvalitet, linjedragning och turtäthet. Sedan
får operatören snickra ihop vagnomlopp och arbetsschema. Det kan
aldrig vara fel att fler får räkna på det.
Så det faktum att VL nu ska
spara tio miljoner i år och kanske lika mycket nästa innebär inte
kollektivtrafikens "tack och farväl" som utmanare till
bilen?
– Ingalunda. Vi ökar kompetensen
hos VL för att få ett bättre trafikupplägg. Och det i sin tur
är nyckeln till framgång.
– Vår grunduppgift är att
möjliggöra för människor att resa – arbetspendling,
studeranderesor, serviceresor, nöjesresor. Det ska vara snabbt,
enkelt och i rätt tid. Det är inte särskilt komplicerat. Men det
bygger på kunskap om hur människor vill åka, när och varför.
Kollektivtrafiken i Västmanland
har lägre andel av personresandet än genomsnittet i landet.
Varför?
– Jag tror inte vi ligger mycket
under snittet. Men kanske samhället fortfarande belastas av att det
är status i att åka bil. Miljömedvetandet är inte heller så
utvecklat: insikten att även om bilarna blivit renare så är
utsläppen från dem tillsammans fortfarande mycket sämre än från
en buss.
Det är tio år sedan
Bergslagspendeln startade. Hur går det med satsningen på tåg?
– Det trafikupplägg som finns
utgick från ett länsperspektiv. Men länsindelningen stammar från
1632, och styr inte hur människor reser idag. Därför försöker
vi finna nya vägar för trafik över gränserna. Vi är med i bolag
för regiontrafik, till exempel Bergslagståg och Mälardalstrafik
AB, för att nå helhet i resekedjan. Man ska kunna åka tåg från
Västerås till Uppsala utan att behöva byta i Sala. Vi ska också
försöka länka samman buss och tåg mer än idag.
– I höst får vi nya tåg med
större kapacitet, och högre turtäthet är ett mål.
När kommer man att kunna ta med
sig cykel på VL-tåg?
– Jag vet inte. Det där är en
kvalitetsfråga, att göra tågtrafiken mer tillgänglig. Kvalitet
kostar, och då är man tillbaka i diskussionen:
är man villig att avsätta pengar till det?
– Just nu investerar vi stora belopp för att göra tåg och
bussar mer tillgängliga för människor med funktionshinder. För
mig har det högre prioritet. Men kanske nästa steg kan vara att
göra tågen mer aptitliga för cyklister.
Text och foto: Anders Jägeberg
|