Har VL missat tåget?

 
Västmanlands Lokaltrafik ska spara 10 miljoner och busstrafiken läggas ut på andra företag. Betyder det att VL gett upp kampen mot bilismen?

Nej, det sparpaket som nyligen beslutades innebär inte att VL har gett upp kampen om resenärerna i Västmanland. Det försäkrar VD Jan Strandbacke.


Jan Strandbacke

Fast branschen är mer komplex än han räknat med när han tillträdde i höstas.

– Det förvånade mig att man inte hade starkare fokus på samhällsnyttan. Den här verksamheten är ju till ungefär hälften skattefinansierad. Då ska trafiken tjäna ett samhällssyfte. Men det uppdraget var inte tydligt.

– Fokus har varit mer inriktat på produktionen: att köra buss och tåg snarare än människor. Nu är vi på väg att ändra det, säger Jan Strandbacke.

Att låta någon annan sköta själva trafiken åt VL innebär ingen privatisering, betonar han:

– Det är fortfarande VL som är huvudman och avgör kvalitet, linjedragning och turtäthet. Sedan får operatören snickra ihop vagnomlopp och arbetsschema. Det kan aldrig vara fel att fler får räkna på det.

Så det faktum att VL nu ska spara tio miljoner i år och kanske lika mycket nästa innebär inte kollektivtrafikens "tack och farväl" som utmanare till bilen?

– Ingalunda. Vi ökar kompetensen hos VL för att få ett bättre trafikupplägg. Och det i sin tur är nyckeln till framgång.

– Vår grunduppgift är att möjliggöra för människor att resa – arbetspendling, studeranderesor, serviceresor, nöjesresor. Det ska vara snabbt, enkelt och i rätt tid. Det är inte särskilt komplicerat. Men det bygger på kunskap om hur människor vill åka, när och varför.

Kollektivtrafiken i Västmanland har lägre andel av personresandet än genomsnittet i landet. Varför?

– Jag tror inte vi ligger mycket under snittet. Men kanske samhället fortfarande belastas av att det är status i att åka bil. Miljömedvetandet är inte heller så utvecklat: insikten att även om bilarna blivit renare så är utsläppen från dem tillsammans fortfarande mycket sämre än från en buss.

Det är tio år sedan Bergslagspendeln startade. Hur går det med satsningen på tåg?

– Det trafikupplägg som finns utgick från ett länsperspektiv. Men länsindelningen stammar från 1632, och styr inte hur människor reser idag. Därför försöker vi finna nya vägar för trafik över gränserna. Vi är med i bolag för regiontrafik, till exempel Bergslagståg och Mälardalstrafik AB, för att nå helhet i resekedjan. Man ska kunna åka tåg från Västerås till Uppsala utan att behöva byta i Sala. Vi ska också försöka länka samman buss och tåg mer än idag.

– I höst får vi nya tåg med större kapacitet, och högre turtäthet är ett mål.

När kommer man att kunna ta med sig cykel på VL-tåg?

– Jag vet inte. Det där är en kvalitetsfråga, att göra tågtrafiken mer tillgänglig. Kvalitet kostar, och då är man tillbaka i diskussionen: är man villig att avsätta pengar till det?

– Just nu investerar vi stora belopp för att göra tåg och bussar mer tillgängliga för människor med funktionshinder. För mig har det högre prioritet. Men kanske nästa steg kan vara att göra tågen mer aptitliga för cyklister.

Text och foto: Anders Jägeberg



Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland