Vi kommer att
kunna ta bilen och flyget på semestern även i framtiden. Till och med mer än idag.Men då måste vi i
gengäld minska det vardagliga flit-och-fläng-resandetoch byta till
bränslesnålare fordon och miljövänligare bränslen.
|
|
|
Det är ett grymt faktum att ett av
vår tids stora nöjen – att resa – också är ett av vår tids
stora hot mot miljön.
Vi håller på att resa rakt in i
en mycket stormig framtid. Vi använder så mycket fossila
bränslen, inte minst till resande, att vi av allt att döma redan
börjat förändra jordens klimat. Problemet blir extra knivigt av
att koldioxid (huvudorsaken till växthuseffekten) inte kan renas
bort med filter och katalysatorer.
Snålare bilar och nya vanor
Professor Peter Steen och hans
kollegor på Forskningsgruppen för miljöstrategiska studier i
Stockholm har funderat över hur vårt framtida transportsystem ska
se ut för att inte föröda miljön. De har kommit fram till att vi
år 2040 bara får använda mellan hälften och en tredjedel så
mycket energi som idag när vi reser och transporterar varor.
För att nå dit behövs både
bränslesnålare motorer, miljövänligare bränslen och nya
resvanor.
Snålare bilar
verkar äntligen vara på väg. När det gäller bilarnas
drivmedel kan man också skönja en förändring. På lång
sikt är det troligen bränsleceller som kommer att driva
våra bilar. I dessa motorer sker ingen förbränning,
vilket gör att de inte släpper ut någon koldioxid. Men
det är flera decennier kvar till att sådana bilar rullar
på vägarna. I väntan på det kan man framförallt hoppas
på så kallade hybridbilar, elbilar med en liten
bränslesnål förbränningsmotor som laddar batterierna
medan man kör. Denna motor kan drivas av bensin eller med
de klimatvänligare bränslena etanol och metanol. |
|
Bilutflykt till naturen på
50-talet. Då var det en symbol för frihet, nu ett
miljöhot.
|
Rörlighet ett nedärvt behov?
De yttre, tekniska lösningarna är
alltså på väg. Men hur är det med de inre? Vill vi verkligen
resa mindre? Behovet av rörlighet finns kanske nedärvt i våra
gener: att färdas mot horisonten, upptäcka nya platser.
Det är just därför
Forskningsgruppen för miljöstrategiska studier kommit fram till
att vi inte i första hand ska minska nöjesresandet, utan istället
det vardagliga tvångsresandet. Att slippa pendlingstimmarna till
jobbet, flänget till dagis eller bilturerna till köpcentrat skulle
väl de flesta av oss knappast uppleva som en begränsning av vår
frihet. Snarare tvärtom.
I vissa fall kan vi göra något
åt det vardagliga flit-och-fläng-resandet själva. Om vi byter ut
alla bilresor kortare än två kilometer mot en cykelfärd eller en
promenad skulle vi exempelvis enligt Naturskyddsföreningen spara
upp till 130 miljoner liter bensin per år, eller 295 000 ton
koldioxid-utsläpp.
Men långtifrån alla har så nära
till jobbet som två kilometer. Så ser inte samhället ut. Alltså
måste det gradvis byggas om så att tvånget att resa blir mindre,
menar forskningsgruppen: Bättre möjligheter att sitta hemma och
arbeta, kortare avstånd mellan arbetsplatser och bostäder (med bra
kollektivtrafik däremellan), bättre service på landsbygden (så
att man inte alltid måste åka till stan och göra ärenden) och
så vidare.
Mobila kommunikationscentraler
Om vi klarar detta kommer det att
finnas utrymme för att även i framtiden ta bilen på semestern.
Ja, till och med att långflyga utomlands ibland. Enligt
forskningsgruppens framtidsvision kan vi -– om alla de andra
villkoren uppfylls – öka vårt fritidsresande med femtio procent
till år 2040.
Men dit är det ännu lång väg
att gå. Idag pekar alla transportkurvor uppåt. Den utvecklingen
måste vi hejda, menar Steen. Vi måste börja tänka på ett nytt
sätt.
– Bilen har i ett halvt sekel
varit vår kulturs "leading object". Kanske kan mobila
kommunikationscentraler, där man är uppkopplad med hela världen,
bli den nya statusbärande grejen. Då reduceras bilen kanske till
att bli det den är: ett transportmedel.
– Och hur långt måste man
egentligen flyga för att vidga sina vyer? Jorden är rund, åker
man tillräckligt långt kommer man hem igen. Kanske kan en
sänkning av tempot vi lever i ge en större upplevelse än aldrig
så långa resor.
Text: Mats Ottosson
Tips:
- Välj en
bränslesnål bil.
Organisationen Gröna Bilister (www.gronabilister.com)
korar varje år bästa miljövalet bland årets
modeller.
- Kör långsamt och
mjukt.
Det minskar både utsläppen och
bensinförbrukningen.
- Använd
motorvärmare.
Vid kallstart
fungerar inte katalysatorn de första kilometrarna,
vilket gör att utsläppen mångdubblas.
- Åk mindre bil.
Lätt att säga men
svårare att göra. Tänk då efter: Kan cykel, buss, en
promenad eller tåget vara ett alternativ? Kan du ta
bilen till stationen och åka resten av vägen med tåg?
Kan du samåka med någon som ska samma väg?
- Starta bilpool.
Genom att samäga
bilar kan ett antal familjer minska sina bilkostnader
drastiskt. Mer information får du till exempel hos
Gröna Bilister (www.gronabilister.com).
- Undvik flyget.
Det är i det
särklass miljöskadligaste sättet att resa.
- Åk tåg.
Genom att bara köpa miljöanpassad el har SJ minskat
koldioxidutsläppen från sina resor mycket kraftigt.
Det gör tåget till det absolut miljövänligaste
sättet att resa långt.
- Semestra på
hemmaplan. Sverige
är ett exotiskt land. Varför inte ta chansen att
upptäcka det istället för att flyga utomlands. Kul
tips kan du få i exempelvis Svenska Turistföreningens broschyr "Mer av
Sverige".
|
|