Bättre teknik och nya vanor
- så blir resandet både hållbart och roligt

 

Vi kommer att kunna ta bilen och flyget på semestern även i framtiden. Till och med mer än idag.Men då måste vi i gengäld minska det vardagliga flit-och-fläng-resandetoch byta till bränslesnålare fordon och miljövänligare bränslen.


Det är ett grymt faktum att ett av vår tids stora nöjen – att resa – också är ett av vår tids stora hot mot miljön.

Vi håller på att resa rakt in i en mycket stormig framtid. Vi använder så mycket fossila bränslen, inte minst till resande, att vi av allt att döma redan börjat förändra jordens klimat. Problemet blir extra knivigt av att koldioxid (huvudorsaken till växthuseffekten) inte kan renas bort med filter och katalysatorer.

Snålare bilar och nya vanor

Professor Peter Steen och hans kollegor på Forskningsgruppen för miljöstrategiska studier i Stockholm har funderat över hur vårt framtida transportsystem ska se ut för att inte föröda miljön. De har kommit fram till att vi år 2040 bara får använda mellan hälften och en tredjedel så mycket energi som idag när vi reser och transporterar varor.

För att nå dit behövs både bränslesnålare motorer, miljövänligare bränslen och nya resvanor.

Snålare bilar verkar äntligen vara på väg. När det gäller bilarnas drivmedel kan man också skönja en förändring. På lång sikt är det troligen bränsleceller som kommer att driva våra bilar. I dessa motorer sker ingen förbränning, vilket gör att de inte släpper ut någon koldioxid. Men det är flera decennier kvar till att sådana bilar rullar på vägarna. I väntan på det kan man framförallt hoppas på så kallade hybridbilar, elbilar med en liten bränslesnål förbränningsmotor som laddar batterierna medan man kör. Denna motor kan drivas av bensin eller med de klimatvänligare bränslena etanol och metanol.


Bilutflykt till naturen på 50-talet. Då var det en symbol för frihet, nu ett miljöhot.

Rörlighet ett nedärvt behov?

De yttre, tekniska lösningarna är alltså på väg. Men hur är det med de inre? Vill vi verkligen resa mindre? Behovet av rörlighet finns kanske nedärvt i våra gener: att färdas mot horisonten, upptäcka nya platser.

Det är just därför Forskningsgruppen för miljöstrategiska studier kommit fram till att vi inte i första hand ska minska nöjesresandet, utan istället det vardagliga tvångsresandet. Att slippa pendlingstimmarna till jobbet, flänget till dagis eller bilturerna till köpcentrat skulle väl de flesta av oss knappast uppleva som en begränsning av vår frihet. Snarare tvärtom.

I vissa fall kan vi göra något åt det vardagliga flit-och-fläng-resandet själva. Om vi byter ut alla bilresor kortare än två kilometer mot en cykelfärd eller en promenad skulle vi exempelvis enligt Naturskyddsföreningen spara upp till 130 miljoner liter bensin per år, eller 295 000 ton koldioxid-utsläpp.

Men långtifrån alla har så nära till jobbet som två kilometer. Så ser inte samhället ut. Alltså måste det gradvis byggas om så att tvånget att resa blir mindre, menar forskningsgruppen: Bättre möjligheter att sitta hemma och arbeta, kortare avstånd mellan arbetsplatser och bostäder (med bra kollektivtrafik däremellan), bättre service på landsbygden (så att man inte alltid måste åka till stan och göra ärenden) och så vidare.

Mobila kommunikationscentraler

Om vi klarar detta kommer det att finnas utrymme för att även i framtiden ta bilen på semestern. Ja, till och med att långflyga utomlands ibland. Enligt forskningsgruppens framtidsvision kan vi -– om alla de andra villkoren uppfylls – öka vårt fritidsresande med femtio procent till år 2040.

Men dit är det ännu lång väg att gå. Idag pekar alla transportkurvor uppåt. Den utvecklingen måste vi hejda, menar Steen. Vi måste börja tänka på ett nytt sätt.

– Bilen har i ett halvt sekel varit vår kulturs "leading object". Kanske kan mobila kommunikationscentraler, där man är uppkopplad med hela världen, bli den nya statusbärande grejen. Då reduceras bilen kanske till att bli det den är: ett transportmedel.

– Och hur långt måste man egentligen flyga för att vidga sina vyer? Jorden är rund, åker man tillräckligt långt kommer man hem igen. Kanske kan en sänkning av tempot vi lever i ge en större upplevelse än aldrig så långa resor.

Text: Mats Ottosson

Tips:
  • Välj en bränslesnål bil. 
    Organisationen Gröna Bilister (www.gronabilister.com) korar varje år bästa miljövalet bland årets modeller.
  • Kör långsamt och mjukt.
    Det minskar både utsläppen och bensinförbrukningen.
  • Använd motorvärmare. 
    Vid kallstart fungerar inte katalysatorn de första kilometrarna, vilket gör att utsläppen mångdubblas.
  • Åk mindre bil. 
    Lätt att säga men svårare att göra. Tänk då efter: Kan cykel, buss, en promenad eller tåget vara ett alternativ? Kan du ta bilen till stationen och åka resten av vägen med tåg? Kan du samåka med någon som ska samma väg?
  • Starta bilpool. 
    Genom att samäga bilar kan ett antal familjer minska sina bilkostnader drastiskt. Mer information får du till exempel hos Gröna Bilister (www.gronabilister.com).
  • Undvik flyget. 
    Det är i det särklass miljöskadligaste sättet att resa.
  • Åk tåg. 
    Genom att bara köpa miljöanpassad el har SJ minskat koldioxidutsläppen från sina resor mycket kraftigt. Det gör tåget till det absolut miljövänligaste sättet att resa långt.
  • Semestra på hemmaplan. Sverige är ett exotiskt land. Varför inte ta chansen att upptäcka det istället för att flyga utomlands. Kul tips kan du få i exempelvis Svenska Turistföreningens broschyr "Mer av Sverige".


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland