Mellanstadieläraren
och eldsjälen Lars Storm vid Götlunda skola har
tillsammans med 24 likasinnade varit på internationell
nätverksträff i Holland. Tanken är att lärare och elever
runt om i Europa ska lära av varandra och förbättra sin
kunskap om miljö.
|
|
Lars Storm, Elin Riikonen
och Eric Asp.
|
Bland 70 sökande svenskar blev
Lars Storm vald av Svenska EU Programkontoret, att representera
Sverige vid den stora träffen "Water in Europe", i
Middelburg, Holland. Under en vecka i mars utbyttes erfarenheter och
diskuterades miljöproblem och om hur man kan hjälpas åt med att
sätta igång miljöarbetet.
– Jag konstaterar att Norden och
framförallt vi här i Sverige ligger mycket väl framme när det
gäller miljöfrågorna, säger Lars Storm. Mina nyvunna vänner
från Sydeuropa och de från forna Öststaterna, skakade på huvudet
många gånger när vi berättade hur vi jobbar med miljöfrågorna
här.
Vid nätverksträffen i Holland
fick deltagarna arbeta med både förbestämda grupp-uppgifter och
problemfall som togs upp spontant av deltagarna.
– Bland annat diskuterade vi
turismen på Mallorca och dess miljöproblematik. Ett problem på
ön är bristen på färskvatten. Faktum är att de måste importera
allt färskvatten till ön, berättar Lars Storm.
Stora problem med miljön och
vattenhanteringen finns även i Grekland. Där handlar det främst
om att det sprids orent vatten på de odlade grödorna.
Direktkontakt via Internet
En av uppgifterna blir nu att via
nätverk sprida kunskap och erfarenheter.
– Tillsammans med skolor i Norge,
Polen, och England ska vi elever och personal här vid Götlunda
skola bilda nätverk, säger en entusiastisk Lars Storm. Vi och
skolan i Warszawa ska koncentrera oss på hur man praktiskt kan
arbeta med miljön kring våtmarkerna. Engelsmännen i Sheffield och
den norska skolan i Bodö kommer att koncentrera sig på vädret och
dess miljöaspekter.
För att arbetet ska bli effektivt
kommer de flesta kontakterna att skötas via Internet.
– På så sätt kan både
personal och elever ha direkt kontakt med våra kamrater i
nätverket, berättar han.
Naturligt
för barnen
Det märks redan i
klassrummet hos årskurs 4 vid den lilla landsortsskolan
utanför Arboga att miljötänkandet är en naturlig del i
var- dagen.
– Vi sorterar det som ska
kastas i olika lådor, säger Eric Asp, en av eleverna.
Hans klasskamrat Elin
Riikonen visar stolt upp den lilla griffeltavlan, som ofta
får ersätta skrivpapperet. Skillnaden mot gamla tiders
griffeltavla är att den här använder eleverna penna till
istället för krita.
På de små griffeltavlorna
kan eleverna till exempel räkna ut mattetal och skriva ord
och liknande som inte ska sparas.
– Det är litet av det
som är meningen med allt arbete, om miljötänkandet kan
bli naturligt för barnen är mycket vunnet, säger Lars
Storm. |
|
Griffeltavlor sparar in papper.
|
Text och foto: Ramón Laurén
|