Alla vet att
den som kör bil belastar miljön. Men alla kan lära sig
ett förnuftigt sätt att köra. Samtidigt minskas
bränsleförbrukning och utsläpp. Dessutom är det bra för
trafiksäkerhet och ekonomi.
|
|
Björn Westerlund
|
Björn Westerlund är miljö- och
hälsoskyddsinspektör i Västerås. Han kör ofta bil när han ska
besöka industrier och arbetsplatser. Efter en kurs i mjukkörning
har han förändrat sitt sätt att köra, både på jobbet och
privat.
Han tyckte att han körde bra,
innan han gick kursen. Men i efterhand kan han konstatera att
EcoDriving är ett annorlunda sätt att köra och att alla har
något att lära.
Kör på höga växlar
Bilarna förändras, men många
myter om hur motorerna fungerar lever kvar. Exempelvis att motorn
sotar igen om man kör på för hög växel. Numera rekommenderas
körning på höga växlar. EcoDriving går ut på att körningen
planeras mer än vad som varit vanligt hittills. Det gör att
körningen blir lugnare och säkrare.
– Kursen började med att jag
fick köra tillsammans med en lärare och en färddator registrerade
körningen. Jag skulle köra precis som jag brukar, berättar Björn
Westerlund. Sedan stannade vi och gick igenom vad jag kunde
förbättra. Efter en del tips fick jag köra samma sträcka igen.
Förändringen märktes direkt.
Kurs i EcoDriving
Vid Miljö- och
hälsoskyddsförvaltningen i Västerås har alla som kör bil i
jobbet gått en kurs i mjukkörning, så kallad EcoDriving. Efter
den mer praktiska och individuella utbildningen har personalen fått
teo-retiska genomgångar och lyssnat på föreläsningar.
– Det vore bra med återkommande
utbildningstillfällen, säger Björn Westerlund. Då skulle
nyanställda komma med på ett naturligt sätt.
Skonar miljö och plånbok
Mjukkörning är ett sätt för
Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen att föregå med gott
exempel och skona miljön.
Koldioxidut-släppen minskar med nästan en femtedel. Men det har
också positiva effekter rent ekonomiskt, då bränsleförbrukningen
sjunker kraftigt.
– Tusentals kronor kan sparas med
mind-re bensinåtgång genom mjukkörning, uppger Björn Westerlund.
Minst 10 till 20 procent mindre bränsleåtgång har man räknat ut.
Dessutom minskar risken för olyckor.
– Man skulle kunna tro att det
går saktare att köra mjukt, men det är faktiskt tvärt-om.
Körningen blir smidigare och medelhastigheten höjs.
Han skulle gärna se att
mjukkörning blev vanlig för den tunga trafiken och för dem som
kör bil yrkesmässigt. För egen del skulle han vilja fylla på med
aktuell utbildning för att hålla mjukkörningen vid liv.
Mer information om EcoDriving
finns på hemsidan www.ecodriving.com.
Det går också bra att vända sig
till Vägverket, www.vv.se eller Sveriges Trafikskolors
Riksförbund,
telefon 08–92 87 00 eller www.str.se
.
Text och foto: Marita Gustavsson
|