En gång gjorde jag en radiointervju med en äldre
man, som bott
på en liten gård i Västmanland i hela sitt liv. Under alla år
hade han i stort sett aldrig
varit därifrån. Strax
efter kriget reste han vid ett tillfälle
till södra Sverige för att hälsa på en släkting. Men det var
också den enda längre resa han hade gjort. Annars bestod resandet
av en och annan tur in till samhället.
När jag frågade varför han inte hade rest mer hade han ingen
riktig förklaring. Det hade inte blivit av. Han hade jobbat på
gården och i stort sett aldrig varit ledig. Och resa, sådär i
största allmänhet, det ingick inte i hans livsstil.
För många av oss, inte
minst för dagens ungdomar, låter denna historia nästan osannolik.
Idag reser vi kors och tvärs över jorden. Nya transportmedel,
livsstilsförändringar och ökad materiell välfärd har gett oss
helt nya upplevelser. Framförallt har bilen inneburit en enorm
frihet. Vi kan bo på en ort och arbeta på en annan, lätt hälsa
på släkt och vänner och ge oss ut i skog och mark i stort sett
när som helst.
Men, samtidigt som det är lätt
att lovsjunga bilens fördelar är det svårt att blunda för de
miljöproblem som är förknippade med bilåkandet. Idag är bilen
ett av de allra största hoten mot den globala miljön. Och antalet
bilar ökar hela tiden. Bara i Kina är årsproduktionen av nya
bilar nästan lika stor som det totala antalet bilar i Sverige.
Ändå är det mycket långt kvar tills Kina har lika många bilar
per invånare som vi har i Sverige.
Frågan som många ställer
är om bilen kan bli miljövänlig. Eller måste vi kanske börja
tänka i helt nya banor? Själv har jag svårt att acceptera att det
skulle behöva vara antingen eller. Med tanke på alla duktiga
ingenjörer som finns begriper jag inte varför det ska vara så
svårt att få fram en miljövänligare bil. Samtidigt tror jag inte
att bilen – hur miljövänlig den än blir – kan lösa alla
transporter. Vi måste bli smartare på att utnyttja varje
transportmedels speciella fördelar. Och dessutom vore det
spännande om det på ett helt annat sätt än idag gick att
kombinera olika transportsätt. Bil, cykel, båt, tåg och så
vidare.
En käpphäst, som vi flera
gånger tagit upp i Gröna Draken, är frågan om att kunna ta med
cykeln på VL-tågen. Det gick tidigare, men inte nu längre. För
min egen del skulle jag många gånger gärna ställa bilen hemma
och ta tåget till Västerås, om jag kunde ha cykeln med och ta mig
runt till olika platser i staden. Jag cyklar dessutom gärna på
fritiden, och då vore det trevligt att kunna ta sig iväg en bit
med tåget och sen fortsätta per cykel.
Problemet med cyklar på tåget tas
upp på sidan 13 i det här numret av Gröna Draken. En tågpendlare
och cykelentusiast und-rar hur VL ska kunna locka bilåkare om man
inte blir bättre på service och kvalitet. Nye VL-chefen
kommenterar kritiken.
Transporter och miljö är temat
denna gång. Men som vanligt tar Gröna Draken också upp andra
ämnen. Ett besök vid Rosendals trädgård och recept på
ogräsburgare är några exempel ur innehållet. Och så debatteras
riskerna med mobiltelefonmaster på sidan 25.
Välkommen till ett nytt nummer av
Gröna Draken!
Kjell Gustavsson
redaktör
|