KRÖNIKA
|
|
|
Ove
Jansson
Regionschef
Företagarnas Riksorganisation
|
Humankapitalet
Vilka råd ska jag ge till mina
ungdomar som frågar vilken verklighet de kommer att möta efter
skolan? frågade en lärare mig vid en nationell lärarkonferens.
Dagligen konfronteras lärare och
andra som umgås med barn och ungdomar av dessa frågeställningar.
Alla vill vi ge konkreta riktiga beskrivningar och helst undvika att
bekänna att vi inte vet. Vem kan veta hur det ser ut efter skolans
slut för en 14-årig pojke eller flicka? Dagens förändringstakt
gör att ingen, vill jag påstå, kan säga detta. Det vi vet om
framtiden med säkerhet är att den inte kommer att se ut som idag.
Däremot är det min bestämda
uppfattning att vi alla måste ge en så realistisk bild som
möjligt av framtiden med beaktande av de fakta vi har. Vi kan med
vidsynthet, intuition och lyhördhet i vår omvärldsbevakning dra
slutsatser. Inte veta, men på goda grunder förutse. Men
framförallt måste vi se till så att alla barn och ungdomar får
en reell chans att under skoltiden träna sin förmåga till
självständigt ställningstagande. Tidig träning av relationer och
förmågan att utifrån självständiga beslut genomföra olika
handlingar i syfte att uppnå mål, utvecklar en färdighet att
hantera den framtid vi vet så lite om.
De viktigaste
produktionsresurserna i dagens företag är de enskilda
individernas kunskaper och kompetenser, det så kallade
humankapitalet. Det gäller inte bara IT-företag och andra företag
i den så kallade nya ekonomin. Det gäller i högsta grad de
traditionella industriföretagen och hantverksföretagen, som alltid
utgått från individers fallenhet, färdighet och talanger.
Detta ställer helt nya krav på
företagsutveckling. Det framgångsrika företaget har en god bild
av den samlade kompetensen (humankapitalet) i företaget. Utifrån
denna bild planeras och genomförs individuell kompetensutveckling
med fokus på företagets totala konkurrenskraft.
Som Kjell A Nordström, professor
på Handelshögskolan brukar säga - Marx och Engels fick som de
ville - det vill säga att produktionsresurserna ägs av arbetarna.
Skillnaden är bara att det ej skett genom att kapitalet skiftat
ägare. Det har skett genom att individens kunskaper och kompetenser
blivit avgörande för företagens konkurrenskraft. Det är inte som
under den tayloristiska tiden särskilt enkelt att skifta
medarbetare.
Alla är vi individer, med
kunskaper/kompetenser, intressen av olika slag. Oavsett om vi är
anställda, företagare, uppdragstagare eller frilansare så säljer
vi vår kunskap, vår kompetens, vår tid, vårt engagemang, vår
lojalitet. För detta vill vi ha kompensation som vi förhandlar oss
fram till med den som har behov av vår individuella produkt.
För att konkurrera på denna
marknad, krävs förmåga till självständigt tänkande och
förmåga att bygga, upprätthålla och utveckla relationer.
Framtiden är fylld av
möjligheter.
Ove Jansson
|