Flyget
kostar mer än det smakar
Den
som flyger får en stor del av sin biljett bekostad av skattemedel.
Flygtrafiken är vårt mest subventionerade transportmedel.
Samtidigt står flyget för mycket stora utsläpp.
Frågan
är hur mycket flygtrafik som egentligen behövs i Västeråsområdet.
Och vad får det kosta för miljön och för
skattebetalarna?
Flygtrafiken ökar kraftigt, trots att den
är en av de snabbast växande källorna till utsläpp
som kan orsaka klimatförändringar.
Orättvisa
subventioner
Utsläppen motsvarar hälften av de utsläpp som all
annan trafik sammanlagt ger upphov till. Och de fördubblas
i stort sett vart tionde år.
Det största problemet är att
flyget inte betalar sina egna kostnader, säger Claes Pile
som är trafikhandläggare vid Svenska Naturskyddsföreningen.
De betalar inte ens moms på flygbiljetter.
Det är inte konstigt att flyget kan växa när det
är så kraftigt subventionerat.
Han anser att det är orättvist att
ett transportslag subventioneras på andras bekostnad.
Vi säger inte att man inte ska flyga,
men vid korta resor är det bättre att ta tåget,
fortsätter Claes Pile.
En miljöavgift skulle till viss del hjälpa
till att bromsa upp flygets ökande miljöpåverkan.
På sikt handlar det om att flyget liksom andra transportslag
måste betala sina egna miljökostnader.
Inför
miljöavgift
Exempelvis betalar inte flygbolagen vare sig energi- eller koldioxidskatter.
Svenska Naturskyddsföreningen föreslår
därför att en allmän miljöavgift på
all kommersiell flygtrafik inom EU som ett enkelt, effektivt och
snabbt första steg mot minskad miljöbelastning från
flyget.
Tveksam
myndighetsroll
Nu pågår en miljardrullning på Arlanda, säger
Claes Pile. Flygplatsen byggs ut trots att det inte finns några
politiska beslut. Luftfartsverkets myndighetsroll är tveksam.
Det vore bättre med ett gemensamt infrastrukturverk som hade
en helhetssyn på infrastruktur och transporter. Som det
är nu är Luftfartsverket sin egen bästa förkämpe.
Text:
Marita Gustavsson
Illustration:
Ingelöv Åstrand
|