Han
har både ekonomi och miljö i tanken
Urban Levin
valde en etanolbil när det var dags för hans konsultföretag,
med kontor i Köping, att byta till ny bil.
I november förra året fick han sin Ford Focus.
Främsta
skälet att välja en etanolbil var naturligtvis miljön.
Men även ekonomin är minst likvärdig med bensinbilens.
Inköpspriset ligger 5 000 kronor under motsvarande bensinbil.
Och eftersom bilen är av miljöklass 1 slipper Urban
Levin att betala fordonsskatt det första året.
Bränslepriset för E85 85 procent
etanol och 15 procent bensin ligger kring 8:50-8:70, alltså
ungefär samma som bensinpriset. Eftersom etanolbilen drar
någon deciliter mer per mil blir den kostnaden högre.
Å andra sidan låg ju bensinpriset
tidigare ett par kronor högre och kan stiga igen. Etanolpriset
håller sig konstant, påpekar Urban Levin.
Etanolens
framtid osäker
Efter ett par månaders körning konstaterar han att
bilen fungerar ungefär som en vanlig bil. Enda
skillnaden är att dess avgaser luktar lite annorlunda. Och
att den kan vara svårstartad i sträng kyla med E85
i tanken. Men om bilen tankas med oblandad bensin försvinner
det problemet.
Etanolens framtid är fortfarande osäker.
Än så länge är det ett försöksbränsle
som beskattas lägre än vanlig bensin. EU vill ha lika
skatt på olika bränslen.
Men som småföretagare eller privatperson
löper man ingen risk med en sådan här bil. Om
etanolen försvinner kan den ju köras på vanlig
bensin, säger Urban Levin.
Första
försöket med etanolbilar
Det svenska etanolbilsprojektet lyckades för ett par år
sedan få ihop 3 000 etanolbilsbeställningar. Det var
tillräckligt för att biltillverkaren Ford skulle gå
med på att starta tillverkning av en etanolvariant av Ford
Focus.
Bland annat beställde Västerås
stad via sitt bolag Vägab 15 etanolbilar.
Vid användning av E85 som bränsle drar etanolbilen 0,13
liter fossilbränsle per mil. Det ger lågt nettoutsläpp
av koldioxid och av andra ämnen och bidrar därmed till
minskad växthuseffekt.
EU-kommissionen vill att två procent av
drivmedelsförbrukningen inom EU ska utgöras av biodrivmedel.
År 2020 är målet att 23 procent av förbrukningen
ska vara biodrivmedel, naturgas och vätgas.
Text:
Anders Jägeberg
Foto: Kim Lill
|