Han har både ekonomi och miljö i tanken

Urban Levin valde en etanolbil när det var dags för hans konsultföretag, med kontor i Köping, att byta till ny bil.
I november förra året fick han sin Ford Focus.

Främsta skälet att välja en etanolbil var naturligtvis miljön. Men även ekonomin är minst likvärdig med bensinbilens. Inköpspriset ligger 5 000 kronor under motsvarande bensinbil. Och eftersom bilen är av miljöklass 1 slipper Urban Levin att betala fordonsskatt det första året.
   Bränslepriset för E85 – 85 procent etanol och 15 procent bensin – ligger kring 8:50-8:70, alltså ungefär samma som bensinpriset. Eftersom etanolbilen drar någon deciliter mer per mil blir den kostnaden högre.
   – Å andra sidan låg ju bensinpriset tidigare ett par kronor högre och kan stiga igen. Etanolpriset håller sig konstant, påpekar Urban Levin.

Etanolens framtid osäker
Efter ett par månaders körning konstaterar han att bilen fungerar ungefär som en ”vanlig” bil. Enda skillnaden är att dess avgaser luktar lite annorlunda. Och att den kan vara svårstartad i sträng kyla med E85 i tanken. Men om bilen tankas med oblandad bensin försvinner det problemet.
   Etanolens framtid är fortfarande osäker. Än så länge är det ett försöksbränsle som beskattas lägre än vanlig bensin. EU vill ha lika skatt på olika bränslen.
   Men som småföretagare eller privatperson löper man ingen risk med en sådan här bil. Om etanolen försvinner kan den ju köras på vanlig bensin, säger Urban Levin.

Första försöket med etanolbilar
Det svenska etanolbilsprojektet lyckades för ett par år sedan få ihop 3 000 etanolbilsbeställningar. Det var tillräckligt för att biltillverkaren Ford skulle gå med på att starta tillverkning av en etanolvariant av Ford Focus.
   Bland annat beställde Västerås stad via sitt bolag Vägab 15 etanolbilar.
Vid användning av E85 som bränsle drar etanolbilen 0,13 liter fossilbränsle per mil. Det ger lågt nettoutsläpp av koldioxid och av andra ämnen och bidrar därmed till minskad växthuseffekt.
   EU-kommissionen vill att två procent av drivmedelsförbrukningen inom EU ska utgöras av biodrivmedel. År 2020 är målet att 23 procent av förbrukningen ska vara biodrivmedel, naturgas och vätgas.

Text: Anders Jägeberg
Foto: Kim Lill


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland