Sparsam körning.
Det finns mycket att tjäna på att köra sparsamt. Om du tog körkort före 2007 finns en hel del nytt att lära. Under körningen är det viktigaste att snabbt komma upp i fart och köra på så hög växel som möjligt.

Våga snåla – bra för miljön och plånboken


Elbilar hit, biogasbilar dit… De flesta av oss kommer inte att byta bil den närmaste tiden. Men alla kan minska sin bränsleförbrukning, soppanota och klimatpåverkan med upp emot 20 procent. Häng med, våga snåla!

Vi är vana vid att det kostar extra att ta miljöhänsyn. Bilkörning är ett av undantagen; att bete sig klimatsmart sparar pengar. Inga småslantar heller. Den som kör 2 000 mil om året i en bil som förbrukat en liter milen kan spara drygt
5 000 kronor. Stiger bensinpriset, ökar vinsten.

Så hur gör man? Här är fem enkla råd

1. Snabbt upp i fart

Kör som om du hade ett ägg under gaspedalen. Hur många har inte hört detta från körskolläraren eller omgivningen? De som tagit körkort efter år 2007 vet att det inte stämmer, tvärtom ska man vara bestämd på gasen. Inte ”plattan i mattan”, men bra nära.
  ”Det hade räckt med en treväxlad låda för dig”, sade min pappa lite ogillande sist jag körde honom, eftersom jag växlade 1-3-6 i hans nya bil. Det stämmer inte, för alla växlar kommer någon gång till användning, men när du ska upp i fart går det utmärkt att hoppa över ett par växlar. Det sparar bränsle både för att motorvarvet hålls uppförsbackarna och rulla helt utan gas i nerförsbackarna. Då sparar du många kronor. Väldigt många kör ”med moms”. De kan lägga på minst lika många procent på bränslenotan, kommer ändå inte fram så mycket snabbare och får en mycket mindre vilsam färd. 3. Stäng av Många nya bilar stänger automatiskt av motorn när bilen står still. Vi som inte har en sådan bil kan agera ”start-stopp” själva, och spara nästan lika mycket. Tvärtemot vad många tror går det inte åt extra bränsle för att starta motorn, det sköts av bilbatteriet. Stäng av om du ska stå still längre än tio sekunder. Det betyder varje rödljus om du kommer dit när det nyss slagit om, järnvägsövergångar om bommarna nyss gått ner och förstås när du ska skrapa rutorna. Inte minst för din lägre och för att varje gång kopplingen trycks ner går motorns energi helt till spillo.

På samma sätt ligger jag kvar i högsta växel mycket längre än andra när farten sjunker, tills just innan motorn börjar skorra och protestera. Att veta när ”just innan” infaller är förstås inte lätt i början, men ganska snart sitter det. De flesta bilar kan köras i högsta växel från ungefär 50 km/h. Många tror man ska växla ur och frirulla ner för backen eller fram till stoppljuset, men det är det sämsta man kan göra. Då går bilen på tomgång vilket förbrukar mycket bensin eftersom motorer inte är optimerade för det. Sänker vi farten med växel i, motorbromsar bilen och förbrukar exakt noll.

Hybridbilar och rena elbilar laddar batterierna med energin som uppstår när vi bromsar. Men de flesta bilarna gör det inte, och därför är det viktigt att planera sin körning så att vi inte behöver bromsa i onödan. Planera körningen genom att titta långt fram, håll jämn fart, håll avstånd till bilen framför och du kommer inte att behöva bromsa hälften så ofta som dina medtrafikanter.

2. Inte jämn fart

Jag kallar farthållaren för ”oljeshejken” och undviker den som pesten. Tänk själv. Ska bilen hålla exakt 90 km/h i alla lägen måste den trycka på rejält i uppförsbacken och bromsa i nerförsbacken. Ruskigt dåligt för klimatet och plånboken. Återta kommandot, låt bilen tappa lite fart i uppförsbackarna och rulla helt utan gas i nerförsbackarna. Då sparar du många kronor.
  Väldigt många kör ”med moms”. De kan lägga på minst lika många procent på bränslenotan, kommer ändå inte fram så mycket snabbare och får en mycket mindre vilsam färd.

3. Stäng av

Många nya bilar stänger automatiskt av motorn när bilen står still. Vi som inte har en sådan bil kan agera ”start-stopp” själva, och spara nästan lika mycket.
  Tvärtemot vad många tror går det inte åt extra bränsle för att starta motorn, det sköts av bilbatteriet. Stäng av om du ska stå still längre än tio sekunder. Det betyder varje rödljus om du kommer dit när det nyss slagit om, järnvägsövergångar om bommarna nyss gått ner och förstås när du ska skrapa rutorna. Inte minst för din hälsas skull – varför stå i avgaser när du kan slippa?

4. Värm upp

En varm motor förbrukar lätt 25 procent mindre än en kall och släpper ut färre farliga ämnen. Därför är motorvärmaren en bra sparbössa som bör användas redan när det börjar bli under tio grader varmt på natten. Den ska inte vara på för länge, för då får du en hög elräkning i onödan. En halvtimme räcker om det är plusgrader, en dryg timme om det är minus (exakta siffror finns i motorvärmarens instruktionsbok). Dessutom blir bilen snabbare varm inuti.

5. Däcka rätt

Har du testat att dra en skottkärra med tomt däck? Då vet du rullmotståndets betydelse. Ändå kör var tredje bilist med minst ett däck som har så lågt däcktryck att det är direkt trafikfarligt. Fyll på luft till högsta rekommenderade tryck, gör det medan däcken är kalla eller lägg på tio procent. Belöningen kommer direkt i form av bättre väggrepp och kring fem procent lägre förbrukning.
  Nästa gång du byter däck, ha med lågt rullmotstånd i din specifikation. EU hjälper dig på traven, alla däck måste märkas utifrån rullmotståndet. Välj A- eller B-märkta så sparar du en skön slant.
.

Foto: Gröna Bilister
Text: Mattias Goldmann