Skolrestaurang. Skiljeboskolan i Västerås är med i projektet Framtidens mat och all mat lagas från grunden i skolans kök. Här förekommer inga hel- eller halvfabrikat och 80 procent av råvarorna är ekologiska. En viktig del av projektet är omtanken om miljön, inredningen i skolrestaurangen ska vara trivsam och välkomnande med växter och levande ljus.

Skiljeboskolan satsar på närproducerad och ekologisk mat

”Vi har stans bästa restaurang”

Några halvfabrikat med tillsatser förekommer inte längre på Skiljeboskolan i Västerås. Här lagas maten från grunden. Och ekologiska råvaror används till 80 procent. Ändå kostar inte maten mer än på andra skolor. Gröna Draken besökte skolan för att ta reda på hur det är möjligt.

Det doftar av hembakat bröd och rotsaksgryta när vi kommer in i skolrestaurangen. Ett fint buffébord med levande ljus, dekorerat med växter och grönsaker, skålar med sallad och ångande matgrytor möter besökaren. Eleverna kommer klassvis och serverar sig själva från buffébordet utan tillstymmelse till stress.
  Klirr från bestick och lågmälda samtal hörs från borden, där elever och lärare sitter och äter i lugn och ro. Vi tittar förvånat på varandra, fotografen och jag, och undrar om det verkligen kan vara så här lugnt och avspänt i en skolmatsal. Eller skolrestaurang som det heter numera.

Vid ett av borden sitter skolans rektor Lars- Erik Nordin och äter tillsammans med några elever. Han berättar att skolan är med i projektet Framtidens mat som går ut på att satsa på ekologisk och närproducerad mat.
  – Vi behöver fostra barnen i ett hållbart tänkande och visa på goda exempel som fungerar, säger han.
  Rektorn ser bara fördelar med projektet. Han betonar att maten verkligen är god och näringsriktig, något som gör att barnen orkar mer i skolan. Att laga mat på säsongens färska råvaror är ett miljömedvetet sätt att hantera livsmedel, anser han.
  – Det fungerar fantastiskt bra och är en stor tillgång för skolan att vi har stans bästa skolrestaurang. Vi ser det faktiskt som en konkurrensfördel, säger Lars-Erik Nordin.
  Han förklarar att maten även kommer in i undervisningen på olika sätt, för att sprida kunskap om det hållbara samhället. På skolgården odlas exempelvis kryddor som används i matlagningen. Där växer även smultron och jordgubbar, som eleverna kan plocka som godis. Tanken är att det ska bli mer trädgårdsodlingar framöver.

För att öka förståelsen om den nya inriktningen på maten har en hel del arbete lagts ner på information och samråd, både gentemot elever och föräldrar.
  – Vi har tagit upp frågan på föräldramöten, i elevrådet och matrådet. Och på hemkunskapen jobbar läraren mycket med kopplingen mat och miljö, säger Lars-Erik Nordin

Text: Marita Gustavsson
Foto: Peter Krüger