Han gör affärer i skogen


Turister som ville se älg i Västmanland hänvisades förr till Skansen i Stockholm. Det lät inte klokt, tyckte Marcus Eldh och anade en affärsidé. Han tog reda på var älgarna fanns, döpte sitt företag till Skogens konung och började marknadsföra verksamheten. På tio år har han visat älgar, vargar och andra vilda djur i Berg-slagsskogarna för tusentals turister från 75 olika länder.

Marcus Eldh

Ålder: 34 år

Familj: Fru och två små barn

Bor: Karmansbo, Skinnskatteberg

Senast lästa bok: Eckhart Tolle – En ny värld

Äter helst: Vegetariskt


Favoritdjur:
Havssköldpadda som jag mött vid dykning i tropiska vatten.
Och lappuggla med sitt märkliga utseende, som kan flyga så tyst trots sin storlek.

 

Ett lätt snöfall och nattens minusgrader gör vägbananhal, så jag kör i sakta mak längs den väg som omges av stora skogar, mossar och små sjöar. Som en bekräftelse på den vilda norrlandsnaturen finns här till och med ett naturreservat som heter Lappland. Strax före Skinnskatteberg åker jag förbi Kolarbyn där Marcus Eldh startat det som av Svenska Turistföreningen marknadsförs som ”Sveriges mest primitiva vandrarhem”. Lite senare passerar jag Uttersberg som gett namn åt Västmanlands första vargrevir, sedan vargen kommit åter till länet.
  Det är i den här miljön Marcus Eldh har byggt upp ett framgångsrikt företag i ekoturismbranschen. Han har fått flera priser och framställts som ung, lite galen med massor av energi och nya idéer.
  – Jag har nog alltid varit en person som ifrågasatt och tänkt att man kan göra saker på ett nytt sätt, säger Marcus Eldh när vi ses på ett litet fik en bit från hemmet i Karmansbo.

Han undrar om han har berättat historien om österrikarna. Jo, jag har hört den, men det är en bra story så jag lyssnar gärna. Kanske fångar den Marcus Eldhs personlighet i ett nötskal.
  Efter en datautbildning hade han varit ute och rest. På ön Sumatra i Indonesien följde han med på en guidning för att titta på orangu
tanger. Människoaporna var fascinerande, men en minst lika stor upplevelse var mötet med de unga, entusiastiska och självlärda guiderna. De verkade leva ett liv han själv drömde om. Fritt, omväxlande med spännande naturupplevelser och långt från den mer inrutade tillvaro han upplevt under sommarjobben på ABB (”det var då jag bestämde mig för att inte jobba på kontor").

Hemma i Västerås igen råkade han på turistbyrån höra det samtal som kom att styra hans yrkesval. En grupp österrikare frågade hur de skulle bära sig åt för att se älgar och blev hänvisade till Skansen. Inte ska turisterna behöva åka till Stockholm, när det finns gott om älg i de västmanländska skogarna, tänkte Marcus.
  Och på den vägen är det. Tio år senare driver han sin verksamhet under namnet Wild Sweden med bland annat älg- och bäversafari, vargspårning, tjäderspel och familjeäventyr i Kolarbyn på programmet. Företaget ger inte bara jobb åt honom själv och ytterligare en handfull guider.
  – Av de omkring tre miljoner som omsätts per år hamnar mycket i bygden, säger han. Vi samarbetar med fyra lokala boendeanläggningar och handlar mat från lokala leverantörer.

Men hur får man människor att betala för naturupplevelser, något som egentligen är gratis?
  – På den punkten håller jag inte med dig, säger Marcus. Det vi tar betalt för är den kompetens vi har byggt upp, inte för naturen i sig.
  Och så får jag en grundkurs i naturguidning. En del av jobbet är naturligtvis att hålla koll på djuren, var de finns och hur de rör sig. Men det är den lätta biten. Det svåra är att både förmedla kunskap om djur och natur och samtidigt erbjuda en känslomässig totalupplevelse.
  – Vi arbetar inte med djur, utan med människor. En bra naturguide måste därför använda sig av dramaturgi. Vi försöker bygga upp en spänning och en förväntan som hela tiden stegras. Då blir det jobbigt om vi ser älgar redan efter två minuter, säger Marcus och skrattar.
  En del av Wild Swedens kvalitetstänkande är också att verksamheten ska vara så miljöanpassad som möjligt. Det handlar om sådant som miljömärkt kaffe och te, ekologiskt mjöl i bullarna, lammkött från bygden och MSCcertifierad fisk. Bilar som är bättre för miljön och klimatet än de dieseldrivna minibussarna står också högt på önskelistan. Men dit är den en bit kvar.
  – Genom att föregå med gott exempel hoppas vi kunna påverka både våra gäster och samarbetspartners.

Att Marcus Eldh förverkligat det han som 23-åring drömde om bland orangutangerna på Sumatra råder det ingen tvekan om. Visst är det mycket jobb, men han har den frihet han längtade efter. Och variation, där intensiva perioder kan avlösas av lugnare med tid för eftertanke. Som till exempel den långresa till Asien han några dagar efter intervjun ska göra med familjen. Då ska han fundera över hur verksamheten kan utvecklas. Kanske till nya geografiska områden med andra djurarter. Eller till något helt annat. För ”fastna” vill han inte, säger han.
  Så, vad gör du om tio år?
  – Det vet jag faktiskt inte. Men jag har svårt att se mig själv stå och peka på älgar då.

Text: Kjell Gustavsson
Foto: Lillebror Hammarström