Vanlig syn. Elbilar och laddstolpar bli en allt vanligare syn i Oslo centrum. Skattelättnader innebär att inköpspriset för en elbil är jämförbart med bensindrivna bilar. Det har bidragit till att antalet elbilar är mycket större än i Sverige.

Norge utklassar Sverige Fem avgörande punkter för omställningen till avgasfri bilism


I Sverige är två promille av nybilsförsäljningen elbilar. I Norge är motsvarande siffra fem procent. Totalt finns 8 000 elbilar i vårt grannland.

Sveriges utsläpp från transporter ökar, miljöbilsökningen har stannat av och fossil diesel dominerar försäljningen. I Norge finns drygt 8 000 elbilar, med nytt försäljningsrekord i september. Norgehistorien kan upprepas i Sverige, med fokus på fem framgångsfaktorer:

Ekonomiskt godtagbara villkor
Den norska befrielsen från moms och registreringsavgift gör elbilens inköpspris jämförbart med bensinbilens.
  Efter den svenska supermiljöbilspremien på 40 000 kronor har elbilen fortfarande en merkostnad på 100 000 kronor eller ännu mer. Därför är det samma begränsade skara köpare, med eller utan premien.

Ökad bekvämlighet
I Norge har elbilarna tillgång till samma körfält som kollektivtrafiken, vilket innebär att den som kör avgasfritt kommer fram fortare. Omkring varannan elbilskund uppger detta som huvudskäl till att välja elbil.
  Även undantag från ”bompeng” har stor betydelse och den norska elbilsförsäljningen skulle minska 10-20 procent om den togs bort. En av fem elbilister utnyttjar förmånen gratis parkering med laddning.
  I Sverige beläggs elbilar med samma trängselskatt som alla andra i Stockholm, och samma sak föreslås för Göteborg. Elbilarna har inte tillgång till särskilda körfält, och allt färre kommuner använder parkeringsförmåner för att gynna grönare bilism.

Laddsatsning
Utan laddmöjligheter i gatumiljö är räckviddsångesten ett för stort hinder. Norge har över 3 000 publika laddmöjligheter och drygt hundra snabbladdare.
  I Sverige finns en tredjedel så många publika laddställen och bara tiotalet snabbladdare. Och ingen ordentlig statlig satsning för att ändra på detta.

Del av en helhet
Norges fordonsbeskattning med rejäl bonus för bilar med mycket låga utsläpp, och hög straffskatt för de med mycket hög klimatpåverkan har haft större klimatmässig betydelse än elbilsboomen. Samtidigt har det nästan inte kostat statskassan något alls.
  I Sverige drivs ”Robin Hood för bilar” av Centern och de rödgröna partierna, men ett skarpt lagförslag är långt borta. Och därmed urholkas statskassan fortsatt för varje miljöbil som säljs.

Långsiktighet
Norge har redan gynnat elbilarna i åtskilliga år och stimulansen gäller åtminstone till och med år 2017.
  I Sverige utlovades supermiljöbilspremien 2010, men infördes först under våren och gäller bara till och med år 2014. Det nedsatta förmånsvärdet för elbilar gäller endast nästa år ut. Därmed vågar bara en begränsad skara entusiaster satsa på avgasfri bilism.

Slutsats:
Om Sverige vill ha en påskyndad omställning till avgasfri bilism räcker det att ta efter dessa fem punkter – och det blir inte dyrare än dagens begränsade satsning.

Text: Mattias Goldman