Effektivt.
Med sänkt hastighet minskar både olyckor och koldioxidutsläpp.

Stora effekter med sänkt fart

När den tillåtna hastigheten sänks, minskar både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Samtidigt blir trafiksäkerheten bättre, dödade och skadade blir färre. Det visar mätningar på 37 vägar som NTF och Naturskyddsföreningen gjort tillsammans.

Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF, och Naturskyddsföreningen har sedan 2009 följt utvecklingen på 37 vägar där man i slutet av 2009 sänkte den tillåtna hastigheten från 90 till 80 km/tim. Medelhastigheten är nu nästan 7 km/tim lägre än när hastighetsgränsen var 90 km/tim. Ett resultat som innebär att utsläppen har minskat med upp till 18 procent koldioxid/fordonskilometer.

Lika positivt är resultatet för trafiksäkerheten, risken för olyckor med döda och skadade minskar kraftigt när medelhastigheten går ner. På hälften av de berörda vägarna kan man konstatera hastighetssänkningar på minst 6 km/tim. I Västmanlands län är det vägarna 572 och 681 som är med i undersökningen. Där har medelhastigheten sänkts med 7 respektive 9 km/tim.
  – Det ser väldigt bra ut för trafiksäkerheten, dödade och skadade minskar kraftigt, säger NTF:s trafiksäkerhetschef Nils-Petter Gregersen. Med en hastighetsminskning på 7 km/tim vet vi att antalet dödade minskar med över en fjärdedel och de svårt skadade med drygt en femtedel. Även koldioxidutsläppen minskar kraftiga på många av vägarna.
  – Klimatfrågan är så akut att utsläppsminskningarna måste ske snabbare än vi tidigare har trott. En sänkning av hastigheten med 10 km är ett mycket kostnadseffektivt sätt eftersom motorerna förbränner bränslet effektivast vid cirka 70 km/tim, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Läs mer:
www.ntf.se
www.naturskyddsforeningen.se