Exklusiva kläder.
Carolina Österberg säljer begagnade kläder och accesoarer av exklusiva kända märken. Intresset för second hand är mycket stort.

Prisvärt och personligt med begagnat

Marknaden för second hand, vintage och loppis har ökat kraftigt de senaste åren. Det stora intresset för initiativ som går emot trenden att alltid köpa nytt märks inte minst i antalet butiker för begagnade kläder.

Second hand-försäljning och återanvändning ökar i alla former. Marknaden omsätter stora summor och utvecklingen visar, enligt Svensk Handel, inga tecken på att mattas av. Möjligheten att fynda kvalitetsplagg till låga priser är en viktig anledning till varför många väljer att handla begagnade kläder, tror Pia Boe Borger. Hon äger och driver tillsammans med Carolina Österberg butiken Zymbeeoz på Köpmangatan i Västerås.
  – Överlag blir människor allt mer miljömedvetna och måna om att hitta en egen, personlig klädstil. Man vill inte ha det alla andra har. Dessutom är det mer accepterat att handla begagnade kläder idag. Att många modekedjor har plockat upp vintagetrenden har definitivt påverkat utvecklingen positivt.

Alla kläder, skor och accessoarer på Zymbeeoz säljs på kommission, vilket innebär att inlämnaren får en viss procent av den sålda varan. Urvalsprocessen är noggrann och prisbedömningen sker individuellt för varje vara.
  – Varorna ska vara i fint skick, hela och rena och nytvättade, säger Carolina Österberg. Vi sätter högt värde vid att allt är säsongsenligt och modernt, och tar bara in märkeskläder eller plagg som är unika för Västerås. Tanken är att vi ska ha gjort grovjobbet, plockat guldkornen och samlat dem under ett och samma tak.
  Kläder från de stora, kommersiella kedjorna säljs inte såvida det inte handlar om en speciell designkollektion. Andrahandsvärdet är helt enkelt för lågt. Strävan att erbjuda fräscha och exklusiva varor innebär även att till exempel en Yves Saint Laurent-väska ratas om den är för sliten.

Inspirationen till konceptet med handplockad, exklusiv second hand är hämtad från Pias hemstad Köpenhamn, där kommissionsförsäljning av bättre begagnat länge varit populärt. Hennes eget intresse för second hand väcktes under gymnasietiden då kombinationen av ett stort modeintresse och begränsad ekonomi fick henne att upptäcka stadens enorma utbud.
  – På den punkten är vi väldigt olika, säger Carolina. Innan vi startade, för drygt ett år sedan, hade jag knappt handlat ett enda begagnat plagg. Jag hade en del förutfattade meningar, det ska erkännas.

Med Zymbeeoz vill ägarna satsa på kundens helhetsupplevelse. Atmosfären ska vara lugn och välkomnande, varorna välexponerade. Det är en bred målgrupp med olika stora plånböcker som handlar i butiken. Allt från tjejer i yngre tonåren till kvinnor i femtio- och sextioårsåldern. Äldsta stamkunden är en dam på närmare 90 år.
  – Gemensamt för de som handlar är att de har ett stort intresse för kläder, säger Pia Boe Borger. Det krävs, eftersom man behöver vara lite extra tålmodig när man går igenom utbudet i en butik som bara har ett plagg av samma sort. Jakten och chansen att göra ett fynd är en del av charmen.
  Zymbeeoz gjorde ett tidigt försök att sälja herr- och barnkläder, men tvingades sluta. På herrsidan var efterfrågan förhållandevis stor, men inlämningsgraden alldeles för liten.
  – Butiksytan är begränsad och vi måste satsa på det vi kan och säljer bäst av. Vi märker tydligt hur intresset växer och ser att detta bara är början. Second hand är verkligen här för att stanna.

Text och foto: Linda Karlsson