Fyra frågor till
Per Andersson


”Är det bra med dubbdäck?”

Vad är egentligen bäst med tanke på miljö och säkerhet, dubbdäck eller vanliga vinterdäck?
  – För den som kör mycket i tätort är det en fördel ur miljöoch hälsosynpunkt om man kan undvara dubbdäck. I de allra flesta vägförhållanden är dubbdäck och vinterdäck jämförbara, men på blankis ger dubbdäck bättre fäste. I bilar med ABS, det vill säga ett låsningsfritt bromssystem och antisladdsystem, är det ingen större skillnad på dubb- eller dubbfria däck.

Vad är det som gör dubbdäck farliga för miljön?
  – När dubbarna slår i asfalten river de upp partiklar som sedan ligger kvar i vägbanan. Vid torrt väder virvlar de upp och påverkar luften som kan få höga halter av partiklar. Det kan ge andnings- och hjärtproblem för dem som andas in luften.

Går det att förbjuda användning av dubbdäck?
  – På Hornsgatan i Stockholm är det förbjudet att köra med dubbdäck och även andra städer har infört förbud på några särskilt utsatta gator. Och nu finns en utredning på regeringskansliet om att utöka kommunernas möjlighet att införa förbud i större områden. Vi ska följa EU:s miljökvalitetsnormer för partiklar, men det är svårt att komma ner till tillåtna halter på vissa ställen.

Vad ska man tänka på om man kör med dubbdäck?
  – Försök köra mindre i tätorter. Man kan också överväga att byta till dubbfria vinterdäck och man bör alltid tänka på att anpassa körsättet till underlaget.

Text: Marita Gustavsson