Fyra av tio hyresgäster missnöjda med innemiljön

Mer än 40 procent av länets hyresgäster är missnöjda med inomhusmiljön. Det visar en enkät som Hyresgästföreningen gjorde i februari.

Hyresgästföreningen skickade ut en-käten till drygt 12 000 medlemmar i Västmanland inklusive Heby, som numera tillhör Uppsala län. Närmare hälften svarade.
   – Vi är nöjda med att så många svarade. Det ger oss vägledning om vad hyresgästerna tycker om sitt bo-ende och vilka som är de viktigaste frågorna för oss att arbeta med, säger Pär Anders Fahlén, verksamhetschef på Hyresgästföreningen.

Förvånad
Inomhusmiljön är det som sticker ut i enkäten. Över 40 procent är missnöjda med den
   – Det förvånar oss lite. Vi trodde nog att hyran skulle vara det som hyresgästerna har mest åsikter om.
I topp ligger också missnöje med vilken service som ges för den hyra som tas ut. Många har svarat att de inte tycker att hyran är rimlig.
   – Att driva på för rimliga hyror är det som vi i Hyresgästföreningen arbetar mest med. Vi har lyckats hyfsat bra under senare år. Men fortfarande ligger hyran för högt. Men det beror ofta på att de kommunala taxorna kan vara för höga och att hyresrätten behandlas orättvist när det gäller bostadspolitiska beslut, säger han.
   Av dem som svarat bor 61 procent i allmännyttiga bostäder och 39 procent bor hos en privat hyresvärd.

Vad beror det på?
   
– Hyresgästerna i allmännyttan är ofta mer nöjda än de som bor privat. Men det beror helt på vilken hyresvärd det handlar om. Det finns många bra privata hyresvärdar också.

Hur ska ni arbeta med frågor kring inomhusmiljön?
   
– Det pågår flera projekt, bland annat hos Mimer, där man går över till ett helt nytt ventilationssystem som är betydligt bättre än det gamla. I övrigt genomför vi kontinuerligt ventilationskontroller tillsammans med både allmännyttiga och privata hyresvärdar.
   – Inomhustemperatur är en ständig diskussionsfråga. Några vill ha varmare och andra vill ha svalt. Men en normal inomhustemperatur an-ser vi vara 21 grader på dagen. .

Fläktar väcker mest missnöje

48,5 procent av Hyresgästför-eningens 12039 medlemmar svarade på enkäten. Det som hyresgästerna är mest missnöjda med är: l Fläktsystemet.

• Fläktsystemet.
• Hyran i förhållande till servicen.
• Utemiljön – möjlighet till rekreation på gårdarna.
• Ventilation.
• Inomhustemperatur vintertid.

text: Lilian Haraldsson