Jämställdhet
gör
världen rikare och mer hållbar
Kvinnor
lever mer hållbart och lämnar ett betydligt mindre
ekologiskt fotavtryck än män under sin livsvandring.
Världen skulle därför tjäna på mer jämställdhet,
menar Gerd Johnsson-Latham.
En
liten grupp rika män som konsumerar varor och använder
transportmedel på ett ohämmat vis.
Den livsföringen ger en ohållbar
bild av vad välfärd är och den innebär ett
hot mot allas överlevnad, säger Gerd Johnsson-Latham,
kansliråd på utrikesdepartementet. I sin rapport ”En
studie om jämställdhet som förutsättning för
hållbar utveckling” har hon närmat sig miljöfrågorna
från ett hittills något ovanligt håll –
ur genusperspektiv.
Borde
ha gjorts tidigare
Studien, som också kallas idépapper, är ett
bidrag till Miljövårdsberedningen och till FN:s kommission
för hållbar utveckling (CSD) som tar upp frågor
om energi, klimatförändringar, hållbar konsumtion
och produktion och jämställdhet mellan män och
kvinnor. Där presenterades studien i maj och fick ett positivt
mottagande.
– När de hörde mina siffror
var bilden så uppenbar, och de konstaterade med viss förvåning
att denna analys borde gjorts tidigare, säger Gerd Johnsson-Latham.
Mindre
avtryck
Den bild som träder fram i hennes studie är att kvinnor
lämnar betydligt mindre ekologiska fotavtryck under sin livsvandring
än män. Tydligast syns detta i den så kallade
rika världen. Män flyger mer, kör bil mer och planerar
dessutom för denna livsföring eftersom de är i
majoritet bland beslutsfattare som sköter stadsplanering
och infrastruktur. Ett förändrat beteende hos vissa
män kan därför vara en nyckelfaktor i arbetet på
att möta klimathotet.
– Den allra största delen av de miljarder
som svenska staten lägger på infrastruktur och transporter
läggs på vägar och flyg. Om motsvarande summor
i stället satsades på tåg och annan kollektivtrafik,
som oftare är kvinnors alternativ, skulle det betyda mycket
för miljön, säger Gerd Johnsson-Latham.
Dagens välfärd är anpassad till
mäns behov och bygger på att vi valt materiell konsumtion
som vägen till ett bättre liv.
Män köper kapitalvaror, medan kvinnors
konsumtion är mer inriktad på dagligvaror. Män
åker bil till jobbet, kvinnor åker kollektivt. Kvinnor
är fattigare och lider inte minst, världen över,
av en stor ”tidsfattigdom” eftersom de generellt tar
störst ansvar för omvårdnad av familj, barn och
gamla.
Med kvinnors livsföring och verksamhetsområden
i fokus, och med en satsning på att minska kvinnors tidsfattigdom,
skulle tjänstesektorn i stället kunna bli måttstocken
för välfärd, menar Gerd Johnsson-Latham.
Myt
om varuproduktion
– Jag anser att det är en myt att vi hela tiden måste
ha en varuproduktion för att finansiera välfärd.
Jag är övertygad om att den går att bygga på
andra grunder. Det vore väl värt ett framtida nobelpris
i ekonomi att hitta en sådan modell, säger hon.
Rapporten mynnar ut i en rad konkreta rekommendationer,
till exempel att öka kvinnors deltagande i beslutsfattande
om stadsplanering, trafiksystem och transporter.
Amerikanska
motpoler
Hur en stads infrastruktur planeras har stora miljökonsekvenser,
anser Gerd Johnsson-Lat-ham. Hon tar två amerikanska motpoler
som exempel.
– I New York skulle det bli alldeles omöjligt
om alla körde bil. Alltså har man byggt ut en mycket
bra tunnelbana och ett bra buss-nät. I Washingtons förorter
däremot finns inte ens trottoarer. Allt bygger på att
man kör bil, vilket folk också gör. Där har
alla från 16 år och uppåt sin egen bil.
Hur
skattemedel används
En annan av rapportens rekommendationer är att använda
så kallad genderbudgetering och genderrevision i statliga
och kommunala budgetar. Det innebär bland annat en analys
av hur skattemedel används för insatser som gynnar män
respektive kvinnor.
– I England har man kommit långt,
berättar Gerd Johnsson-Latham. Där finns det en grupp
som arbetar i anslutning till parlamentet med sådana analyser,
bland annat i samband med beslut om trafiklösningar.
Välja
bort det belastande
Gerd Johnsson-Latham anser att vi kan konstruera det vi vill konstruera.
Hon påminner om att mänskligheten faktiskt har utvecklat
dagens civilisationer genom att skala bort sådant som har
varit skadligt och upprätta regelsystem, exempelvis lagar
för att motverka att enskilda grupper tar över och styr
andra med våld, hot och ohållbart beteende.
– Vi måste välja bort det som
är belastande. Vi får inte alla styras av det som primärt
gynnar en liten grupp rika män, men som blir ohållbart
för mänskligheten som helhet.
Tusenmilavandring
– Vi behöver en ny och hållbar vision om vilket
samhälle vi ska ha. En tusenmilavandring börjar som
bekant med ett steg. Och det krävs bara en eller ett par
människor för att sätta igång en utveckling,
säger Gerd Johnsson-Latham.
Text:
Yvonne Busk
|