Hållbar skola ska kännas

”I dag har jag lärt mig mer än under alla år i grundskolan”. Det sade en av deltagarna i Ungdomsting för hållbar utveckling på väg hem efter en intensiv dag.

Kanske var det så det kändes för flera. Temat för ungdomstinget var i varje fall Håll-bar skola känns. Hundra elever från gymnasieskolor i Västmanland samlades till Ungdomsting för hållbar utveckling i samband med Envisions den 23 november.
   Ungdomarna blandades och placerades vid olika bord direkt när de kom på morgonen. Efter korta presentationer om läget i världen, Sverige och Västmanland startade en interaktiv verkstad.

Två och två
Ett ljudligt sorl spred sig när eleverna stod upp två och två och under en minut berättade för varandra vad hållbar utveckling innebär för dem personligen. De fortsatte sedan med vad hållbar utveckling betyder för deras skola.
   Åsikterna skrevs snabbt ner på lappar i olika färger och sorterades sedan i grupper för att få fram de vikigaste områdena.
   – Syftet var att verkligen få fram vad eleverna tycker är viktigt med hållbar utveckling, säger Sara Wallentin, projektansvarig för ungdomstinget.
   Temat för årets ungdomsting var Hållbar skola känns. Som underlag för diskussionerna användes de nationella miljö- och folkhälsomålen och Liv och hälsa Ung i Västmanland. Dessutom fanns internationella dokument om hållbarhetsfrågor.
   Fem studenter som läser folkhälsovetenskap vid Mälardalens högskola medverkade som processledare.

Minister mot väggen
Eleverna fick också möjlighet att lyssna på miljöminister Andreas Carlgren när han talade vid Envisions avslutning. Därefter träf-fade han ungdomarna som ställde honom mot väggen.
    – Köper du Krav-märkta bananer? frågade en elev.
   Miljöministern svarade att visst gör han det.
   Vad betyder hållbar utveckling för dig? var en annan fråga.
   – Att mina barn och barnbarn och kommande generationer kan leva här på jorden, svarade Andreas Carlgren.
   Senare under dagen var det dags att gå från ord till handling och komma fram till vad var och en ska göra. Eleverna satt då grupperade skolvis och formulerade genomförbara handlingsplaner för skolan.
   Sara Wallentin berättar att många ville göra något åt papperssituationen på skolan. Eleverna tycker att det slösas med papper och att återvinningen inte alltid fungerar som den borde.
   – Andra tog upp skolmaten. De tycker att det slängs för mycket mat och de vill ha mer ekologiskt och Rättvisemärkt.
   En idé från elever vid John Bauergymnasiet i Västerås handlar om att inreda ett rum helt utan datorer på skolan. Eleverna tycker att de sitter framför datorer en stor del av dagen. De vill skapa ett gemensamhetsrum för att värna mänskliga relationer.

Fortsätter på hemmaplan
Nu är tanken att arbetet med hållbara skolor fortsätter på hemmaplan. När Ungdomstinget följs upp så småningom visar det sig hur långt skolorna hunnit.
   Förbundet Agenda 21 var i år huvudansvarig för ungdomstinget i samarbete med Landstinget och Länsstyrelsen i Västmanland samt Västerås stad. VL, Västmanlands Lokaltrafik, bekostade resorna till och från Ungdomstinget.

 


Text: Marita Gustavsson
Foto: Kim Lill