Hållbar
skola ska kännas
”I
dag har jag lärt mig mer än under alla år i grundskolan”.
Det sade en av deltagarna i Ungdomsting för hållbar
utveckling på väg hem efter en intensiv dag.
Kanske var
det så det kändes för flera. Temat för ungdomstinget
var i varje fall Håll-bar skola känns. Hundra elever
från gymnasieskolor i Västmanland samlades till Ungdomsting
för hållbar utveckling i samband med Envisions den
23 november.
Ungdomarna blandades och placerades vid olika
bord direkt när de kom på morgonen. Efter korta presentationer
om läget i världen, Sverige och Västmanland startade
en interaktiv verkstad.
Två
och två
Ett ljudligt sorl spred sig när eleverna stod upp två
och två och under en minut berättade för varandra
vad hållbar utveckling innebär för dem personligen.
De fortsatte sedan med vad hållbar utveckling betyder för
deras skola.
Åsikterna skrevs snabbt ner på lappar
i olika färger och sorterades sedan i grupper för att
få fram de vikigaste områdena.
– Syftet var att verkligen få fram
vad eleverna tycker är viktigt med hållbar utveckling,
säger Sara Wallentin, projektansvarig för ungdomstinget.
Temat för årets ungdomsting var Hållbar
skola känns. Som underlag för diskussionerna användes
de nationella miljö- och folkhälsomålen och Liv
och hälsa Ung i Västmanland. Dessutom fanns internationella
dokument om hållbarhetsfrågor.
Fem studenter som läser folkhälsovetenskap
vid Mälardalens högskola medverkade som processledare.
Minister
mot väggen
Eleverna fick också möjlighet att lyssna på miljöminister
Andreas Carlgren när han talade vid Envisions avslutning.
Därefter träf-fade han ungdomarna som ställde honom
mot väggen.
– Köper du Krav-märkta bananer?
frågade en elev.
Miljöministern svarade att visst gör
han det.
Vad betyder hållbar utveckling för
dig? var en annan fråga.
– Att mina barn och barnbarn och kommande
generationer kan leva här på jorden, svarade Andreas
Carlgren.
Senare under dagen var det dags att gå
från ord till handling och komma fram till vad var och en
ska göra. Eleverna satt då grupperade skolvis och formulerade
genomförbara handlingsplaner för skolan.
Sara Wallentin berättar att många
ville göra något åt papperssituationen på
skolan. Eleverna tycker att det slösas med papper och att
återvinningen inte alltid fungerar som den borde.
– Andra tog upp skolmaten. De tycker att
det slängs för mycket mat och de vill ha mer ekologiskt
och Rättvisemärkt.
En idé från elever vid John Bauergymnasiet
i Västerås handlar om att inreda ett rum helt utan
datorer på skolan. Eleverna tycker att de sitter framför
datorer en stor del av dagen. De vill skapa ett gemensamhetsrum
för att värna mänskliga relationer.
Fortsätter
på hemmaplan
Nu är tanken att arbetet med hållbara skolor fortsätter
på hemmaplan. När Ungdomstinget följs upp så
småningom visar det sig hur långt skolorna hunnit.
Förbundet Agenda 21 var i år huvudansvarig
för ungdomstinget i samarbete med Landstinget och Länsstyrelsen
i Västmanland samt Västerås stad. VL, Västmanlands
Lokaltrafik, bekostade resorna till och från Ungdomstinget.
Text:
Marita Gustavsson
Foto: Kim Lill
|