Utnyttjat symboldjur
Chiquitas groda skulle inte överleva en dag i bananodlingarna

Bananer från Chiquita är numera märkta med en liten groda som ska visa att företaget tar hänsyn till miljön. Men Chiquitas bananer är fortfarande långt ifrån ekologiska.

Den rödögda trädgrodan i annonser och broschyrer ser ut att trivas på Chiquita-bananerna. Men i verkligheten skulle den inte ha en chans att överleva i Chiquitas bananodlingar med allt bekämpningsmedel där.
   Naturskyddsföreningen har därför KO-anmält Chiquita för vilseledande reklam. Enligt Naturskyddsföreningen ger reklamen konsumenten en missvisande bild av de miljöfaror och negativa konsekvenser som konventionell bananodling har både för regnskogen och för människorna kring plantagerna.

Tillåter bekämpningsmedel
Grodan är symbol för Rainforest Alliance, en amerikansk miljöorganisation som certifierat Chiquitas bananodlingar.
   Men certifieringen innebär inte att odlingen bedrivs ekologiskt, alltså utan kemiska bekämpningsmedel. Rainforest Alliance tilllåter så mycket bekämpningsmedel som är ”nödvändigt”. Det betyder att Chiquita fortfarande kan sprida upp till 50 kg bekämpningsmedel per hektar i bananodlingarna.
   Det verkar dock som om marknadsföringstricket med den lilla gröna grodan har lyckats.
   – Kunder har kommenterat att de tycker det är bra att vi säljer sådana bananer, säger Fredrik Andersson på ICA Grytan i Västerås.

Arbetar för regnskogar
Rainforest Alliance arbetar bland annat för biologisk mångfald och för bevarande av regnskogar. Deras certifiering har kriterier för både miljöhänsyn och arbetsmiljö men tillåter att bekämpningsmedel används.
   Det är alltså långt ifrån KRAV- eller Rättvisemärkt nivå. Dessutom finns frågetecken kring den nära kopplingen mellan Chiquita och Rainforest Alliance – organisationen finansieras av sina certifieringar till storbolag.
   Flera av de största bananbolagen är betydligt sämre än Chiquita vad gäller sociala och ekologiska hänsyn. Men det gör inte Chiquitas bananer ekologiska.

Fakta bananer
Bananer är den fjärde största exportgrödan i världen och odlingen har stor inverkan på människor och miljö. De stora bananföretagen har hittills mest gjort sig kända för rovdrift på både människor och natur.
   EU står för nästan en tredjedel av världens bananimport och har hittills haft en kombination av tullar och kvoter vad gäller bananimport. En stor del av bananerna kommer från länder som tidigare varit kolonier till länder inom EU.
    Men enligt ett förslag kommer EU nästa år att gå över till enbart tullar. Det är något som de stora bananbolagen krävt och som många tror kommer att leda till priskrig. Det skulle drabba både miljö och människor och vara förödande för den småskaliga bananodling som fortfarande bedrivs exempelvis i Karibien. Euroban (Europeiska banannätverket) har krävt att det nuvarande systemet blir kvar.

Svenskarna är storförbrukare av bananer – vi äter faktiskt en procent av alla exporterade bananer. För handeln är bananer ett konkurrensmedel, en lockvara.
   – Det finns inte många varor som man springer benen av sig för, men en prissänkning på bananer drar folk, säger Peter Slagbrand, butikschef på Coop Forum i Västerås.
   Han bedömer att ungefär en tiondel av bananerna som säljs är KRAV-märkta.
   – Att enbart sälja ekologiska bananer är omöjligt. De räcker helt enkelt inte till, säger han.

Text: Anders Jägeberg
Foto: Kim Lill