Med
alternativa bränslen kan vi minska utsläppen
Forskare
i FN:s klimatpanel är eniga om att vi människor bidrar
till en uppvärmning av jordens klimat genom utsläpp
av framför allt koldioxid. Transporterna står för
en stor del av dessa utsläpp.
Inom EU görs
44 procent av godstransporterna och nästan 80 procent av
persontransporterna på vägarna.
De allra flesta av oss behöver ändra
våra resvanor om biltrafikens utsläpp av växthusgasen
koldioxid ska minska. Det måste också satsas ordentligt
på kollektivtrafiken och på miljöanpassade bränslen.
En majoritet av världens i-länder
har kommit överens om att sänka sina utsläpp av
växthusgaser, i enlighet med Kyotoprotokollet från
1997. Sverige har som mål att till åren 2008-2012
minska utsläppen med fyra procent jämfört med nivåerna
1990.
Ett sätt
att minska vår klimatpåverkan är att använda
alternativa drivmedel, och då helst de som är förnybara.
I Sverige utgör biobränslen mindre
än en procent av drivmedelsmarknaden och det är
ändå mycket jämfört med resten av Europa.
Flera
varianter att välja på
Olja,
förädlat till bensin och diesel, är det vanligaste
drivmedlet idag.
De alternativa drivmedel som finns för
personbilar på den svenska marknaden är etanol, bio-
eller naturgas, RME (rapsolja) och el. I små mängder
säljs även gasol och Ecopar, ett syntetiskt dieseldrivmedel
framställt av naturgas. Etanol, biogas och RME är biodrivmedel.
De kan medföra utsläpp av koldioxid, om man räknar
med de utsläpp som uppkommer i samband med produktionen.
El kan vara producerad av förnybara energikällor,
som vind-, vatten- och solkraft.
Det finns flera varianter att välja på
när det gäller bilar som går på alternativa
bränslen.
Tankställen
för etanol i länet
Etanolbilar tankas i Sverige med E85, som består
av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Bilar som säljs
för drift med E85 är Flexifuel-bilar, vilket innebär
att de även kan tankas med bensin.
Tankställen för etanolbilar finns
på ett 60-tal platser i landet.
I Västmanlands län är det bara
Köping (OKQ8 Hultgrensgatan 12) och Västerås (OKQ8
Djuphamnsvägen 3-5) som har sådana tankställen.
Utsläppen av koldioxid är 70-80 procent
lägre jämfört med en motsvarande bensindriven bil.
Etanol framställs i Sverige ur träråvaror och
vete.
Biogas
låga koldioxidutsläpp
Sverige och Schweiz är de enda länderna i EU som använder
biogas som fordonsbränsle. Biogas utvinns ur organiskt
avfall, till exempel slam från reningsverk.
I Sverige finns det ungefär 30 tankställen,
ännu inga i länet.
Om ett år kommer det att finnas ett tankställe
för biogas på Retortgatan i Västerås.
För en bil som går på biogas
minskar utsläppen av koldioxid med 80-100 procent jämfört
med en motsvarande bensindriven.
RME
mindre bra vid stadskörning
Det finns flera dieselbilar som även kan köras
på Rapsmetylester, RME, som framställs ur rapsolja.
Om de tankas med RME släpper de ut två tredjedelar
mindre koldioxid jämfört med en motsvarande bensindriven.
Men istället släpper de ut mer försurande kväveoxider
och hälsofarliga partiklar än många bensindrivna
bilar.
Därför rekommenderas de inte om de
främst ska köras i tätorter. Länet saknar
tankställen för RME.
El
liten energiåtgång
Elbilarna lämpar sig bäst för
körning i tätorter, eftersom räckvidden per laddning
bara är 5-8 mil. Laddning från tomt till fullt batteri
tar ungefär tio timmar, för vissa modeller är laddningstiden
kortare.
Energiåtgång, utsläpp och buller
är lägre jämfört med alla andra bilar som
serietillverkas idag.
Men för närvarande säljs inga
nya elbilar i Sverige, eftersom marknaden anses vara för
liten.
Hybrider
dubbla drivsystem
Hybridfordon har dubbla drivsystem. Elhybridfordon,
som är det hybridfordon som serietillverkas idag, drivs med
en elmotor i samverkan med en bensindriven motor. Bensinmotorn
laddar elbatteriet.
Vid låga varvtal, till exempel vid start
från rödljus, går enbart elmotorn och
inga avgaser släpps ut. Bensinmotorn kopplas in först
vid högre varvtal. Bränsleförbrukningen är
30-50 procent lägre än för en bensindriven bil.
Naturgas
ett fossilt bränsle
Naturgas är ett fossilt bränsle
som, liksom biogas, består av metan. De flesta gasfordon
kan köras både på metan och bensin.
Utsläppen av koldioxid från en bil
som går på naturgas är 20-25 procent lägre
jämfört med en motsvarande bensindriven. Länet
saknar tankställen för naturgas.
Fordonstyp |
Prisskillnader
gentemot bensin-/dieseldriven variant |
Gasfordon |
Dyrare
i inköp, 10-40 procent lägre bränslekostnader
per körd mil beroende på var i landet du tankar. |
Hybridfordon |
Högre
inköpskostnad, lägre bränslekostnad, eftersom
en hybridbil drar mindre bensin. Är befriad från
fordonsskatt i fem år. |
Etanolfordon |
Samma
inköpspris, jämförbar driftkostnad. |
Dieselfordon
med RME-drift |
Bränslekostnaden
är 0-20 procent högre per körd mil. |
Fotnot:
I tabellen finns inte elfordon med, eftersom inga nya modeller
säljs i Sverige. När de såldes var de högre
i inköpspris än bensin- och dieselbilar, men billigare
i drift samt befriade från fordonsskatt i fem år
|
Mer
att läsa inför valet av bil
Gå in på www.snf.se,
som är Svenska Naturskyddsföreningens hemsida,
och klicka dig fram till Råd och tips inför
bilköpet.
På konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se
finns en köpguide till hjälp för den som
ska välja bil. Konsumentverket ger dessutom varje år
ut broschyren Bilar, bränsleförbrukning
och vår miljö. I den finns information
om bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och
miljöklass för de vanligaste personbilarna på
den svenska marknaden.
I Göteborg drivs sedan några år tillbaka
det lokala informationsprojektet Miljöfordon i Göteborg.
De har en webbsida med aktuell information om miljöbilar,
alternativa bränslen och tankställen. Adressen
är: www.miljofordon.org
Föreningen Gröna Bilister, som arbetar för
en miljöanpassad utveckling av trafiken, ger sedan
1994 årligen ut en lista över de ur miljösynpunkt
bästa bilarna bland årets modeller.
Syftet är att ge bilköparna information om vilka
modeller som är mindre skadliga för miljön
än andra. Tanken är att ju fler kunder som ställer
hårda miljökrav, desto snabbare kommer framtidens
bilar att förbättras och miljöbelastningen
att minska. Listan hittar du på: www.gronabilister.com
|
Text:
Anna Björkman Randberg
Illustration: Marie Lönnroos
|