Med alternativa bränslen kan vi minska utsläppen
Forskare i FN:s klimatpanel är eniga om att vi människor bidrar till en uppvärmning av jordens klimat genom utsläpp av framför allt koldioxid. Transporterna står för en stor del av dessa utsläpp.

Inom EU görs 44 procent av godstransporterna och nästan 80 procent av persontransporterna på vägarna.
   De allra flesta av oss behöver ändra våra resvanor om biltrafikens utsläpp av växthusgasen koldioxid ska minska. Det måste också satsas ordentligt på kollektivtrafiken och på miljöanpassade bränslen.
   En majoritet av världens i-länder har kommit överens om att sänka sina utsläpp av växthusgaser, i enlighet med Kyotoprotokollet från 1997. Sverige har som mål att till åren 2008-2012 minska utsläppen med fyra procent jämfört med nivåerna 1990.

Ett sätt att minska vår klimatpåverkan är att använda alternativa drivmedel, och då helst de som är förnybara.
   I Sverige utgör biobränslen mindre än en procent av drivmedelsmarknaden – och det är ändå mycket jämfört med resten av Europa.

Flera varianter att välja på
Olja, förädlat till bensin och diesel, är det vanligaste drivmedlet idag.
   De alternativa drivmedel som finns för personbilar på den svenska marknaden är etanol, bio- eller naturgas, RME (rapsolja) och el. I små mängder säljs även gasol och Ecopar, ett syntetiskt dieseldrivmedel framställt av naturgas. Etanol, biogas och RME är biodrivmedel. De kan medföra utsläpp av koldioxid, om man räknar med de utsläpp som uppkommer i samband med produktionen.
   El kan vara producerad av förnybara energikällor, som vind-, vatten- och solkraft.
   Det finns flera varianter att välja på när det gäller bilar som går på alternativa bränslen.

Tankställen för etanol i länet

Etanolbilar tankas i Sverige med E85, som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Bilar som säljs för drift med E85 är Flexifuel-bilar, vilket innebär att de även kan tankas med bensin.
   Tankställen för etanolbilar finns på ett 60-tal platser i landet.
   I Västmanlands län är det bara Köping (OKQ8 Hultgrensgatan 12) och Västerås (OKQ8 Djuphamnsvägen 3-5) som har sådana tankställen.
   Utsläppen av koldioxid är 70-80 procent lägre jämfört med en motsvarande bensindriven bil. Etanol framställs i Sverige ur träråvaror och vete.

Biogas – låga koldioxidutsläpp
Sverige och Schweiz är de enda länderna i EU som använder biogas som fordonsbränsle. Biogas utvinns ur organiskt avfall, till exempel slam från reningsverk.
   I Sverige finns det ungefär 30 tankställen, ännu inga i länet.
   Om ett år kommer det att finnas ett tankställe för biogas på Retortgatan i Västerås.
   För en bil som går på biogas minskar utsläppen av koldioxid med 80-100 procent jämfört med en motsvarande bensindriven.

RME – mindre bra vid stadskörning
Det finns flera dieselbilar som även kan köras på Rapsmetylester, RME, som framställs ur rapsolja. Om de tankas med RME släpper de ut två tredjedelar mindre koldioxid jämfört med en motsvarande bensindriven. Men istället släpper de ut mer försurande kväveoxider och hälsofarliga partiklar än många bensindrivna bilar.
   Därför rekommenderas de inte om de främst ska köras i tätorter. Länet saknar tankställen för RME.

El – liten energiåtgång
Elbilarna lämpar sig bäst för körning i tätorter, eftersom räckvidden per laddning bara är 5-8 mil. Laddning från tomt till fullt batteri tar ungefär tio timmar, för vissa modeller är laddningstiden kortare.
   Energiåtgång, utsläpp och buller är lägre jämfört med alla andra bilar som serietillverkas idag.
   Men för närvarande säljs inga nya elbilar i Sverige, eftersom marknaden anses vara för liten.

Hybrider – dubbla drivsystem
Hybridfordon har dubbla drivsystem. Elhybridfordon, som är det hybridfordon som serietillverkas idag, drivs med en elmotor i samverkan med en bensindriven motor. Bensinmotorn laddar elbatteriet.
   Vid låga varvtal, till exempel vid start från rödljus, går enbart elmotorn – och inga avgaser släpps ut. Bensinmotorn kopplas in först vid högre varvtal. Bränsleförbrukningen är 30-50 procent lägre än för en bensindriven bil.

Naturgas – ett fossilt bränsle
Naturgas är ett fossilt bränsle som, liksom biogas, består av metan. De flesta gasfordon kan köras både på metan och bensin.
   Utsläppen av koldioxid från en bil som går på naturgas är 20-25 procent lägre jämfört med en motsvarande bensindriven. Länet saknar tankställen för naturgas.

Fordonstyp Prisskillnader gentemot bensin-/dieseldriven variant
Gasfordon Dyrare i inköp, 10-40 procent lägre bränslekostnader per körd mil beroende på var i landet du tankar.
Hybridfordon Högre inköpskostnad, lägre bränslekostnad, eftersom en hybridbil drar mindre bensin. Är befriad från fordonsskatt i fem år.
Etanolfordon Samma inköpspris, jämförbar driftkostnad.
Dieselfordon med RME-drift Bränslekostnaden är 0-20 procent högre per körd mil.

Fotnot: I tabellen finns inte elfordon med, eftersom inga nya modeller säljs i Sverige. När de såldes var de högre i inköpspris än bensin- och dieselbilar, men billigare i drift samt befriade från fordonsskatt i fem år


Mer att läsa inför valet av bil
Gå in på www.snf.se, som är Svenska Naturskyddsföreningens hemsida, och klicka dig fram till ”Råd och tips inför bilköpet”.

På konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se finns en köpguide till hjälp för den som ska välja bil. Konsumentverket ger dessutom varje år ut broschyren ”Bilar, bränsleförbrukning och vår miljö”. I den finns information om bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och miljöklass för de vanligaste personbilarna på den svenska marknaden.

I Göteborg drivs sedan några år tillbaka det lokala informationsprojektet Miljöfordon i Göteborg. De har en webbsida med aktuell information om miljöbilar, alternativa bränslen och tankställen. Adressen är: www.miljofordon.org

Föreningen Gröna Bilister, som arbetar för en miljöanpassad utveckling av trafiken, ger sedan 1994 årligen ut en lista över de ur miljösynpunkt bästa bilarna bland årets modeller.
Syftet är att ge bilköparna information om vilka modeller som är mindre skadliga för miljön än andra. Tanken är att ju fler kunder som ställer hårda miljökrav, desto snabbare kommer framtidens bilar att förbättras och miljöbelastningen att minska. Listan hittar du på: www.gronabilister.com

Text: Anna Björkman Randberg
Illustration: Marie Lönnroos