Målgång
för Elbilsrekordet i Visby under Almedalsveckan med blåsorkester och dansare. Avgasfri bilism ska firas.

Elbilsrekordet i mål


Elbilen fungerar i vardagen. Det har Gröna Bilister visat genom att under sommaren köra en elbil från Ystad till Haparanda. Mattias Goldmann sammanfattar några av erfarenheterna från 400 helt avgasfria mil.

Elbilsrekordet har vi kallat vår elbilsresa genom Sommarsverige, där vi tagit pulsen på kommunernas elbilssatsning. Bland annat i Västmanland.
  Utöver att peka ut vilka kommuner som är bäst i arbetet för avgasfri bilism, visar Elbilsrekordet att elbilen faktiskt fungerar i vardagen. Går det att utan problem köra 400 mil på en månad genom hela Sverige, duger elbilen för nästan alla redan nu.

Elbilsbästa kommun 2013 blev Malmö, med minimal marginal före Gävle. Det är framförallt fem områden där andra kommuner bör ta efter Malmös arbete för avgasfri bilism:
  •Tuffa mål. 2015 ska alla Malmö stads fordon vara miljöfordon, och 75 procent drivas med el, biogas eller vätgas (redan nu har staden 50 procent gas- och elfordon). Det gör att man kommer förbi hönan och- äggetsituationen där få väljer elbilar för att det inte finns tillräckligt med laddställen, och få sätter upp laddare för att det inte finns nog med elbilar.
  •Goda laddmöjligheter. En elbil kan laddas i ett vanligt uttag, men där många bor i lägenhet behövs ändå laddstolpar i gatumiljö och garage. Malmö har satt upp solcellsladdare och snabbladdare, där en elbil laddas på tjugo minuter istället för åtta timmar – helt avgörande för att få taxi, budfirmor och långväga resenärer att välja elbilen.
  • Minskad bilism. I Malmös nya kontors- och bostadsområde reserveras plats för bilpoolsbilar under solcellsladdaren. Här kombineras absolut renaste drivmedel med möjligheten att avstå från egen bil.
  •Flera drivmedel. När vi lämnar de fossila drivmedlen bakom oss ska vi inte försätta oss i ett nytt ensidigt beroende. Det bästa är att kombinera eldrift med biodrivmedel och samtidigt radikalt minska drivmedelsanvändningen. Malmö och Region Skåne satsar på biogas och har landets första vätgasbilar – i skarp kontrast med många kommuner som fortfarande väljer ett enda spår inför framtiden.
  •Brett engagemang. Satsningar som baseras på en minimal vinnande koalition i fullmäktige räcker inte för att skapa en övertygande långsiktighet. Inte heller om arbetet nästan uteslutande bedrivs av det lokala energibolaget. Malmös breda politiska enighet är ett föredöme och en viktig framgångsfaktor.

Heby, Sala och Västerås, tre av de granskade kommunerna, finns inom Gröna Drakens bevakningsområde.
  Jag är imponerad av Sala-Heby Energis satsning på solel. Och i Heby finns en av landets äldsta ännu rullande elbilar, med laddstolpar alldeles utanför energikontoret.
  I Sala laddades elbilen ur ett elskåp på torget. Ett helt vanligt uttag räcker faktiskt, fast då tar det ett antal timmar att ladda.
  I Västerås var båda snabbladdarna trasiga, utan någon som helst information, vilket satte käppar i hjulet för Elbilsrekordet och förstås gör det svårt att våga byta till elbil.
  På pluskontot finns att kommunen tillsammans med andra kommuner i området arbetar offensivt med fordonsgas.
.

.

Text: Mattias Goldmann