A till Ö om grön bilism


Hur fungerar en laddhybrid, vad är en Ypsilon och hur stor del av en bil kan återvinnas när den skrotas? Mattias Goldmann har ställt samman en ordlista från A till Ö.


Aerodynamik. Ett lågt luftmotstånd pressar förbrukningen och gör bilen snabbare och tystare. På 20 år har det minskat med 50 procent. Ta av takbox och räcken och håll fönstren stängda så minskar du luftmotståndet.

Bränslecells- eller vätgasbilar släpper bara ut vattenånga. De totala utsläppen beror dock på hur vätgasen framställs. Toyota, GM, Honda och Mercedes ska sälja vätgasbilar från 2015.

Cylindrarna blir färre och mindre för att bilarna ska bli snålare. Fiat 500 har bara två, Ford Focus tre, BMW går från sex till fyra och Volkswagens nya motorer stänger av två cylindrar när motorn inte belastas.

Drivmedelsrapport 2012 kommer i slutet av september från Gröna Bilister med exakta uppgifter om klimatpåverkan och hälsoeffekter per bränsle, och en närmare granskning av bolagen.

Elbilar. Nu finns det elbilar från en mängd märken, nästan alla med räckvidd kring 15 mil, toppfart kring 130 km/h och möjlighet att både laddas i vanliga uttag och snabbladdas på 20 minuter.

Flexifuel kallas etanolbilar som körs på E85. Tillverkas främst av sockerrör, sockerbetor, vete och vinrester, men i framtiden även av skogsavfall och sopor. All bensin har 5 procent etanol, vilket höjs till 10 procent nästa vår.

Gasdrift. I Sverige finns cirka 40 000 gasbilar som körs på fossil naturgas eller förnybar biogas. Biogasen kan göras av hushållsavfall, slam och jordbrukets gödsel med ungefär 85 procent minskad klimatpåverkan.

Hybrider kombinerar förbränningsmotorn med batteridrift, vilket minskar förbrukningen. Laddhybrider laddas med sladd, kör de första milen på el, sen med förbränningsmotor.

Induktiv laddning innebär att bilen laddas direkt i garaget utan sladdar och längre fram från vägbanan – som en bilbana.

Jästsvampar och enzymer är nyckeln till mer biobränslen utan att matproduktionen hotas. Sverige tillhör världsledningen inom denna forskning – biobränslen ger jobb.

Katalysator blev lagkrav på bensinbilar redan 1989. Dieselbilar har inga krav på partikelfilter (vilket de flesta ändå har) eller kväverening (vilket bara några få har). Därför är dieselbilen sämsta valet för körning i stan.

Livscykelanalyser visar biobränslens utsläpp från att grödan planteras till förbränning i motorn. Biobränsle mer än halverar klimatpåverkan jämfört med bensin och diesel.

Miljöbilsdefinitionen skärps vid årsskiftet till i snitt 95 gram CO2/km för bensin- och dieselbilar samt 150 g CO2/km för etanol- och gasbilar. Ju tyngre bilen är desto mer får den dessvärre släppa ut.

Nybilsförsäljningen är en kvarts miljon bilar om året i Sverige, men det rullar redan över fyra miljoner bilar på våra vägar. Därför behövs fler satsningar på att förbättra befintliga bilar – till exempel göra om bensinbilar till etanol-, gas- eller eldrift.

Obekvämt? Inte alls. Miljöbilarna är lika komfortabla som andra bilar och att tanka etanol eller gas är lika lätt som att tanka bensin. Att ladda en elbil är lättast av allt – sladden i väggen!

Poolbilar blir allt vanligare. Många unga vill ha tillgång till bil utan att äga en. Då är en bilpool en smart lösning. Alltfler kommuner hyr ut sina bilar till pooler kvällar och helger.

Qashqai från Nissan var den första SUV:en att klara miljöbilsgränsen genom att skippa fyrhjulsdriften. Men handen på hjärtat – vem behöver en SUV om den inte ens är fyrhjulsdriven?

Restvärdet är lågt på etanolbilar och begagnatutbudet är stort. På sikt bör andrahandsvärdet bli bättre på bilar som kan köras på förnybara drivmedel.

Supermiljöbilspremie. 40 000 kr till den som skaffar en ny elbil eller laddhybrid, oavsett om det är privatperson, företag eller organisation.

Trängselavgifter minskar trängseln i staden, används ibland annat Stockholm, London och Singapore. Ökar möjligheten att själv styra över hur mycket bilen kostar att använda.

Utsläppsvärden och förbrukningssiffror för nya bilar är alltid för låga. Men du kan närma dig värdet genom att gasa bestämt, växla upp tidigt, släppa gasen helt i utförslöpor, hålla hastigheten, se till att däcken är välpumpade och att bilen inte är nedtyngd av sådant du inte använder.

Växellådor. Sexväxlade manuella lådor blir allt vanligare, högsta växeln pressar förbrukningen i motorvägsfart. De nyaste automaterna, med upp till åtta växlar, är snålare än de manuella. De flesta miljöbilar finns med automat, alla elbilar är automat.

Wankelmotorn gick nyligen i graven; framtida utsläppskrav kan inte mötas med gårdagens teknik.

X-factor står för de teknikgenombrott vi inte känner till idag, som drivs fram av konsumenttrycket för grönare bilar och drivmedel.

Ypsilon heter en av de mest udda bilarna på miljöbilsmarknaden. Det finns en miljöbil för alla. Fram-, bakeller fyrhjulsdrivna, från tvåsitsiga till tolvsitsiga...

ZEV, Zero Emission Vehicles, krävs av tillverkare som vill sälja bilar i Kalifornien, världens femte största bilmarknad. Driver på utvecklingen av elbilar och tas efter i många andra länder.

Återvinning. 85 procent av bilen ska återvinnas när den skrotas enligt EU-krav som snart höjs till 95 procent. 80 procent av bilens klimatpåverkan uppstår när den körs, alltså inte i tillverkning eller skrotning.

Ändliga resurser tar slut. När bristen kombineras med en ökad efterfrågan stiger priset. Välj en bil som använder lite bensin/diesel – eller allra helst ingen alls.

Överdrifter slår tillbaka. De tillverkare som kallat sina bilar för ”miljövänliga” eller sina elbilar för ”utsläppsfria” har anmälts och dömts av Konsumentombudsmannen. Även miljöbilar – till och med elbilar – har utsläpp.