Sjunkande intäkter stressar
Arbogas kommunalråd
Olle Ytterberg, kommunalråd i Arboga, promenerar på en av de gamla kullerstensgatorna. Han uppskattar att arbeta i den
historiska miljön.
Mågra turister släntrar
över Stora torget med
kameror på magen.
De spanar efer det
idylliska Arboga.
Och det fnns alldeles
inpå. Snickarglädje,
spröjsade fönster och charmiga trähus
vart man ser.
I Arboga tar man hand om sitt
kulturarv. De återkommande Medeltidsdagarna engagerar en stor del
av stadens befolkning. Föreningen
Arboga Medeltid har rymliga lokaler
mitt inne i staden.
Människorna rör sig i lugn takt
på gatorna, gående eller på cykel.
Man kan få för sig att de påverkas
av Arbogaån som stilla flyter genom
staden, lugnt men ändå med strömrörelser som låter ana vattnets kraft
På ytan lugnt och stilla
Kanske är ån också en bild för småstaden Arboga: på ytan lugnt och
stilla, men med dolda krafer. För 32 år sedan var det kris i Arboga när ån
födade tre meter högre än normalt.
Med de pågående klimatförändringarna ökar risken för sådana händelser.
Det fnns alltså ett direkt egenintresse
för Arboga att motverka klimatförändringarna.
Det är något som kommunalrå
det (S) Olle Ytterberg är medveten
om. Han har sitt kontor i det gamla
rådhuset, förmodligen Sveriges äldsta
fungerande stadshus. Det byggdes på
1470-talet som Helgeandshusets kyrka. När Gustav Vasa tagit över skänkte
han huset till staden som rådhus.
Olle Ytterberg uppskattar att arbeta
i en sådan historisk miljö, men kän
ner samtidigt respekt.
– Här satt man och tog beslut för
fera hundra år sedan. Hur kommer
man att tänka om oss om 200-300 år? Vilka beslut tar jag som påverkar så
långt fram i tiden?
Nej, för kommunpolitiker i Sverige är perspektivet ofast betydligt kortare. Arboga har formulerat ett antal
visioner för tiden fram till år 2020.
Där talas om att Arboga ska vara en
inspirerande plats, trygg, jämställd
och jämlik med god service och
kreativ miljö.
Men ingenting sägs om klimatarbete eller hållbar utveckling. Är det
ingen fråga för kommunen?
– I min värld ingår det som en
självklarhet att det ska genomsyra all
verksamhet. Vi har inte skrivit ned
det, men det diskuteras ju ständigt,
säger Olle Ytterberg.
Vill ha biogasmack
Kommunalrådet pekar på att kommunen tagit bort alla fossila bränslen
i värmeverket. Nu arbetar man med
att inventera alla enskilda avlopp för
att komma åt övergödande utsläpp
i Hjälmaren och Arbogaån, som är
Mälarens största tillföde.
– Vi är också med i organisationen
Biogas Öst som försöker utveckla bio-
gasen. Vårt mål är att få till stånd en
lokal biogasproduktion. Men tyvärr
har vi ingen biogasmack, säger han.
Kommunens eget miljövårdsråd
har tagit reda på att det som krävs för att något energiföretag ska våga satsa
på en biogasmack är att kommunen
visar vilja att byta ut sin egen bilpark
till biogasbilar. Finns den viljan?
– Vilja är en sak, förmåga en annan, säger Olle Ytterberg.
– Just nu sjunker skatteintäkterna
dramatiskt i alla Sveriges kommuner.
Det är en nedgång som saknar motstycke. Så här stressade har inga kom-
munpolitiker varit förut. Först måste
vi klara äldreomsorgen och skolan,
sedan kommer andra frågor.
Strategiskt läge
Arboga har alltid varit ett centrum
för kommunikationer. På medeltiden
som utskeppningshamn för Bergslagens järn. I modern tid med två
europavägar, E18 och E20, och två
järnvägar söder och norr om Mälaren
som strålar samman i kommunen.
Men att SJ nyligen dragit ned på
antalet avgångar har fått Olle Ytterberg att ilskna till:
– Varje borttaget tåg ger mer bilåkande. Om människor ska använda
kollektivtrafk måste den vara lättillgänglig, pålitlig och prisvärd.
Arbogas läge bidrog säkert till att
Försvarsmakten valde att förlägga
sitt nya centrallager hit. Det är en av
de största lagerbyggnaderna i landet.
Den som närmar sig Arboga med tåg
från Köping kan se den gigantiska
byggnaden med nästan 60 000 kvadratmeters lageryta och järnväg rätt
in i fastigheten.
Klimatpolitik är ekonomi
Arboga rankas faktiskt på tredje
plats i Sverige när det gäller logistik,
alltså transporter.
Men när det gäller
satsning på solenergi hamnar kommunen på blygsamma 185:e plats.
Olle Ytterberg säger att han kan för
lite om tekniken, men tycker att det
borde fnnas möjligheter.
– Men det måste fnnas ekonomi i
det. Klimatpolitik är ekonomi, säger
han.
Och när det gäller energi har
kommunen de senaste åren gjort
omfattande efektiviseringar i de egna
fastigheterna. Det senaste året har energi-förbrukningen minskats med 2 900 megawattimmar. Det motsvarar upp-värmningen av 100-150 vanliga
villor. Värmeverket har också ersatt olje-
eldning med flis så att all uppvärmning nu sker med förnybara bränslen.
Rättvisemärkt i höst
Ekologisk mat då? Enligt egna uppgifer har Arboga mindre än en
procent ekologiska varor i den mat
som serveras inom äldreomsorg,
barnomsorg och skolor. Regeringens
mål är 25 procent år 2010.
– Alla partier vill öka den ekologiska andelen, men vi har inte satt det
som prioriterat mål i kommunfullmäktige. Men barn- och utbildnings-
nämnden skulle kunna göra det. Jag
tror att det fnns stora möjligheter
att upphandla både ekologiskt och
lokalt, säger Olle Ytterberg.
– Nu pågår en diskussion om
skolmaten efersom den dragit över
budgeten. Det är ju så att den som
köper maten kan ställa krav. Men
lagen om ofentlig upphandling är inte alltid till hjälp, den kan ibland
vara ett hinder. Det är ju fullständigt
horribelt om lokala fruktodlare inte
ska kunna leverera till kommunen – av byråkratiska skäl.
I våras fammade en intensiv debatt
upp om kommunen skulle upphandla
Rättvisemärkt kafe. De festa kommuner i länet har numera policybeslut om att köpa Rättvisemärkt.
– Men i vår upphandling var det
orimligt dyrt, 40 kronor mer per kilo.
I butiken skiljer det 1-2 kronor på
ekologiskt och någon tia på Rättvise-
märkt kafe, så vi frågade oss varför.
Vi gjorde en ny upphandling och fck
ned prisskillnaden. I höst kommer ett
beslut om Rättvisemärkt – som inte
nödvändigtvis är ekologiskt – kafe i
kommunen.
Nästa stora utmaning
Olle Ytterberg är på fera sätt en
typisk Arbogabo. Han kom till staden
i början av 1970-talet samtidigt med
mängder av andra infyttare. Liksom
majoriteten av kommuninvånarna
har han gymnasieutbildning men
inga högskolestudier. I stället har han
arbetat och gått internutbildningar
i företag som Volvo och dåvarande
FFV, numera Saab Aerotech.
– Jag tillhör den sista generationen
som kunde komma in i företag på det
sättet, säger han.
Därför bedömer han att utbildning
är nästa stora område för kommunen
att ta tag i. Nu i höst startar Saab
Tekniska Gymnasium i Arboga med
utbildningar som ska förbereda för
högskolestudier. Men det räcker inte;
därför driver kommunen tillsammans med försvarskoncernen Saab
projektet NTA – naturvetenskap och
teknik för alla. Det går ut på att väcka
intresse för teknik och naturvetenskap redan tidigt i grundskolan.
– Om projektet får några efekter
kan man se först om 15 år. Så det är
en långsiktig investering för oss och
för Saab, säger han.
text och foto: Lena Bergquist
|