Västerås deltar i
utmaning kring elbilar
Både biltillverkare och energiföretag har blivit alltmer
engagerade i att ta fram fungerande elbilar. I Västerås
samarbetar Västerås stad med Mälarenergi och ABB
inom Elbilsutmaningen.
l branschens forsknings
och utvecklingsföretag
Elforsk anser att år 2020
kan det rulla 600 000 eldrivna bilar på gator och
vägar i Sverige.
– Det kan verka optimistiskt, men till 2015-2016 ska
priset på elbilar ha sjunkit så pass att även privatpersoner kan köpa dem,
säger Jakob Ostrowski, expert knuten
till Elbilsutmaningen i Västerås.
Västerås stads bedömning är att
det inom en snar framtid kommer att
säljas 10 000 elbilar per år i landet.
Därför beslutades i våras att kom-
munen ska köpa in två elfordon och
utreda var man kan ha laddnings-
Den spännande fortsättningen
och mer information om Mimers
miljösatsning finns på
www.mimermiljö.nu
platser för elfordon. I USA satsas
nu 17-18 miljarder kronor på ett
stimulanspaket för elbilar. Mitsubishi
lanserar en laddhybridbil i höst och
Renault visar fyra nya elbilar. Volks-
wagens första elbil kommer 2013 och
BMW ska ta fram en elbil tillsam-
mans med Samsung och Bosch.
Vattenfall och Volvo har
redan ett samarbete kring elbilar.
– De festa större bilföretag samarbetar med något elföretag kring
detta, säger Jakob Ostrowski.
Ladda i garaget
Fördelen med elbilar är att man inte
behöver bygga en helt ny infrastruk-
tur i form av tankställen. De festa kommer att kunna ladda bilens bat-
teri hemma i garaget eller på parkeringsplatsen.
Något stort behov av många laddstolpar i gatumiljön kommer inte
att fnnas, tror utredaren Linnea
Wiklund på Tekniska nämndens stab
i Västerås.
Begränsad räckvidd
Nackdelen med elbilen är att bateriet fortfarande är tungt, dyrt o
ger bilen begränsad räckvidd – en
elbil går inte mer än några mil på
en laddning. Men för många som
pendlar till jobbet räcker det.
Elbilsutmaningen i Västerås ha
agit hjälp av bland annat Mälarenergi och ABB, som har stor erfaren
enhet av elbilar. Redan på 1930-talet
hade företaget en elbilsfotta, och så
sent som på 1980-talet bedrev ABB
forskning om batterier som kan användas i elfordon.
Kommunerna tävlar
Teresa D’Errico på Västerås stad är
projektledare för Elbilsutmaningen.
Hon berättar att Sveriges större kommuner nu tävlar om att vara först
med elbilar.
– Men vi kommer inte att vara först.
Vi vill göra det här på ett genomtänkt
sätt så att även privatpersoner ska
kunna ha elbilar, inte bara kommun-
en, säger hon
Krocksäkerhet
En stötesten är att det inte fnns
några elbilar som fyller kraven på
krocksäkerhet. Av arbetsmiljöskäl ska
bilar i kommunens ägo vara bland
de allra säkraste. Men de elbilar som
tillverkas idag har så små volymer
att de inte testas av Euro-NCAP,
den europeiska organisationen för
kontroll av bilars säkerhet.
– Vi vill jättegärna testa elbilar och
hur de fungerar på elnätet. Men det
är lite grann av Moment 22. Hela elbilsmarknaden är het, men det fnns
inga bilar tillgängliga, säger Emil
Olofsson på Mälarenergi.
Han tror dock att man redan i höst
ska få tag i en bil som konverterats till
eldrif och att någon ”äkta” elbil fnns
att köpa nästa år.
|