Västerås deltar i
utmaning kring elbilar


Både biltillverkare och energiföretag har blivit alltmer engagerade i att ta fram fungerande elbilar. I Västerås samarbetar Västerås stad med Mälarenergi och ABB inom Elbilsutmaningen.

l branschens forsknings och utvecklingsföretag Elforsk anser att år 2020
kan det rulla 600 000 eldrivna bilar på gator och vägar i Sverige.
  – Det kan verka optimistiskt, men till 2015-2016 ska priset på elbilar ha sjunkit så pass att även privatpersoner kan köpa dem, säger Jakob Ostrowski, expert knuten till Elbilsutmaningen i Västerås.
  Västerås stads bedömning är att det inom en snar framtid kommer att
säljas 10 000 elbilar per år i landet. Därför beslutades i våras att kom-
munen ska köpa in två elfordon och utreda var man kan ha laddnings-
Den spännande fortsättningen och mer information om Mimers
miljösatsning finns på www.mimermiljö.nu platser för elfordon. I USA satsas
nu 17-18 miljarder kronor på ett stimulanspaket för elbilar. Mitsubishi
lanserar en laddhybridbil i höst och Renault visar fyra nya elbilar. Volks-
wagens första elbil kommer 2013 och BMW ska ta fram en elbil tillsam-
mans med Samsung och Bosch. Vattenfall och Volvo har redan ett samarbete kring elbilar.
  – De festa större bilföretag samarbetar med något elföretag kring
detta, säger Jakob Ostrowski.

Ladda i garaget
Fördelen med elbilar är att man inte behöver bygga en helt ny infrastruk-
tur i form av tankställen. De festa kommer att kunna ladda bilens bat-
teri hemma i garaget eller på parkeringsplatsen.
  Något stort behov av många laddstolpar i gatumiljön kommer inte
att fnnas, tror utredaren Linnea Wiklund på Tekniska nämndens stab
i Västerås.

Begränsad räckvidd

Nackdelen med elbilen är att bateriet fortfarande är tungt, dyrt o
ger bilen begränsad räckvidd – en elbil går inte mer än några mil på
en laddning. Men för många som pendlar till jobbet räcker det.
  Elbilsutmaningen i Västerås ha agit hjälp av bland annat Mälarenergi och ABB, som har stor erfaren
enhet av elbilar. Redan på 1930-talet
hade företaget en elbilsfotta, och så sent som på 1980-talet bedrev ABB
forskning om batterier som kan användas i elfordon.

Kommunerna tävlar
Teresa D’Errico på Västerås stad är projektledare för Elbilsutmaningen.
Hon berättar att Sveriges större kommuner nu tävlar om att vara först
med elbilar.
  – Men vi kommer inte att vara först. Vi vill göra det här på ett genomtänkt
sätt så att även privatpersoner ska kunna ha elbilar, inte bara kommun-
en, säger hon

Krocksäkerhet
En stötesten är att det inte fnns några elbilar som fyller kraven på
krocksäkerhet. Av arbetsmiljöskäl ska bilar i kommunens ägo vara bland
de allra säkraste. Men de elbilar som tillverkas idag har så små volymer
att de inte testas av Euro-NCAP, den europeiska organisationen för
kontroll av bilars säkerhet.
  – Vi vill jättegärna testa elbilar och hur de fungerar på elnätet. Men det
är lite grann av Moment 22. Hela elbilsmarknaden är het, men det fnns
inga bilar tillgängliga, säger Emil Olofsson på Mälarenergi.
Han tror dock att man redan i höst ska få tag i en bil som konverterats till
eldrif och att någon ”äkta” elbil fnns att köpa nästa år.