Bilismen vid ett vägskäl


Ombyggnad. Peter Rollne funderar på att bygga om sin bil så att den kan köras på etanol. Men egentligen skulle han helst åka kollektivt till jobbet – om det gick.


Vilket spår ska en miljöengagerad bilist välja?

Peter Rollne är byggnadsarbetare och bosatt i Surahammar. Han skulle gärna ställa bilen och åka kollektivt till jobbet. Det vore ju den bästa miljöinsatsen, anser han.
    – Tänk vad skönt att sätta sig på bussen på morgonen och slippa ta fram bilen. Men med det jobb och de arbets-tider jag har fungerar det inte idag, säger han.

Tillsammans med sin sambo försöker Peter Rollne leva så miljövänligt som möjligt i vardagen. De väljer gärna ekologiska alternativ i butiken och åker tåg och cykel när det är möjligt.
Men för Peter blir det ändå ett par tusen mil i bilen varje år, och en mycket stor del är arbetsresor.

Känner sig villrådig
Visst har han funderat på vad han som bilägare kan göra för miljön. Men trots att han följer med i vad som sägs och skrivs känner han sig ganska villrådig. Någon lyfter fram etanolens för-delar med mindre koldioxidutsläpp, andra pekar på problemen med etanoltillverkningen.
Och visst kan det låta tilltalande med elbilar, men även elen ska produceras och det skapar också miljöproblem.
   
– Det är ju både bu och bä, säger han. Vem ska man tro på egentligen? Debatten skapar säkert stor tveksam-het hos människor, tror Peter Rollne. Många tänker att de vet vad de har, men inte vad de får.
    – Men det vi har idag är ju inte heller så mycket att vara stolt över med tanke på alla utsläpp och miljöproblem, påpekar han. Biogas är ett alternativ, som han själv tycker låter tilltalande eftersom det till stor del tillverkas av matrester och därför är en återvinningsprodukt. Nackdelen är att det finns så få tankställen för biogas i dagsläget.
   – Det måste vara lättillgängligt och enkelt, annars fungerar det inte.

Funderar på etanoldrift
Själv kör Peter Rollne en tio år gammal bensinbil. Han har inga aktuella planer på att investera i något nytt.
Däremot har han funderat på att bygga om sin bil så att den även kan köras på etanol, något som är tillåtet sedan den 1 juli i år. Jämfört med att köpa en ny bil är det en ganska liten investering. Och om många av alla de bilar som idag rullar på vägarna byggs om till etanoldrift skulle det få stor effekt, resonerar han. Han tror att många människor säkert vill köra så miljövänligt som möjligt. För de flesta är det dock en ekonomisk fråga, de har inte råd med en ny bil – oavsett vilket bränsle den går på.
För den som köper en ny bil för flera hundra tusen kanske miljöbilspremien på tio tusen kronor inte har någon avgörande betydelse, tror han.
    – Därför vore det bättre att ge ett bidrag till dem som vill bygga om sin gamla bil till etanoldrift. Det skulle ha större effekt.

Vad tror han då om framtiden? Hur ser det ut om 10-15 år?
   
– Bilarna finns säkert kvar, men de körs knappast på bensin i samma utsträckning som idag. Jag är övertygad om att det kommer att finnas alternativa bränslen, men jag törs inte säga vilka de är. För egen del hoppas Peter Rollne att kollektivtrafiken har byggts ut så att även en byggnadsarbetare kan ta sig till jobbet med buss eller tåg. Problemet är fritidsresorna där bilen ändå innebär en stor frihet, tycker han. Han har svårt att se att han helt skulle klara sig utan bil.
   – Men jag kanske inte måste äga bilen själv. Det skulle ju även gå att hyra eller vara med i en bilpool, säger han.


Gröna Draken guidar i miljöbilsdjungeln
För några år sedan hyllades den som köpte en etanolbil som miljöhjälte. Idag ifrågasätts etanol- tillverkningen med argumentet att den förstör miljön och bidrar till svältkatastrofer i fattiga länder.
Många som går i bilköpartankar och vill göra en insats för miljön känner sig både villrådiga och frustrerade
Vad är egentligen bäst – el, etanol, biogas eller diesel? Eller är det klokare att bygga om sin gamla bensinbil till etanoldrift?
Gröna Draken har talat med några experter om vad en miljöengagerad bilist ska tänka på. Läs deras råd på nästa uppslag. Där hittar du också fakta om vad som kännetecknar några av de miljö-bränslen som finns idag.

 

text: Kjell Gustavsson
foto: Kim Lill