Vilken miljöbil är bäst?


Mattias Goldmann, som arbetar för organisationen Gröna Bilister, tipsar Gröna Drakens läsare om bästa miljöbilsvalet.

Om jag funderar på att köpa en ny bil och vill ha en som är så miljövänlig som möjligt – vilken väljer jag då?

Gröna Draken frågade Mattias Goldmann på Gröna Bilister om vad som är det bästa miljövalet. Han svarar så här:
   – Om du bor i Västerås tycker jag att biogas är bäst. Du minskar klimatpåverkan med 80 procent jämfört med en bensinbil. Utsläppen av skadliga ämnen är små och dessutom är bränslet lokalt producerat.

Men i övriga delar av Västmanland förstår jag om man är tveksam till biogas. Då tycker jag att det viktigaste är klivet från fossilt till förnybart. Inte minst av ekonomiska skäl: vi vet att oljan långsiktigt kommer att bli dyrare.
Då är en etanolbil bäst. Den minskar klimatpåverkan med 60 procent jämfört med en bensinbil. Nu har dessutom alla de stora bensinbolagen – utom Shell – en säkrad, verifierad etanol som garanterar rimliga arbetsförhållanden vid framställningen och att hänsyn tas till den biologiska mångfalden.
En el-hybridbil är ett smart sätt att minska bensinförbrukningen, men det finns stadsjeepar som är el-hybrider och ändå förbrukar mycket bränsle. I Holland kan man köpa en el-hybrid som går på etanol.

Hur bra är lågförbrukande dieselbilar?
   – Vi har en miljöbilsdefinition i Sverige som tar sikte på ut-släpp av växthusgaser. Och då klassas lågförbrukande små dieselbilar som miljöbilar. Om du bor i en del av länet där det är långt till etanolpumpar så kan en liten dieselbil vara ett alternativ.
Men i första hand vill jag uppmana människor att tänka efter: behöver jag verkligen ha en egen bil? Alltfler upptäcker hur dyrt och krångligt det är att äga bil. Man kan åka ganska mycket hyrbil och taxi för de pengarna. Om man går med i en bilpool så slipper man krånglet. Och man sparar miljön därför att man kör mindre.

En del anser att det är bäst att behålla sin gamla bil, därför att det går åt så mycket resurser vid tillverkning av nya bilar.
   
– Jag har alltid varit skeptisk till det argumentet. Och nu har det kommit en ny rapport som visar att ungefär 15 procent av bilens totala klimatpåverkan kommer från tillverkning och 5 procent från skrotningen
Resten, 80 procent, har alltså med användningen att göra. Så resonemanget kan stämma – om du byter en bil som drar 0,7 l per mil och har katalysator till en ny som drar lika mycket. Men om du i stället väljer en etanolbil så minst halverar du din klimatpåverkan.

Är det bra att konvertera sin bensin-bil så att den kan köras på etanol?
   – Det där är jättespännande. Många har redan på eget bevåg experimenterat med att konvertera, och det är olustigt därför att man får mer skadliga utsläpp lokalt, bilens garantier gäller inte och det finns även andra nackdelar.
Nu har det kommit regler som gör detta olagligt. Men om man låter en specialist konvertera bilen så gäller alla garantier och bilen klassas som miljöbil. Så det är bra.
I Tyskland och Italien är det jättestort att konvertera från bensin till gasdrift, men det har inte kommit hit än. Tekniska verken i Linköping planerar dock att konvertera sina etanolbilar till gasdrift.

Vilket biodrivmedel kommer att dominera i framtiden?
   – Vi har ingen slutlösning, det finns inget enskilt drivmedel som kan ersätta oljan. Jag tror att både biogas och etanol samt biodiesel har en stor framtid. Runt hörnet väntar elbilar och plug-in-hybrider. De är bara några år bort och har inga hälsopåverkande utsläpp alls. Men där är ett stort bekymmer att elbilarna har så låg rörlig kostnad: idag är bränslekostnaden ungefär 1:50 kr per mil för en elbil. Det gör det svårt att få människor att låta bilen stå. Och miljövänligheten beror på varifrån elen kommer. Bara den som har eget vindkraftverk kan självklart ladda bilen med gott miljösamvete.


Minska dina utsläpp

Byt bränsle.
Så här mycket minskar du utsläppen av fossil koldioxid
genom att välja ett annat bränsle än bensin

• Diesel: 18 procent
• Fordonsgas: 44 procent
• Etanol E85: 65 procent
Källa: Naturvårdsverket

Köp mindre bil.
Genom att välja en liten bil med en mindre motor som går på biogas,
samtidigt som du tillämpar sparsam körning, kan du minska utsläppen
av fossil koldioxid med upp till 95 procent. Jämförelsen är gjord med
en bilist som kör en stor, stark bensinbil med mycket gaspådrag och inbromsningar.
Källa: Gröna Bilister

Läs mer om miljöbilar
www.miljofordon.se
www.gronabilister.se
www.baff.info
www.etanol.nu

 

text: Anders Jägeberg