Krönika

Eddie Hansson
är VD för LBC Västerås AB som ägs gemensamt av
67 olika åkeriföretag.

Miljöanpassning
en del av jobbet

Behöver vi överhuvudtaget transporter? Behöver vi stora, tunga lastbilar som ”dundrar fram på våra vägar och stinker diesel”? Svaret enligt min uppfattning är både ja och nej, men låt mig återkomma till det.
Jag har varit i transportbranschen i 30 år. Under denna tid har jag haft förmånen att sitta på båda sidor om skrivbordet – alltså som köpare och säljare av transport- och logistiktjänster.
   Det är utom allt tvivel så att transporter påverkar vår miljö på olika sätt, precis som vi som enskilda personer också gör. På ett eller annat sätt behöver både människor och gods transporteras.
   Effektiva transporter bidrar till vårt välstånd. Livsmedel, material till hus och vägar, avfall etcetera. Nödvändiga transporter för att få vår vardag att fungera så smidigt som möjligt. Men: de påverkar också vår miljö, varför det gäller att göra transporterna så miljöeffektiva som möjligt.

Merparten av allt gods som transporteras sker på en transportsträcka under tio mil. Många föreslår järnväg som lösning på transporternas miljöbelastning, men på så korta avstånd kommer järnvägen aldrig bli aktuell.
   Däremot tror jag att sammansättningen last-bil/järnväg (kombitrafik) kommer att utvecklas på sådant sätt att vi får ihop transportsystem med minskad miljöbelastning.
   Svensk åkerinäring är i världsklass. Länge har vi jobbat för minskad miljöbelastning: till exempel har svensk diesel av miljö-klass 1 varit ett föredöme när det gäller att minska skadliga utsläpp.
   Men vi nöjer oss inte med det. Klimatproblemen fokuserar på fossila bränslen, och där måste vi skynda på utvecklingen av både bränslen och fordon.
   Uppmärksamheten kring klimatfrågorna gör mig både personligt och yrkesmässigt berörd. Som VD för LBC Västerås, som ägs av 67 åkeriföretag med cirka 250 fordon, har jag tillsammans med ägarna tagit beslut om att vi skall vara ett föredöme när det gäller transporter och miljö.
Detta innebär att LBC Västerås konkret gör följande:
driver utveckling och samarbeten med drivmedelstillverkare för att
minska den fossila andelen bränslen
utvecklar tekniska hjälpmedel som i planeringsskedet skall bidra till
minskad tomkörning på våra bilar
deltar aktivt i diskussioner angående kombitransporter
deltar aktivt i diskussioner angående transportupplägg med sjöfart
utbildar delägare och chaufförer i sparsam körning
engagerar oss aktivt i dialog med miljörörelser och andra intressenter
driver arbetsmiljöfrågor
driver trafiksäkerhetsfrågor.

Vi kommer inte att klara av att göra allt på en gång, men vi lovar att vi varje dag skall göra miljöanpassade transporter till en del av vårt arbete. För att återknyta till inledningen: ja, vi behöver definitivt transporter och nej, de behöver inte stinka diesel utan kan utvecklas till avsevärt mindre miljöbelastande än vad vi ser idag.
   Miljöarbete är ett långsiktigt arbete där vi nu intensifierar en redan inledd process – till gagn för vår miljö, våra kunder och våra affärer.
Med målet att vara ett föredöme!