Miljöanpassning
en del av jobbet
Behöver
vi överhuvudtaget transporter? Behöver vi stora, tunga
lastbilar som ”dundrar fram på våra vägar
och stinker diesel”? Svaret enligt min uppfattning är
både ja och nej, men låt mig återkomma till
det.
Jag har varit i transportbranschen i 30 år. Under denna
tid har jag haft förmånen att sitta på båda
sidor om skrivbordet – alltså som köpare och
säljare av transport- och logistiktjänster.
Det är utom allt tvivel så att transporter
påverkar vår miljö på olika sätt,
precis som vi som enskilda personer också gör. På
ett eller annat sätt behöver både människor
och gods transporteras.
Effektiva transporter bidrar till vårt
välstånd. Livsmedel, material till hus och vägar,
avfall etcetera. Nödvändiga transporter för att
få vår vardag att fungera så smidigt som möjligt.
Men: de påverkar också vår miljö, varför
det gäller att göra transporterna så miljöeffektiva
som möjligt.
Merparten
av allt gods som transporteras sker på en transportsträcka
under tio mil. Många föreslår järnväg
som lösning på transporternas miljöbelastning,
men på så korta avstånd kommer järnvägen
aldrig bli aktuell.
Däremot tror jag att sammansättningen
last-bil/järnväg (kombitrafik) kommer att utvecklas
på sådant sätt att vi får ihop transportsystem
med minskad miljöbelastning.
Svensk åkerinäring är i världsklass.
Länge har vi jobbat för minskad miljöbelastning:
till exempel har svensk diesel av miljö-klass 1 varit ett
föredöme när det gäller att minska skadliga
utsläpp.
Men vi nöjer oss inte med det. Klimatproblemen
fokuserar på fossila bränslen, och där måste
vi skynda på utvecklingen av både bränslen och
fordon.
Uppmärksamheten kring klimatfrågorna
gör mig både personligt och yrkesmässigt berörd.
Som VD för LBC Västerås, som ägs av 67 åkeriföretag
med cirka 250 fordon, har jag tillsammans med ägarna tagit
beslut om att vi skall vara ett föredöme när det
gäller transporter och miljö.
Detta innebär att LBC Västerås konkret
gör följande:
• driver utveckling och samarbeten med
drivmedelstillverkare för att
minska den fossila andelen bränslen
• utvecklar tekniska hjälpmedel som
i planeringsskedet skall bidra till
minskad tomkörning på våra bilar
• deltar aktivt i diskussioner angående
kombitransporter
• deltar aktivt i diskussioner angående
transportupplägg med sjöfart
• utbildar delägare och chaufförer
i sparsam körning
• engagerar oss aktivt i dialog med miljörörelser
och andra intressenter
• driver arbetsmiljöfrågor
• driver trafiksäkerhetsfrågor.
Vi kommer
inte att klara av att göra allt på en gång, men
vi lovar att vi varje dag skall göra miljöanpassade
transporter till en del av vårt arbete. För att återknyta
till inledningen: ja, vi behöver definitivt transporter och
nej, de behöver inte stinka diesel utan kan utvecklas till
avsevärt mindre miljöbelastande än vad vi ser idag.
Miljöarbete är ett långsiktigt
arbete där vi nu intensifierar en redan inledd process –
till gagn för vår miljö, våra kunder och
våra affärer.
Med målet att vara ett föredöme! |