Det
nya sättet att köra
Ecodriving
gör transporterna billigare, miljövänligare –
och snabbare!
Billigare,
skonsammare mot bilen och miljövänligare. Alla vinner
på sparsam körning. Och det går inte heller långsammare.
I takt med
stigande bränslepriser och en växande miljömedvetenhet
har allt fler börjat intressera sig för ecodriving,
det nya, mjukare sättet att köra. Till och med proff-sen
har börjat anamma det.
Ett exempel på det är Enköpings
Åkeri. För några år sedan utbildade företaget
samtliga sina anställda – även administratörerna
– i ecodriving och heavy ecodriving, dess motsvarighet för
lastbil och buss. Alla fick utbildning på det fordon de
vanligtvis körde.
Körningen
gick snabbare
Många av företagets 70-talet chaufförer var skeptiska:
de trodde inte att de skulle hinna med sitt jobb om de skulle
köra bränslesnålt. Men under utbildningen provkördes
en tre mil lång slinga – och det gick fortare än
med ”vanlig” körteknik! Samtidigt minskade bränsleförbrukningen
med mellan 6 och 20 procent.
Efter utbildningen mättes bränsleförbrukningen
i jobbet för varje chaufför och varje fordon.
– Vi införde en bonus så att
chaufförerna fick hälften av värdet av bränslebesparingen,
berättar Jonas Broberg, ekonomi- och miljöansvarig vid
Enköpings Åkeri.
Resultatet: första året fick chaufförerna
dela på 300 000 kronor. Företaget sparade in lika mycket
plus en kvarts miljon i mindre däckslitage.
– Vi tror också att det blivit mindre
reparationer på fordonen, men det är svårare
att mäta, säger Jonas Broberg.
Sedan bonusen togs bort efter två år
har resultatet blivit något sämre. Men fortfarande
ligger bränsleförbrukningen lägre än tidigare,
och transporterna går minst lika snabbt.
Att det inte går långsammare förklarar
Mathias Axelsson, som utbildar i ecodriving, med att den som kör
”vanligt” fokuserar alltför mycket på bromsen.
Om man i stället släpper gasen i god tid före en
korsning eller en rondell så får man tid att planera
den fortsatta körningen. Kanske slipper man helt att stanna
fordonet, och då sparar man mycket bränsle.
230
ton mindre koldioxid
Det finns flera exempel på vad ecodriving betyder. För
åkeriet Ernsts Express i Avesta minskade dieselkostnaderna
med nästan en miljon kronor.
Utsläppen av växthusgasen koldioxid minskade samtidigt
med 230 ton per år.
På Enköpings Åkeri menar man
att det ekonomiskt gått ungefär jämt upp; det
man sparat i bränsle gick åt till utbildning i ecodriving.
Därför efterlyser Jonas Broberg mer engagemang från
annat håll:
– Kunderna borde ställa mer krav
på åkerierna. Det ska löna sig att köra
miljövänligare. Och myndigheterna kan bli bättre
på att ge morötter för företag som anstränger
sig. Sänk till exempel arbetsgivaravgiften för miljöcertifierade
företag. Då skulle det hända saker, säger
Jonas Broberg.
Växande
intresse
Mathias Axelsson på Axelssons Trafikskolor utbildar både
företag och privatpersoner i ecodriving. Han tycker att intresset
ökat för det nya sättet att köra.
– Men det har inte växt så
lavinartat som jag trodde det skulle göra med tanke på
att det är ”klimatår” i år, säger
han.
Företag och offentliga organisationer vill
ha utbildning av varierande skäl; åkerier för
att de ofta behöver det för att få uppdrag eller
för att det är ekonomiskt fördelaktigt. Överraskande
få, tycker han, anger miljön som skäl. Det gäller
även offentliga organisationer eller myndigheter.
Och i Västmanland är det över
huvud taget sämre intresse för ecodriving:
– De ringer till mig från hela Mellansverige
och vill ha utbildning, men väldigt lite från Västmanland.
Det är konstigt, säger Mathias Axelsson.
Körtips
>>>
Text:
Anders Jägeberg
Foto: Kim Lill
|