Det nya sättet att köra
Ecodriving gör transporterna billigare, miljövänligare – och snabbare!

Billigare, skonsammare mot bilen och miljövänligare. Alla vinner på sparsam körning. Och det går inte heller långsammare.

I takt med stigande bränslepriser och en växande miljömedvetenhet har allt fler börjat intressera sig för ecodriving, det nya, mjukare sättet att köra. Till och med proff-sen har börjat anamma det.
   Ett exempel på det är Enköpings Åkeri. För några år sedan utbildade företaget samtliga sina anställda – även administratörerna – i ecodriving och heavy ecodriving, dess motsvarighet för lastbil och buss. Alla fick utbildning på det fordon de vanligtvis körde.

Körningen gick snabbare
Många av företagets 70-talet chaufförer var skeptiska: de trodde inte att de skulle hinna med sitt jobb om de skulle köra bränslesnålt. Men under utbildningen provkördes en tre mil lång slinga – och det gick fortare än med ”vanlig” körteknik! Samtidigt minskade bränsleförbrukningen med mellan 6 och 20 procent.
   Efter utbildningen mättes bränsleförbrukningen i jobbet för varje chaufför och varje fordon.
   – Vi införde en bonus så att chaufförerna fick hälften av värdet av bränslebesparingen, berättar Jonas Broberg, ekonomi- och miljöansvarig vid Enköpings Åkeri.
   Resultatet: första året fick chaufförerna dela på 300 000 kronor. Företaget sparade in lika mycket plus en kvarts miljon i mindre däckslitage.
   – Vi tror också att det blivit mindre reparationer på fordonen, men det är svårare att mäta, säger Jonas Broberg.
   Sedan bonusen togs bort efter två år har resultatet blivit något sämre. Men fortfarande ligger bränsleförbrukningen lägre än tidigare, och transporterna går minst lika snabbt.
   Att det inte går långsammare förklarar Mathias Axelsson, som utbildar i ecodriving, med att den som kör ”vanligt” fokuserar alltför mycket på bromsen. Om man i stället släpper gasen i god tid före en korsning eller en rondell så får man tid att planera den fortsatta körningen. Kanske slipper man helt att stanna fordonet, och då sparar man mycket bränsle.

230 ton mindre koldioxid
Det finns flera exempel på vad ecodriving betyder. För åkeriet Ernsts Express i Avesta minskade dieselkostnaderna med nästan en miljon kronor.
Utsläppen av växthusgasen koldioxid minskade samtidigt med 230 ton per år.
   På Enköpings Åkeri menar man att det ekonomiskt gått ungefär jämt upp; det man sparat i bränsle gick åt till utbildning i ecodriving. Därför efterlyser Jonas Broberg mer engagemang från annat håll:
   – Kunderna borde ställa mer krav på åkerierna. Det ska löna sig att köra miljövänligare. Och myndigheterna kan bli bättre på att ge morötter för företag som anstränger sig. Sänk till exempel arbetsgivaravgiften för miljöcertifierade företag. Då skulle det hända saker, säger Jonas Broberg.

Växande intresse
Mathias Axelsson på Axelssons Trafikskolor utbildar både företag och privatpersoner i ecodriving. Han tycker att intresset ökat för det nya sättet att köra.
   – Men det har inte växt så lavinartat som jag trodde det skulle göra med tanke på att det är ”klimatår” i år, säger han.
   Företag och offentliga organisationer vill ha utbildning av varierande skäl; åkerier för att de ofta behöver det för att få uppdrag eller för att det är ekonomiskt fördelaktigt. Överraskande få, tycker han, anger miljön som skäl. Det gäller även offentliga organisationer eller myndigheter.
   Och i Västmanland är det över huvud taget sämre intresse för ecodriving:
   – De ringer till mig från hela Mellansverige och vill ha utbildning, men väldigt lite från Västmanland. Det är konstigt, säger Mathias Axelsson.

Körtips >>>


Text: Anders Jägeberg
Foto: Kim Lill