Tio
mil på en liter diesel
Weine
Holmberg prövar gränserna för extremsnål
bilkörning
Att
köra närmare tio mil på en liter bränsle.
Det tror västeråsaren Weine Holmberg är fullt
möjligt med dieselbilar. Själv har han klarat fem mil
på en liter.
– Man
kanske inte kan köra i 110 km/tim, men nästan. Det enda
man måste offra är lite tid – det går inte
att accelerera lika fort som många vill, säger han.
Bränslesnåla dieselbilar är
ett viktigt inslag bland annat i den av regeringen tillsatta Oljekommissionens
förslag till hur Sverige ska bli oberoende av fossilbränslen.
Weine Holmberg har intresserat sig för
”extrem snålkörning” som han kallar det,
i mer än 20 år.
Två
växellådor
Hans Volvo Amazon kombi från 1966 har en dieselmotor från
Nissan och två växellådor: en femväxlad
plus en fyrväxlad som placerats bak-och-fram. På så
vis får han upp till tolv olika utväxlingar. Det gör
det möjligt att köra och accelerera på låga
varvtal.
– Det handlar om att köra på
rätt sätt. Idag är det etablerat med eco-driving
och jag tycker det är jättebra att det lärs ut
på trafikskolorna. De allra flesta kan spara 10-20 procent
bränsle bara genom att ändra körsätt, säger
han.
Själv har han alltså kommit ned under
0,2 liter diesel per mil med en gammal bil med gammal motor. Med
nyare bil och motor bedömer han att det borde gå att
närma sig 0,1 liter per mil.
Kritisk
mot tillverkare
Han är kritisk mot biltillverkarna som inte brytt sig om
att försöka sänka bränsleåtgången
och pekar på att en normalbil förbrukar i stort sett
lika mycket bränsle idag som för 50 år sedan.
– Min pappas första bil var en Volvo
PV från 1953. Den drog 0,85 liter per mil. Det gör
dagens normalstora Volvo-bilar också.
Moderna bilar har styrke- och fartresurser som
vanliga människor bara utnyttjar en liten del av, anser han.
Lastbilstillverkarna har kommit längre:
en fullastad långtradare förflyttar 60 ton på
fyra liter diesel per mil. Viktmässigt motsvarar det 50 småbilar
som var och en drar minst 0,5 liter per mil.
Attitydförändring
Det behövs en attitydförändring, menar Weine Holmberg.
Men det är inte lätt. Att köra fort är kul,
han är själv ”barnsligt förtjust” i
det – men då på inhägnat område.
Det har han ägnat sig åt en hel del, bland annat i
Formel V på 1970-talet.
– I trafiken kör jag aldrig fortare
än hastighetsgränserna. Men jag märker ju att jag
tillhör en minoritet. Och en orsak till att så många
kör för fort är de moderna bilarna. Även i
fjuttiga småbilar försvinner fartkänslan.
Katalysatorkatastrof
Han anser att införandet av katalysatorer i bilarna på
sätt och vis var en miljökatastrof – på
lång sikt:
– Om inte katalysatorn kommit så
hade man varit tvungen att ändra inriktning på 1980-talet
och börja göra bränslesnålare bilar redan
då.
Säger Weine Holmberg vars nästa projekt handlar om att
installera en traktormotor i en personbil för att komma ännu
längre ned i bränsleförbrukning.
Mer
forskning om grön bilism
Nu
läggs alltmer pengar på att utveckla personbilar
som förbrukar mindre fossila bränslen. Volvo kommer
under en femårsperiod att satsa tio miljarder kronor
på forskning och utveckling av hybridmotorer.
Samtidigt anslår staten och industrin
tillsammans 804 miljoner kr på att utveckla miljöbilar.
Satsningen heter Gröna Bilen 2 och alla svenska bilföretag
med underleverantörer deltar.
Syftet är att få fram mer energisnåla
bilar, nya motorer för förnybara bränslen
samt nya hybridmotorer.
|
Bränslesnål
körning kan spara...
Text
och Foto:
Anders Jägeberg
|