Tio mil på en liter diesel
Weine Holmberg prövar gränserna för extremsnål bilkörning

Att köra närmare tio mil på en liter bränsle. Det tror västeråsaren Weine Holmberg är fullt möjligt med dieselbilar. Själv har han klarat fem mil på en liter.

– Man kanske inte kan köra i 110 km/tim, men nästan. Det enda man måste offra är lite tid – det går inte att accelerera lika fort som många vill, säger han.
   Bränslesnåla dieselbilar är ett viktigt inslag bland annat i den av regeringen tillsatta Oljekommissionens förslag till hur Sverige ska bli oberoende av fossilbränslen.
   Weine Holmberg har intresserat sig för ”extrem snålkörning” som han kallar det, i mer än 20 år.

Två växellådor
Hans Volvo Amazon kombi från 1966 har en dieselmotor från Nissan och två växellådor: en femväxlad plus en fyrväxlad som placerats bak-och-fram. På så vis får han upp till tolv olika utväxlingar. Det gör det möjligt att köra och accelerera på låga varvtal.
   – Det handlar om att köra på rätt sätt. Idag är det etablerat med eco-driving och jag tycker det är jättebra att det lärs ut på trafikskolorna. De allra flesta kan spara 10-20 procent bränsle bara genom att ändra körsätt, säger han.
   Själv har han alltså kommit ned under 0,2 liter diesel per mil med en gammal bil med gammal motor. Med nyare bil och motor bedömer han att det borde gå att närma sig 0,1 liter per mil.

Kritisk mot tillverkare
Han är kritisk mot biltillverkarna som inte brytt sig om att försöka sänka bränsleåtgången och pekar på att en normalbil förbrukar i stort sett lika mycket bränsle idag som för 50 år sedan.
   – Min pappas första bil var en Volvo PV från 1953. Den drog 0,85 liter per mil. Det gör dagens normalstora Volvo-bilar också.
   Moderna bilar har styrke- och fartresurser som vanliga människor bara utnyttjar en liten del av, anser han.
   Lastbilstillverkarna har kommit längre: en fullastad långtradare förflyttar 60 ton på fyra liter diesel per mil. Viktmässigt motsvarar det 50 småbilar som var och en drar minst 0,5 liter per mil.

Attitydförändring
Det behövs en attitydförändring, menar Weine Holmberg. Men det är inte lätt. Att köra fort är kul, han är själv ”barnsligt förtjust” i det – men då på inhägnat område. Det har han ägnat sig åt en hel del, bland annat i Formel V på 1970-talet.
   – I trafiken kör jag aldrig fortare än hastighetsgränserna. Men jag märker ju att jag tillhör en minoritet. Och en orsak till att så många kör för fort är de moderna bilarna. Även i fjuttiga småbilar försvinner fartkänslan.

Katalysatorkatastrof
Han anser att införandet av katalysatorer i bilarna på sätt och vis var en miljökatastrof – på lång sikt:
   – Om inte katalysatorn kommit så hade man varit tvungen att ändra inriktning på 1980-talet och börja göra bränslesnålare bilar redan då.
Säger Weine Holmberg vars nästa projekt handlar om att installera en traktormotor i en personbil för att komma ännu längre ned i bränsleförbrukning.

Mer forskning om grön bilism
Nu läggs alltmer pengar på att utveckla personbilar som förbrukar mindre fossila bränslen. Volvo kommer under en femårsperiod att satsa tio miljarder kronor på forskning och utveckling av hybridmotorer.
   Samtidigt anslår staten och industrin tillsammans 804 miljoner kr på att utveckla miljöbilar. Satsningen heter Gröna Bilen 2 och alla svenska bilföretag med underleverantörer deltar.
   Syftet är att få fram mer energisnåla bilar, nya motorer för förnybara bränslen samt nya hybridmotorer.

Bränslesnål körning kan spara...


Text och Foto:
Anders Jägeberg